JEDNATEL BEZPEČNOSTNÍ AGENTURY DAVID VEDRAL:Osobní ochránce by se měl vyhnout nebezpečným situacím. „Když dojde ke střetu, tak bodyguard nepracoval dobře,“ říká jednatel bezpečnostní služby Skatach David Vedral.
JEDNATEL BEZPEČNOSTNÍ AGENTURY DAVID VEDRAL:
Osobní ochránce by se měl vyhnout nebezpečným situacím. „Když dojde ke střetu, tak bodyguard nepracoval dobře,“ říká jednatel bezpečnostní služby Skatach David Vedral. * Co by podle vašeho názoru měli učinit lidé, kteří se cítí být ohroženi?
Spojit se s někým, kdo jim dokáže poradit, jestli osobní ochranu skutečně potřebují a nabídnout jim služby. Nemusí to být zrovna osobní ochrana. Když má někdo strach, tak s ním situaci nejprve rozebereme. Nejsou to automaticky dva plešatí urostlí mladíci, ale musí to být absolutně spolehlivý tým loajálních lidí.
* Vyhodnotíte rizika a co se děje dál?
Naše firma zajišťovala osobní ochranu pro lidi, kteří se pohybují v showbyznysu, a pak jsme si řekli, že to vlastně není ta pravá osobní ochrana, kterou chceme nabízet. Jde tam spíše o hlídání času a reálné ohrožení života či zdraví až tolik nehrozí. Zaměřujeme se proto na podnikatele nebo lidi čelící domácímu násilí a podobně.
* Když tedy podnikateli hrozí reálné nebezpečí…
Potom už samozřejmě nastupuje tým lidí. Není to ale tak, že člověk řekne: já potřebuji osobní ochranu a vy mě teď budete chránit, je to o dlouhém rozhovoru. Dostáváme se k dotyčnému nejhlouběji, jak to jde, jsme v jeho rodině, hlídáme jeho děti, a to nemůžete bez důvěry. Kdybych vás nepřesvědčil, že to myslím vážně a položím i život, tak mi přece nebudete jen tak dávat peníze.
* Jak to vaši klienti prožívají?
Ze začátku je jim to nepříjemné, protože se změní spousta věcí. My zase tvrdíme jednu věc: Jsme tady proto, aby ta rodina mohla žít a člověk, který má problémy, mohl dělat dál svoji práci. Samozřejmě si zákazníky vybíráme, protože je máme nadosmrti. Vlastně nemáme klienty, protože se z nich stali přátelé. S tím člověkem srostete strašně moc a zrnko nedůvěry by mohlo poškodit celou práci. S dotyčným pořád komunikujeme, protože má pocity, něco cítí, něco vidí jinak než vy. Každý den musíme sedět a vyhodnocovat tyto věci, jestli se něco změnilo a podobně. Je to složitá záležitost a není to jenom tak, jak to vidíme ve filmech, že kolem chodí dvě opičky.
* Podle čeho si vybíráte zákazníky? Když přijde a řekne svůj problém, tak první otázkou je, zda o tom ví policie. Pokud odpoví, že ne, tak mu doporučíme, aby to šel nahlásit s tím, že se potom budeme bavit dál. Ve většině případů může policie pomoci, ale také nemusí. Pak nastupujeme my - ovšem jde nám o to, abychom nechránili takzvané závadové osoby. * Aby vás to nevtáhlo do nějaké soukromé války a podobně? Ano. Teoreticky bych měl asi chránit kohokoli, kdo přijde, a nepřemýšlet o tom. Ale já nechci být zatažen do situace, že budeme nasazeni třeba proti ruské mafii s tím, že ta druhá skupina jsou rovněž mafiáni. Toto nám nepřísluší. Ale jestliže by do toho byly zapleteny děti, tak k tomu mám velký citový vztah. Asi pomůžu, ale ne tak, že si půjdu s někým vyřizovat účty. * Jak tedy pomůžete? Dokážeme tomu člověku poradit, jak se má chovat, co má udělat, kam odjet, jak se postarat o rodinu. Abychom vstupovali do nějakých válek, to rozhodně ne. Naše práce vychází z prevence - my můžeme na padesát procent minimalizovat riziko tím, že se chováme preventivně bezpečnostně. Nechodíme do rizikových situací, pokud to není bezpodmínečně nutné. * Kolik si účtujete?
Zhruba od čtyř set padesáti korun na hodinu. Já nemám rád hodinové sazby, ale běžně se to v Česku používá. Klienti jsou zvyklí ptát se na hodinovou sazbu té které služby. Pro mě je to hrozně těžké, protože to děláme jako poslání. Když do té práce jdeme, tak opravdu počítáme s tím, že zemřeme. Jsme lidské štíty. Myslíme to vážně a máme také zatím všechny klienty živé a zdravé.
* Vaše firma prý trénuje i příslušníky policie a jiných bezpečnostních služeb.
Je to pravda. Ale nyní se to snažíme omezit, protože nemáme jistotu, koho trénujeme. Jde o to, abychom nevycvičili nějaké gaunery. Dělá mi skutečně problém vybírat lidi, které budeme cvičit a které ne.
* Tvrdíte, že mnoho ortodoxních bojových umění je dnes již zastaralých a jejich zvládnutí je časově náročné. Co by tedy měl bodyguard umět?
Máme svůj systém boje muže proti muži, ale osobní ochrana o tom není. Jak jsem říkal, je to zejména o prevenci. Ochránce by se měl vyhnout nebezpečným situacím. Nejsme placeni za to, abychom po sobě stříleli, ale aby měl zákazník klid a mohl pracovat.
* Jaké jsou vaše typické případy? K nám se dostávají většinou případy, kdy už byl nějaký útok provedený. Pracovali jsme i s podnikateli, kteří byli uneseni. * Jak postupujete? Problém se snažíme vyřešit komplexně. Neznamená to tedy, že náš člověk bude jen u někoho tři měsíce bydlet, ale pracujeme na zlikvidování celého problému. Naše úspěchy spočívají v tom, že obě strany dokážeme dostat ke kulatému stolu, kde si vysvětlí, že je to vlastně celé ptákovina. * Dopracujete se tedy k protistraně a kontaktujete ji?
Ano. Ale kontakt je možná špatný výraz, aby to neznělo, že jsme úplatní. To v žádném případě nepadá v úvahu.
**ÚKOLY OSOBNÍHO STRÁŽCE
* zamezit smrtelnému útoku na chráněnou osobu * nepřipustit únos klienta * předejít poškození zdraví * chránit před potížemi v jakémkoli směru (diskrétnost)