Tradiční jízda pravidelnosti pro vozy vyrobené do roku 1939, jinak též pohár Elišky Junkové, se v novodobé historii jel už po dvaapadesáté. Letos se však poprvé jel jako součást nového šampionátu Grand Prix historických automobilů, jehož promotérem je Autoklub České republiky.
Od sobotní osmé hodiny se na zbraslavském náměstí po přejímce řadili veteráni na výstavu, v horní části se shromažďovaly vozy Bugatti, dole tatrovky, nad nimi pragovky, dokonce i s historickým autobusem, uprostřed náměstí pak návštěvníci mohli obdivovat nejvzácnější kousky, například Duesberg J Murphy z roku 1929 nebo vůz Laurin & Klement 100 z roku 1912. Po poledni se pak historická vozidla začala řadit ke startu a od 13 hodin absolvovala dvě měřené jízdy do vrchu.
Soutěž vždy vyhrává jezdec, který jede obě kola s nejmenším časovým rozdílem. Ten u vítěze Pavla Národy ml. se Z18 z roku 1928 činil pouhých 28 setin sekundy, a to prosím pěkně pršelo. Nebyla tedy nouze o nebezpečně vyhlížející smyky a věřte, že zkrocení neposlušné bugattky z 30. let vyžaduje pořádný kus fortelu.
Legendární závod Zbraslav - Jíloviště
„Chtěl bych poděkovat organizátorům, první ročník se povedl a splnil naše společná očekávání. Šampionátem jsme navázali na odkaz našich předků a vzdali jim hold,“ zhodnotil závěrem Jan Šťovíček, šéf českého Autoklubu.
Zbraslav je ale také především místem setkání bývalých i současných závodníků a vůbec lidí od plechové nádhery napříč generacemi. Nemůže u toho chybět dobová muzika, oděvy i nějaké to připálené občerstvení. Zaposlouchání se do jednotlivých příběhů je námětem na nejednu knihu a osudy některých závodních strojů jsou často zajímavější než jejich technická řešení. Pokud vám k srdci zatím nepřirostla automobilová elektrifikace, příští rok byste určitě na zbraslavské trati neměli chybět!
Autor je spolupracovníkem redakce
Nablýskané, leč mnohými proklínané. Závodit v Monaku je jako „jezdit na kole v obýváku“
Dále čtěte:
V propršeném Spa kralovaly vozy Porsche. Češi šanci nevyužili
F1 se těší z vyšších tržeb, k přilákání nových týmů to ale nestačí
Vyhrál nejslavnější závod světa. Teď prototyp z Le Mans odpočívá u Liberce