Pořadatelé mezinárodní přehlídky se budou muset zamyslet nad jejím dalším směřováním Firmy z oboru informačních a komunikačních technologií velmi pečlivě zvažují, zda je pro ně účast na Invexu v jeho současné podobě přínosem.
Pořadatelé mezinárodní přehlídky se budou muset zamyslet nad jejím dalším směřováním
Firmy z oboru informačních a komunikačních technologií velmi pečlivě zvažují, zda je pro ně účast na Invexu v jeho současné podobě přínosem.
Letošní, již dvanáctý Mezinárodní veletrh informačních a komunikačních technologií Invex 2002, který proběhl minulý týden, se velmi odlišoval od předchozích ročníků. Mnoho firem, které zde tradičně vystavovaly po celou řadu let, totiž odvolalo svou účast. Některé zmizely úplně, např. Radiomobil nebo VIA Technologies (těm loni návštěvníci stánek doslova rozkradli, vytahovali procesory z běžících počítačů, apod.). Jiné silně omezily svou účast, např. největší tuzemský výrobce počítačů Autocont, který měl přítomnu pouze jednu ze svých divizí Autocont OnLine. Další společnosti se přesunuly do prostor mimo areál brněnského výstaviště, kde měly k dispozici vlastní zázemí pro jednání, ovšem bez účastí hory „sběračů letáků“ a stranou veškerého veletržního shonu. Mezi takové patřil například Acer, jeden z velice úspěšných výrobců notebooků na našem trhu, který měl pronajatý salonek v hotelu Voroněž - v těsném sousedství výstaviště. Hlavními důvody menšího zájmu firem byla cena výstavní plochy a nízký komerční efekt z účasti na této akci. Více než milion korun za základní stánek s minimální propagací se společnostem zdálo příliš.
Něco k vidění přesto bylo
I přes nižší účast firem byla na veletrhu spousta zajímavých věcí, ovšem některé pouze pro novináře a pozvané odborníky. Za zmínku určitě stojí nejrůznější prezentační technika, podnikové CRM a ERP systémy a v neposlední řadě také VoIP technologie (Voice over IP - přenos hlasu přes IP protokol), které v poslední době zažívají ohromný rozvoj. Kromě klasických VoIP produktů postavených na systémech renomovaných světových výrobců pro větší podniky bylo k vidění také první skutečně funkční řešení pro malé a střední podniky a domácnosti od konsorcia trenčínského Voipacu a hradecké Mikenopy nazvané Fayn. Mezi další zajímavé exponáty patřil bezpochyby auditorský software Audit Pro mladoboleslavské firmy Truconnexion, který byl ve své kategorii oceněn titulem The Best of Invex. Soutěž vyhlašovaná významnými vydavatelstvími v oboru ICT (information & communication technologies) se letos konala již potřetí a její odbornou porotu tvořili vybraní zástupci médií. Součástí veletrhu byly také odborné konference. Mezi nejzajímavější patřila např. témata věnovaná informační bezpečnosti, antivirům a řada dalších menších akcí pořádaných přímo na stáncích jednotlivých vystavovatelů, případně pak v některém ze salonků hotelu Voroněž nebo v business centru brněnského výstaviště.
Alkoholový jarmark
Zbytek letošního Invexu již nijak výrazně nevybočoval ze zaběhnutého průměru, jen hlučných a kýčovitých prezentací na volných plochách ubylo. Jediné tři opravdu hlasité prezentace patřily výrobci ekonomických systémů PCS Software, brněnskému rádiu Kiss Hády a prodejci prezentační techniky Complex, kteří byli slyšet opravdu hodně daleko a navíc byli namačkáni na jedné volné ploše. Dopravní situace v Brně v době konání velkých veletrhů je obvykle složitá. Ráno se tvoří kolony již na dálnici před Brnem a dostat se na samotné výstaviště trvá někdy i několik hodin. Situace během prvních dvou dnů letošního Invexu však tak kritická nebyla. Důvodem byla nižší návštěvnost, neboť tyto dny jsou vyhrazeny pouze novinářům a odborníkům, tak by to alespoň mělo být. Bohužel se již stalo zvykem, že už v tyto dva dny se objevují studenti, kteří se jen chtějí na den zbavit školy a sbírají letáky, vyžadují reklamní předměty a cédéčka. Někteří z nich byli na sklonku dne již značně společensky unaveni, neboť řada firem měla u stánků zřízen bar s občerstvením pro návštěvníky. Začátek Invexu byl také vítanou příležitostí rodinek s dětmi, které si jen tak vyrazily na výlet, což image veletrhu také nepřidalo.
Invex na rozcestí
Celkově lze letošní Invex shrnout jako průměrný. Byla sice vidět jistá snaha o posun celé akce blíže k business sféře, ale bohužel dokud budou ceny pronájmu na takové úrovni jako dosud, celý Invex se zřejmě postupně zhroutí a vytratí. Byla by to škoda, ale náhrada by se zřejmě brzy našla.
Návštěvníci byli převážně z Prahy
Invex byl největším magnetem pro lidi z Prahy. Vyplývá to z online průzkumu provedeného v průběhu akce firmami Microsoft, HP, Dataware, T-Mobile, Incoma a Veletrhy Brno. Podle průzkumu byl typickým návštěvníkem veletrhu zástupce IT nebo telekomunikační firmy, další dva nejrozšířenější obory jsou finanční služby a státní správa. Průzkum také prokázal vysokou loajalitu návštěvníků, celkem 61 % respondentů uvedlo, že již navštívilo Invex nejméně popáté. Přesná čísla však výše zmíněné společnosti neuveřejnily. Podle názoru mnoha vystavovatelů ale netvořili většinu návštěvníků zástupci IT firem, ale studenti a mladí lidé, kteří se přijeli podívat, co je nového. Předběžné odhady celkové návštěvnosti Invexu hovořily o zhruba sto tisících návštěvníků.
Invex je pro mládež velkým lákadlem…
…vystavovatele by však jistě více potěšili manažeři.
FOTO: ARCHIV