OSLO/BUDAPEŠŤ (NYT, BBC) – Necelý měsíc mají norští počítačový experti na to, aby se vypořádali s počítačovou chybou Y2K. Ta postihla norské železnice v poslední den loňského roku, tedy o rok později, než se s ní původně počítalo.
Na problém přišli zaměstnanci železnic, když se nerozjel ani jeden ze šestnácti nových letištních expresů stejně jako třináct dálkových souprav Signatur. K překvapení všech totiž počítače těchto vlaků nebyly schopné identifikovat datum. Počítače přitom byly zkontrolovány pro přechod na rok 2000. „Zkontrolovat datum 31/12/00 nás nenapadlo, prohlásil Ronny Solberg z německé společnosti Adtranz, která počítačem řízené vlaky vyrobila. Počítačoví technici nakonec změnili nastavení data v počítačích na 1. prosinec loňského roku a vlaky se daly do pohybu.
Na začátku minulého týdne postihl „počítačový brouk také zhruba tisícovku maďarských lékáren. Jejich počítačové systémy zkolabovaly, a tak lékárny zůstaly zavřené. Problém se podařilo odstranit ještě týž den.
Problému Y2K se na konci roku 1999 obával celý počítačový svět. Starší počítače totiž zaznamenávaly u aktuálního data pouze koncové dvojčíslí roku, tedy 00 nebo třeba 78. Ve své době to přinášelo poměrně velkou úsporu paměti počítačů, a tím i financí. S příchodem roku 2000 to však znamenalo značný problém: počítače nebyly schopné rozlišit rok 1900 a 2000.
Na vyřešení problému Y2K vynaložily před více než rokem státy i firmy horentní částky peněz. I tak se našlo dost jedinců, kteří nedůvěřovali kontrolám systémů a rozhodli se strávit vstup do roku 2000 ve stanech mimo civilizaci. Poměrně často se hovořilo o tom, že vstup do roku 2000 bude spojen s problémy v dodávkách elektřiny i plynu a s kolapsem dalších sítí. Nic takového však nenastalo.