ÚSTŘEDNÍ REGISTR ŽIVNOSTENSKÉHO PODNIKÁNÍ Chcete podnikat? Do roka se možná hodně změní. Úřady propojí své databáze a na vyřízení živnostenského listu bude stačit jediná návštěva úředníka.
ÚSTŘEDNÍ REGISTR ŽIVNOSTENSKÉHO PODNIKÁNÍ
Chcete podnikat? Do roka se možná hodně změní. Úřady propojí své databáze a na vyřízení živnostenského listu bude stačit jediná návštěva úředníka.
Jediná návštěva k vyřízení živnostenského oprávnění není utopie. Nový informační systém pro lepší evidenci podnikatelů připravuje ministerstvo průmyslu a obchodu už třetí rok. V polovině června se o něm znovu zmínil ředitel sekce ochrany spotřebitelů a vnitřního obchodu Josef Tržický. Na semináři Svazu českých a moravských výrobních družstev v Nymburce řekl, že připravovaný systém ústřední evidence zvaný Registr živnostenského podnikání využije moderní informační technologie, zjednoduší administrativní procesy a usnadní start začínajících podnikatelů. Úřady by se mohly zbavit papírování a podnikatel-začátečník by je nemusel obíhat jeden po druhém. Potřebné dokumenty, například potvrzení o trestní bezúhonnosti nebo bezdlužnosti, by si úřady jednoduše předaly mezi sebou. Vedoucí oddělení evidence a informačních služeb příslušné sekce ministerstva průmyslu a obchodu Pavel Jakl pro Profit uvedl, že se nový integrovaný systém začne v ČR zavádět v letošním čtvrtém čtvrtletí. Několik měsíců ovšem bude trvat, než se do něj zapojí všechny živnostenské úřady. Už v průběhu příštího roku by však měly být propojené i se spolupracujícími subjekty, například ústřední evidencí obyvatel, Rejstříkem trestů, daňovou správou ministerstva financí, Českou správou sociálního zabezpečení a katastrálním úřadem. „Jde o integrační proces a zároveň neobyčejně rozsáhlý projekt zahrnující souhrn právních, technických, organizačních a jiných opatření,“ upozorňuje Jakl. Databáze údajů o podnikatelích, která je podkladem veřejně přístupného Živnostenského rejstříku (rzp.mpo.cz), existuje. Je ale značně roztříštěná: pro rejstřík sbírají data jednotlivé živnostenské úřady - 205 obecních, 14 krajských, 22 pražských. Databáze rejstříku eviduje téměř dva miliony subjektů, hlavně fyzických osob. „Pro vytvoření skutečně transparentního systému potřebujeme, aby jednotlivé úřady sjednotily postupy sbírání dat i jejich evidenci,“ vysvětluje Jakl. Další potíž je v tom, že rejstřík není dostatečně pružný, aby okamžitě zaznamenal nová data či změny navzdory tomu, že je živnostenské úřady předávají na ministerstvo a rejstřík se aktualizuje každých pět dnů. Ani úřadům, ani veřejnosti tak nezaručuje, zda je uvedená firma registrovaná, nebo zda jí naopak nebylo odebráno živnostenské oprávnění. Po propojení on-line by se mohly všechny tyto změny zaznamenat v rejstříku okamžitě. „Stávající technické vybavení v podstatě nedovoluje, aby se živnostenský úřad elektronickou cestou spojil s registrem obyvatel nebo s daňovou evidencí. Právě od těchto úřadů by se přitom mohl dozvědět o změně adresy podnikatele či automaticky zaregistrovat splnění daňových povinností. Podnikatelům by měl nový systém usnadnit život i tím, že by mohli změny ohlásit prostřednictvím internetu.“