Menu Zavřít

Počítače už dál zlevňovat nebudou, říká šéf eD system Group Štrupl

6. 3. 2020
Autor: Hynek Glos

Když některé technologické novinky zůstanou chvíli na skladě, stárnou podobně rychle jako čerstvé jídlo, říká někdejší šéf Hamé Martin Štrupl, který dnes vede holding eD system Group.

Po 15 letech v potravinářské branži, kdy šéfoval skupině
Hamé, přesídlil Martin Štrupl do technologického byznysu. Jako ředitel vede
holding eD system Group, který je druhým největším českým distributorem
počítačů, telefonů a ICT komponent. Od firmy nakupují zboží největší e-shopy,
ale i malá elektra v nejzapadlejších koutech Česka. Štrupl tak dokáže z cen,
které platí výrobcům, predikovat vývoj cenové hladiny na koncovém trhu.
„Počítače už dál zlevňovat nebudou. Spíš se připravme na dočasné a selektivní
zdražení,“ říká pro týdeník Euro šéf eD system Group.

Naprostá většina IT komponent, počítačů a telefonů se
vyrábí v Asii, zejména v Číně. Projevuje se rychlé šíření koronaviru Covid-19
na produkci komponent či celých zařízení?

Projevuje. Velká část výrobních kapacit IT zboží – jak
jednotlivých komponent, tak celých výrobků, jako jsou notebooky, smartphony a
další – je umístěna v Číně. Některé dokonce v nejvíce zatížené lokalitě
Wu-Chan. V dnešní době již nikdo nedrží velké skladové zásoby ať už finálního
zboží, nebo komponent, takže i když finální montáž probíhá mimo Čínu, stačí,
aby jen jeden z dodavatelů byl z postiženého regionu a finální výroba je
omezena.

Omezení pociťujeme i v logistice. Například když do Evropy
dorazí loď s výrobky z Číny, z postiženého regionu, je na týden až deset dnů v
karanténě. Taková je realita v hlavním evropském přístavu v Rotterdamu. Když se
na cestu zboží podíváme logistickým řetězcem, zjistíme, že výroba je postižena
– buď se nevyrábí vůbec, nebo je omezena produkce do nižších kusů. Pokud je už
zboží na cestě, je tedy jeho vykládka z důvodu karantény pozastavena na deset
dnů.

To se v celém logistickém kolotoči musí projevit. A pak je
tu ještě lidský pohled, kdy panují poměrně velká omezení na cesty mezi Evropou
a Asií. Dovolenou si člověk odřekne, ale obchodně je třeba občas vycestovat, ne
vše se dá rychle a efektivně vyřešit online komunikací. Zpomalují se projektové
týmy, ruší se výstavy, jako například MWC v Barceloně.

Může se stát, že v důsledku šíření této nemoci nebo
vypuknutí epidemie zdraží počítače a IT zboží?

Ano. Lze očekávat zvýšení cen, zejména u nedostatkového
zboží se logicky projeví převis poptávky. Celkově nepřepokládám nic
radikálního, ale v jednotkách procent se bude zdražovat určitě. Jak značky, tak
distributoři nebudou mít motivaci poskytovat slevy a akční nabídky, když lze
zboží kvůli okolnostem prodat za vyšší cenu. Určitě se objeví spekulanti, kteří
na tom budou chtít vydělat, ale obecný nedostatek na trhu se v nejbližším
měsíci neočekává. I proto, že se velké e-shopy a obchodníci začali již před
časem připravovat na výpadek v Číně a začali se předzásobovat.

Máte za sebou bohatou kariéru v potravinářství a
maloobchodu. Jak se stane, že se člověk rozhodne změnit obor a věnovat se
informačním technologiím?

Nejsou to jen informační technologie. Sice mám nejdelší
praxi v potravinách, byl jsem 15 let v Hamé, ale předtím jsem byl v papírenském
byznysu a lehkém strojírenství. I když to nebyly tak dlouhé štace jako
potraviny. Hamé pro mě bylo hodně srdeční, byl jsem tam pod třemi různými
vlastníky. Nicméně s majitelem skupiny eD system Group s panem Tylem se znám
dlouhé roky.

Když jsem po tolika letech skončil v Hamé, zvažoval jsem,
kterou cestou se vydat. Ani jsem tak úplně neřešil obor, zda to budou
potraviny, obchod, IT, nebo služby. Ale věděl jsem, že nechci jít do korporátu.
A tím, že jsme udržovali pravidelné styky s panem Tylem, jsem se rozhodl
spolupracovat s ním. Je to jiný obor, ale z hlediska obrátky je některé IT
zboží tak „fresh“, jako byly naše chlazené potraviny v Hamé. Když některé
technologické novinky zůstanou chvíli na skladě, stárnou podobně rychle jako
čerstvé jídlo.

Martin Štrupl (43)
• Pochází z Mělníka, je absolventem Vysoké školy ekonomické v Praze.
• Během studií začal pracovat v bývalém Strojobalu v Lužci nad Vltavou, poté tři roky působil v papírnách ve Štětí, které tehdy vlastnila společnost Norske Skog.
• Od roku 2004 pracoval ve společnosti Hamé, nejprve jako šéf logistiky a distribuce, v letech 2012 až 2018 jako generální ředitel.
• V roce 2019 se stal výkonným ředitelem a řídícím partnerem eD system Group.
• Je ženatý, má dvě děti. K jeho koníčkům patří cestování, tenis, cyklistika.

Z tohoto pohledu je čas klíčovým parametrem v byznysu s technologiemi…

Ano, čas. A také efektivita v logistice, automatizace distribuce.
Zvláště dnes, kdy je čím dál důležitější digitalizace, jakékoli zásahy lidského
faktoru ten proces prodražují. To je i důvod, proč jsme jako první akvizici,
kterou jsem dělal v rámci nové skupiny, zvolili právě online komunikaci a
digitalizaci. Na to chceme i navázat. Je to trend napříč obory, už jsem zažil i
v potravinářství, že se víc a víc překlápělo z tradičních médií do digitálních.

Rozdíly ale mezi IT a potravinářstvím jsou…

Samozřejmě tam jsou odlišnosti, v IT distribuci nejsou produkty
tak hmatatelné, jako jsou potraviny, není tam tolik B2C, tedy vztahu s koncovým
zákazníkem, s čímž je spojený marketing a různé kampaně. Určitě ale logistika,
obchod, procesy jsou propojitelné a podobné.

Opravdu vás v IT nic nepřekvapilo?

Trh s distribucí informačních a komunikačních technologií je
v Česku ještě víc roztříštěný, než je tomu v cizině nebo třeba právě v
rychloobrátkovém segmentu. Tím pádem je náročnější z hlediska distributora,
protože když nic jiného, víc menších hráčů znamená nižší marže, v některých
případech extrémně nízké. A také mi v IT branži chybí větší přidaná hodnota,
dodatečné služby, které v jiných oborech fungují, kdežto v našem současném ne.

Co si představit pod pojmem „extrémně nízké marže“?

Hovořím o jednotkách procent, u některých komodit se bavíme
i v desetinách procent marže.

Na čem tedy můžete jako distributor vydělat? Na velkém
objemu a nízkých nákladech?

Na zjednodušení procesu a samozřejmě na objemu zboží, které
prodáváme. Kdybychom měli v systému individuální operace, byly by ztrátové.

Martin Štrupl

Čím si vysvětlujete nízké marže v IT distribuci?

Ono se to netýká jen technologií, ale i jiných oblastí.
Česko si plno hráčů vybralo jako vstupní trh v regionu, kam se při rozšiřování
byznysu ze západní Evropy skoro všichni vrhli. Vznikla tady spousta
podnikatelských subjektů, které konkurenčním bojem postupně tlačily marži
hrozně nízko. V některých oborech to bylo vyloženě agresivní, ale v některých
segmentech se situace už zklidnila.

Ale notebooky, telefony nebo součástky do počítačů na
koncovém trhu nejsou dramaticky levnější než v okolních zemích. Kde tedy ta
marže zůstává?

Samozřejmě pokud se budeme porovnávat s Německem, což je
násobně větší trh a přináší i efektivnější distribuci, tak jsou ceny obdobné.
Ale na to, jak jsme malý trh, je tady moc hráčů. Ať už na straně obchodů, nebo
dodavatelů a distributorů.

V eD system Group jste dostal za úkol kontrolovat
portfolio holdingu a hledat nové obchodní příležitosti. Znamená to tedy, že
budete nakupovat?

Akvizice konkurenčních distribučních firem zatím není na
pořadu dne. Z hlediska akvizic cílíme do jiných segmentů. Máme stabilní základ
ve firmách v rámci holdingu, ale chceme pro každou z nich najít doplněk v
podobě byznysu s větší přidanou hodnotou, se specifickým know-how, který by
překračoval klasickou IT distribuci. Zároveň se díváme na možnosti růstu v
digitální transformaci.

Rozhodli jsme se jít do úplně nového oboru, který však je s
těmi našimi klasickými byznysy propojený. Akvizice agentur DarkSide a Pria a
jejich propojení do Digital First Marketing Group, online marketingové
agentury, naznačuje směr, kterým se chceme vydat. Víme, že i v našem segmentu
je třeba komunikovat tímto směrem, a jsme si vědomi toho, že ne všechny firmy
ve skupině to teď mají dobře zpracované. Už se ukazuje smysluplnost cesty, týmy
mezi sebou začínají sdílet informace a spolupracovat, z jejich marketingového
know-how bude těžit celá skupina. I proto by nemělo zůstat jen u těchto
akvizic.


Kyberzločinů stále přibývá. Nejhůře je chráněna spotřební elektronika, varuje exmanažer AVG Obluk

Bezpečnostní expert Karel Obluk

Co plánujete?

Chceme pro stávající firmy hledat potenciál rozvoje. Ten
vidíme v oblastech, jako jsou Smart City, IoT (chytrá města, internet věcí –
pozn. autora), chytré technologie pro municipality, věnujeme se také vizuální
technice pro různé akce. I v tradiční oblasti jako distribuce IT se zabýváme
tím, jak proces zefektivnit, zautomatizovat a udělat ho chytřejším. Jak v rámci
vnitřního chodu firmy, tak i v komunikaci se zákazníkem.

Zmiňujete automatizaci. Znamená to, že proces distribuce,
do kterého je zapojeno co nejméně lidí, je levnější? Je člověk zastupitelný ve
všech fázích?

Mluvím třeba o softwarových řešeních v oblasti komunikace a
zpracování zakázek. Dříve fungovala velká call centra, dnes jsou lidé ve velkém
nahrazováni různými automaty, chatboty a online komunikací. Samozřejmě v
samotné logistice už člověk potřeba je.

Hodláte šetřit snížením počtu zaměstnanců?

V dnešní situaci, kdy na trhu práce panuje nedostatek lidí,
určitě nebudeme propouštět. V našem hlavním skladě v Ostravě bojujeme se silnou
konkurencí v oblasti logistiky a pociťujeme tam největší nedostatek lidí.

Neuvažujete pustit se do B2C segmentu a prodávat počítače
a další ICT produkty napřímo koncovým klientům?

V oblasti distribuce zboží určitě ne. Tam je pole už značně
obsazené, bylo by to náročné a do určitého směru i konfliktní směrem k našim
B2B klientům.

A v jiných segmentech?

Chceme dělat B2C třeba právě v oblasti digitálního marketingu
či softwarových aplikací, ale nechceme dělat klasický maloobchod, chceme jít
formou služeb.

Skupina eD system Group se dnes obratově pohybuje kolem
15 miliard korun ročně. Kolik z toho připadá na Česko a kolik je cizina?

Česko je pro nás stále nejdůležitější trh, děláme tu asi 80
procent všech tržeb. Ale já bych chtěl, abychom v budoucnu rostli na Slovensku,
Polsku i Maďarsku. Na rozdíl od mého předchozího působení v potravinářství v IT
oboru výrazně dominuje český trh.

Váš současný tržní podíl je zhruba 25 procent, máte
ambici ho navyšovat?

V první řadě musíme zefektivnit samotný byznys. Sektor IT
distribuce se mění a v daný moment se musíme soustředit na sebe, na
profitabilitu. V tomto oboru jde o desetiny procent, je potřeba co nejvíce
činností automatizovat a digitalizovat, aby se na procesu podílelo co nejméně
lidí.


Pavel Smutný: Nechci žít v zemi, která není ani chudá, ani bohatá


Prodáváte hlavně notebooky, počítače a IT komponenty. Ale
v portfoliu máte i spoustu technologických vychytávek, takzvaných gadgetů. Co
mohou čeští klienti čekat v následujících měsících?

Trh je v tomto směru poměrně tradiční, nemyslím, že by se
během pár měsíců objevila nějaká úplně převratná novinka. Trh táhnou počítače a
smartphony, předpokládám, že porostou například elektrické koloběžky. Když se
podívám do zahraničních měst, je jich na ulicích mnohem víc než v Praze či
jiných českých městech.

Vraťme se ještě k vašemu působení v Hamé. Lišilo se
fungování této firmy, když ji vlastnila rodina Novotných, a poté, co ji koupili
Islanďané z Nordic Partners?

Určitě ano. Svým způsobem to bylo dané dobou. Když firmu
vlastnili čeští majitelé, byla to ta typická devadesátá léta – agresivní
privatizace a akvizice firem v oboru a koncentrace byznysu tady v Česku. A
určitě to bylo v té době správné. Byla to taková trošku one man show. My v
managementu jsme tomu pomáhali, ale nebyli jsme ti, kteří rozhodují. Myslím, že
byl správně načasovaný i exit v roce 2008, kdy firma i z pohledu hospodářského
cyklu a trhu dospěla do určité velikosti. Pak přišli Islanďané, což já osobně i
z hlediska managementu hodnotím jako nejlepší období.

Byl to investor, se kterým jsme si vzájemně důvěřovali, a
byly nastaveny jasné cíle, co chtějí do budoucna dělat. Bylo jasné, že budou
chtít zhodnotit svoji investici, vydělat peníze a pak prodat, což je legitimní
jasný cíl a my jako management jsme jim k tomu pomáhali a participovali na tom.
Takže to bylo jasné partnerství a férové zadání a nám se podařilo v té době
růst v rámci regionů a jít do zahraničí. Pak přišel logicky exit, i když
později, než byl původně plánovaný, protože se pořád dařilo. A poslední
transakce byla v roce 2016 a opět splnila očekávání investorů.

MM25_AI

  • Našli jste v článku chybu?