Tuto službu umožňuje například technologie vPRO.
OUTSOURCING IT SLUŽEB Oprava počítače s poškozeným operačním systémem, diagnostika problémů na dálku přes internet nebo hardwarové řešení IT bezpečnosti. To jsou hlavní taháky aktuálního trendu – outsourcingu IT služeb. Tuto službu umožňuje například technologie vPRO.
Firma již v dnešní době nemusí nutně zaměstnávat experta na informační technologie. Velká část úkolů, které má „ajťák“ na starosti, se totiž dá řešit pomocí outsourcingu nebo též takzvaného manage services.
Vzdáleně přes internet tak může servisní firma provádět softwarové i hardwarové inventarizace, aktualizovat software na uživatelských stanicích, diagnostikovat problém u „rozbitého“ počítače nebo izolovat od zbytku sítě počítač nakažený virem. Umožňuje to technologie vPRO společnosti Intel. Ta letos koncem srpna představila už druhou generaci s kódovým označením Weybridge.
Opravy, Inventarizace i bezpečnost na dálku Inventarizace hardwarového a softwarového vybavení počítače na dálku není novinkou. Technologie vPRO však dovede takové kontroly provádět i na vypnutém počítači. Stačí, aby byl připojen k firemní a elektrické síti. vPRO je totiž integrována do chipsetu, obsahuje management engine na hardwarové úrovni a nepřepisovatelnou paměť. Správce tak při kontrole komunikuje pouze s tímto management enginem. Ten mu „říká“, jaký hardware a software počítač aktuálně využívá. vPRO lze přitom nakonfigurovat i tak, že provádí kontroly při každém zapnutí počítače. Po provedení hardwarové konfigurace a porovnání s databází pak počítač sám nahlásí případné změny. Správce má při využití vPRO k počítači přístup, ať je v jakémkoliv stavu. Tedy i při hardwarových a softwarových závadách. Při softwarové chybě, například poškozeném operačním systému, může správce přesměrovat bootování z uživatelova počítače na síťový obraz a nastartovat počítač odtud. Hardwarová chyba na dálku opravit nejde. Přesto vzdálená diagnostika ušetří čas. Správce si na dálku zjistí podrobnosti o typu poškozeného hardwaru a už předem ví, jaký problém bude na místě řešit. Podobně lze přes internet vzdáleně instalovat softwarové updaty. Při instalaci přes den, kdy jsou počítače zapnuté, dochází ke zbytečnému zdržování uživatelů. S vPRO je ale možné tyto updaty či kritické záplaty instalovat i přes noc na vypnutých počítačích. Správce jednoduše počítače o půlnoci „vzbudí“, nainstaluje potřebný update a zase jej vypne. Uživatel tak ráno přijde k hotovému. Technologie vPRO zlepšuje i bezpečnost. Společně s ní jsou dodávány filtry, které na hardwarové úrovni monitorují softwarový provoz. V případě, že se síťový provoz začne lišit od normálu, filtr počítač izoluje od zbytku sítě. Tím zabrání dalšímu šíření případné nákazy. Správce má přitom přístup i na takto izolovaný počítač. Pronájem počítače i se službami**
Model vzdálené správy zvládající řešit většinu problémů přes internet umožňuje outsourcovat IT služby mimo firmu. O provoz a veškerou údržbu se pak stará dodavatelská firma.
Podle Evžena Pavlovského z Intelu jsou v současnosti právě tyto služby velmi aktuálním tématem. „Dodavatel hardwaru může místo prodeje počítače pronajímat. Oproti klasickému leasingu ale nabídne nadstavbové služby, které umožňuje právě vPRO. Po nějaké době pak může počítače vyměnit za nové,“ vysvětluje Pavlovský. Dodavatel tak poskytuje počítač jako službu včetně zajištění bezpečnosti nebo řešení případných závad.
Podle Pavlovského už na podobném modelu pronajímá počítače například Telefónika ve Španělsku. Uživatel si od ní může pořídit počítač na bázi měsíčních splátek. Vedle počítače a připojení k internetu pak dostává ještě službu vzdálené správy.