Po 15 letech v potravinářské branži, kdy šéfoval skupině
Hamé, přesídlil Martin Štrupl do technologického byznysu. Jako ředitel vede
holding eD system Group, který je druhým největším českým distributorem
počítačů, telefonů a ICT komponent. Od firmy nakupují zboží největší e-shopy,
ale i malá elektra v nejzapadlejších koutech Česka. Štrupl tak dokáže z cen,
které platí výrobcům, predikovat vývoj cenové hladiny na koncovém trhu.
„Počítače už dál zlevňovat nebudou. Spíš se připravme na dočasné a selektivní
zdražení,“ říká pro týdeník Euro šéf eD system Group.
Naprostá většina IT komponent, počítačů a telefonů se
vyrábí v Asii, zejména v Číně. Projevuje se rychlé šíření koronaviru Covid-19
na produkci komponent či celých zařízení?
Projevuje. Velká část výrobních kapacit IT zboží – jak
jednotlivých komponent, tak celých výrobků, jako jsou notebooky, smartphony a
další – je umístěna v Číně. Některé dokonce v nejvíce zatížené lokalitě
Wu-Chan. V dnešní době již nikdo nedrží velké skladové zásoby ať už finálního
zboží, nebo komponent, takže i když finální montáž probíhá mimo Čínu, stačí,
aby jen jeden z dodavatelů byl z postiženého regionu a finální výroba je
omezena.
Omezení pociťujeme i v logistice. Například když do Evropy
dorazí loď s výrobky z Číny, z postiženého regionu, je na týden až deset dnů v
karanténě. Taková je realita v hlavním evropském přístavu v Rotterdamu. Když se
na cestu zboží podíváme logistickým řetězcem, zjistíme, že výroba je postižena
– buď se nevyrábí vůbec, nebo je omezena produkce do nižších kusů. Pokud je už
zboží na cestě, je tedy jeho vykládka z důvodu karantény pozastavena na deset
dnů.
To se v celém logistickém kolotoči musí projevit. A pak je
tu ještě lidský pohled, kdy panují poměrně velká omezení na cesty mezi Evropou
a Asií. Dovolenou si člověk odřekne, ale obchodně je třeba občas vycestovat, ne
vše se dá rychle a efektivně vyřešit online komunikací. Zpomalují se projektové
týmy, ruší se výstavy, jako například MWC v Barceloně.
Může se stát, že v důsledku šíření této nemoci nebo
vypuknutí epidemie zdraží počítače a IT zboží?
Ano. Lze očekávat zvýšení cen, zejména u nedostatkového
zboží se logicky projeví převis poptávky. Celkově nepřepokládám nic
radikálního, ale v jednotkách procent se bude zdražovat určitě. Jak značky, tak
distributoři nebudou mít motivaci poskytovat slevy a akční nabídky, když lze
zboží kvůli okolnostem prodat za vyšší cenu. Určitě se objeví spekulanti, kteří
na tom budou chtít vydělat, ale obecný nedostatek na trhu se v nejbližším
měsíci neočekává. I proto, že se velké e-shopy a obchodníci začali již před
časem připravovat na výpadek v Číně a začali se předzásobovat.
Máte za sebou bohatou kariéru v potravinářství a
maloobchodu. Jak se stane, že se člověk rozhodne změnit obor a věnovat se
informačním technologiím?
Nejsou to jen informační technologie. Sice mám nejdelší
praxi v potravinách, byl jsem 15 let v Hamé, ale předtím jsem byl v papírenském
byznysu a lehkém strojírenství. I když to nebyly tak dlouhé štace jako
potraviny. Hamé pro mě bylo hodně srdeční, byl jsem tam pod třemi různými
vlastníky. Nicméně s majitelem skupiny eD system Group s panem Tylem se znám
dlouhé roky.
Když jsem po tolika letech skončil v Hamé, zvažoval jsem,
kterou cestou se vydat. Ani jsem tak úplně neřešil obor, zda to budou
potraviny, obchod, IT, nebo služby. Ale věděl jsem, že nechci jít do korporátu.
A tím, že jsme udržovali pravidelné styky s panem Tylem, jsem se rozhodl
spolupracovat s ním. Je to jiný obor, ale z hlediska obrátky je některé IT
zboží tak „fresh“, jako byly naše chlazené potraviny v Hamé. Když některé
technologické novinky zůstanou chvíli na skladě, stárnou podobně rychle jako
čerstvé jídlo.
Martin Štrupl (43) |
• Pochází z Mělníka, je absolventem Vysoké školy ekonomické v Praze. • Během studií začal pracovat v bývalém Strojobalu v Lužci nad Vltavou, poté tři roky působil v papírnách ve Štětí, které tehdy vlastnila společnost Norske Skog. • Od roku 2004 pracoval ve společnosti Hamé, nejprve jako šéf logistiky a distribuce, v letech 2012 až 2018 jako generální ředitel. • V roce 2019 se stal výkonným ředitelem a řídícím partnerem eD system Group. • Je ženatý, má dvě děti. K jeho koníčkům patří cestování, tenis, cyklistika. |
Z tohoto pohledu je čas klíčovým parametrem v byznysu s technologiemi…
Ano, čas. A také efektivita v logistice, automatizace distribuce.
Zvláště dnes, kdy je čím dál důležitější digitalizace, jakékoli zásahy lidského
faktoru ten proces prodražují. To je i důvod, proč jsme jako první akvizici,
kterou jsem dělal v rámci nové skupiny, zvolili právě online komunikaci a
digitalizaci. Na to chceme i navázat. Je to trend napříč obory, už jsem zažil i
v potravinářství, že se víc a víc překlápělo z tradičních médií do digitálních.
Rozdíly ale mezi IT a potravinářstvím jsou…
Samozřejmě tam jsou odlišnosti, v IT distribuci nejsou produkty
tak hmatatelné, jako jsou potraviny, není tam tolik B2C, tedy vztahu s koncovým
zákazníkem, s čímž je spojený marketing a různé kampaně. Určitě ale logistika,
obchod, procesy jsou propojitelné a podobné.
Opravdu vás v IT nic nepřekvapilo?
Trh s distribucí informačních a komunikačních technologií je
v Česku ještě víc roztříštěný, než je tomu v cizině nebo třeba právě v
rychloobrátkovém segmentu. Tím pádem je náročnější z hlediska distributora,
protože když nic jiného, víc menších hráčů znamená nižší marže, v některých
případech extrémně nízké. A také mi v IT branži chybí větší přidaná hodnota,
dodatečné služby, které v jiných oborech fungují, kdežto v našem současném ne.
Co si představit pod pojmem „extrémně nízké marže“?
Hovořím o jednotkách procent, u některých komodit se bavíme
i v desetinách procent marže.
Na čem tedy můžete jako distributor vydělat? Na velkém
objemu a nízkých nákladech?
Na zjednodušení procesu a samozřejmě na objemu zboží, které
prodáváme. Kdybychom měli v systému individuální operace, byly by ztrátové.
Čím si vysvětlujete nízké marže v IT distribuci?
Ono se to netýká jen technologií, ale i jiných oblastí.
Česko si plno hráčů vybralo jako vstupní trh v regionu, kam se při rozšiřování
byznysu ze západní Evropy skoro všichni vrhli. Vznikla tady spousta
podnikatelských subjektů, které konkurenčním bojem postupně tlačily marži
hrozně nízko. V některých oborech to bylo vyloženě agresivní, ale v některých
segmentech se situace už zklidnila.
Ale notebooky, telefony nebo součástky do počítačů na
koncovém trhu nejsou dramaticky levnější než v okolních zemích. Kde tedy ta
marže zůstává?
Samozřejmě pokud se budeme porovnávat s Německem, což je
násobně větší trh a přináší i efektivnější distribuci, tak jsou ceny obdobné.
Ale na to, jak jsme malý trh, je tady moc hráčů. Ať už na straně obchodů, nebo
dodavatelů a distributorů.
V eD system Group jste dostal za úkol kontrolovat
portfolio holdingu a hledat nové obchodní příležitosti. Znamená to tedy, že
budete nakupovat?
Akvizice konkurenčních distribučních firem zatím není na
pořadu dne. Z hlediska akvizic cílíme do jiných segmentů. Máme stabilní základ
ve firmách v rámci holdingu, ale chceme pro každou z nich najít doplněk v
podobě byznysu s větší přidanou hodnotou, se specifickým know-how, který by
překračoval klasickou IT distribuci. Zároveň se díváme na možnosti růstu v
digitální transformaci.
Rozhodli jsme se jít do úplně nového oboru, který však je s
těmi našimi klasickými byznysy propojený. Akvizice agentur DarkSide a Pria a
jejich propojení do Digital First Marketing Group, online marketingové
agentury, naznačuje směr, kterým se chceme vydat. Víme, že i v našem segmentu
je třeba komunikovat tímto směrem, a jsme si vědomi toho, že ne všechny firmy
ve skupině to teď mají dobře zpracované. Už se ukazuje smysluplnost cesty, týmy
mezi sebou začínají sdílet informace a spolupracovat, z jejich marketingového
know-how bude těžit celá skupina. I proto by nemělo zůstat jen u těchto
akvizic.
Kyberzločinů stále přibývá. Nejhůře je chráněna spotřební elektronika, varuje exmanažer AVG Obluk
Co plánujete?
Chceme pro stávající firmy hledat potenciál rozvoje. Ten
vidíme v oblastech, jako jsou Smart City, IoT (chytrá města, internet věcí –
pozn. autora), chytré technologie pro municipality, věnujeme se také vizuální
technice pro různé akce. I v tradiční oblasti jako distribuce IT se zabýváme
tím, jak proces zefektivnit, zautomatizovat a udělat ho chytřejším. Jak v rámci
vnitřního chodu firmy, tak i v komunikaci se zákazníkem.
Zmiňujete automatizaci. Znamená to, že proces distribuce,
do kterého je zapojeno co nejméně lidí, je levnější? Je člověk zastupitelný ve
všech fázích?
Mluvím třeba o softwarových řešeních v oblasti komunikace a
zpracování zakázek. Dříve fungovala velká call centra, dnes jsou lidé ve velkém
nahrazováni různými automaty, chatboty a online komunikací. Samozřejmě v
samotné logistice už člověk potřeba je.
Hodláte šetřit snížením počtu zaměstnanců?
V dnešní situaci, kdy na trhu práce panuje nedostatek lidí,
určitě nebudeme propouštět. V našem hlavním skladě v Ostravě bojujeme se silnou
konkurencí v oblasti logistiky a pociťujeme tam největší nedostatek lidí.
Neuvažujete pustit se do B2C segmentu a prodávat počítače
a další ICT produkty napřímo koncovým klientům?
V oblasti distribuce zboží určitě ne. Tam je pole už značně
obsazené, bylo by to náročné a do určitého směru i konfliktní směrem k našim
B2B klientům.
A v jiných segmentech?
Chceme dělat B2C třeba právě v oblasti digitálního marketingu
či softwarových aplikací, ale nechceme dělat klasický maloobchod, chceme jít
formou služeb.
Skupina eD system Group se dnes obratově pohybuje kolem
15 miliard korun ročně. Kolik z toho připadá na Česko a kolik je cizina?
Česko je pro nás stále nejdůležitější trh, děláme tu asi 80
procent všech tržeb. Ale já bych chtěl, abychom v budoucnu rostli na Slovensku,
Polsku i Maďarsku. Na rozdíl od mého předchozího působení v potravinářství v IT
oboru výrazně dominuje český trh.
Váš současný tržní podíl je zhruba 25 procent, máte
ambici ho navyšovat?
V první řadě musíme zefektivnit samotný byznys. Sektor IT
distribuce se mění a v daný moment se musíme soustředit na sebe, na
profitabilitu. V tomto oboru jde o desetiny procent, je potřeba co nejvíce
činností automatizovat a digitalizovat, aby se na procesu podílelo co nejméně
lidí.
Pavel Smutný: Nechci žít v zemi, která není ani chudá, ani bohatá
Prodáváte hlavně notebooky, počítače a IT komponenty. Ale
v portfoliu máte i spoustu technologických vychytávek, takzvaných gadgetů. Co
mohou čeští klienti čekat v následujících měsících?
Trh je v tomto směru poměrně tradiční, nemyslím, že by se
během pár měsíců objevila nějaká úplně převratná novinka. Trh táhnou počítače a
smartphony, předpokládám, že porostou například elektrické koloběžky. Když se
podívám do zahraničních měst, je jich na ulicích mnohem víc než v Praze či
jiných českých městech.
Vraťme se ještě k vašemu působení v Hamé. Lišilo se
fungování této firmy, když ji vlastnila rodina Novotných, a poté, co ji koupili
Islanďané z Nordic Partners?
Určitě ano. Svým způsobem to bylo dané dobou. Když firmu
vlastnili čeští majitelé, byla to ta typická devadesátá léta – agresivní
privatizace a akvizice firem v oboru a koncentrace byznysu tady v Česku. A
určitě to bylo v té době správné. Byla to taková trošku one man show. My v
managementu jsme tomu pomáhali, ale nebyli jsme ti, kteří rozhodují. Myslím, že
byl správně načasovaný i exit v roce 2008, kdy firma i z pohledu hospodářského
cyklu a trhu dospěla do určité velikosti. Pak přišli Islanďané, což já osobně i
z hlediska managementu hodnotím jako nejlepší období.
Byl to investor, se kterým jsme si vzájemně důvěřovali, a
byly nastaveny jasné cíle, co chtějí do budoucna dělat. Bylo jasné, že budou
chtít zhodnotit svoji investici, vydělat peníze a pak prodat, což je legitimní
jasný cíl a my jako management jsme jim k tomu pomáhali a participovali na tom.
Takže to bylo jasné partnerství a férové zadání a nám se podařilo v té době
růst v rámci regionů a jít do zahraničí. Pak přišel logicky exit, i když
později, než byl původně plánovaný, protože se pořád dařilo. A poslední
transakce byla v roce 2016 a opět splnila očekávání investorů.