Doufáme, že smlouvu o provozování servisu značky Rolls-Royce uzavřeme do konce roku, prohlašuje generální ředitel společnosti Invelt
Jeho firma se v roce 1992 stala prvním autorizovaným prodejcem BMW v Česku.
Před třemi lety se pak plzeňské společnosti Invelt podařilo vyšvihnout na špičku mezi tuzemskými dealery mnichovských vozů, když koupila tehdejšího lídra trhu, společnost AuTec. Dnes se každý čtvrtý nový bavorák v Česku prodá právě v Inveltu. Kromě BMW nabízí i auta značky Mini a Alpina. A už od loňska se Jiří Jirovec snaží domluvit se zástupci Rolls-Royce. „Není to otázka peněz, ale toho, jestli si Rolls-Royce vybere, že s vámi bude spolupracovat,“ říká.
* Jak se vyvíjí jednání o servisním zastoupení značky Rolls-Royce?
Doufám, že se ho do konce letošního roku podaří úspěšně dotáhnout, protože uzavření smlouvy již nic nebrání. S lidmi z Rolls-Royce jsme se shodli, že v Česku jezdí překvapivě hodně těchto aut – je tu kolem padesáti servisně živých vozů. Jejich počet je dokonce srovnatelný s Rakouskem. Rolls-Royce například požaduje oddělený příjem vozů do servisu, takže se s vybudováním servisního zázemí pojí investice v jednotkách milionů korun. Pokud smlouvu uzavřeme, budeme také moci rollsy od klasických dealerů přeprodávat zákazníkům. Z tohoto pohledu je velmi zajímavým produktem „menší“ model Ghost, o který bohatší část naší klientely už projevila zájem.
* Tržby inveltu loni činily 1,25 miliardy korun a zisk před zdaněním 15 milionů. Jak vidíte letošní rok?
Od BMW máme stanovené o 17 procent vyšší plány, takže abychom dosáhli na bonusy od automobilky, musíme prodat víc aut. Po prvním čtvrtletí byly výsledky podobné jako loni, naštěstí letní měsíce jsou velmi dobré. V červnu jsme překročili měsíční rekord prodaných vozů a vedeme si dobře i ekonomicky. Tržní podíl Inveltu na dealerských prodejích vzrostl na 25,7 procenta a oproti loňskému roku jsme na dvojnásobném zisku.
* Dopadá na prodejce současný vývoj trhu?
S tím, jak se snížily marže, je trendem prodávat hodně velké množství aut. Teprve při značném množství totiž dosahujete profitu z bonusů za prodané vozy. Malý dealer přežije, protože má malé náklady. Na druhé straně přežijí hodně velcí dealeři, kteří prodávají přes tisíc vozů ročně jako my. A ti uprostřed jsou na tom nejhůř. Mají docela velké fixní náklady, ale neprodávají auta ve velkém množství.
* Nakolik se ve vašem oboru marže změnily v posledních letech?
V devadesátých letech měl třeba dealer BMW v Německu i s bonusy na autě přes dvacet procent. Dal zákazníkovi běžně slevu osm procent, ale pořád mu jich zbývalo dvanáct. Dnes má tři a půl. V Česku marže za posledních deset let klesly určitě o takových čtyřicet procent. Regiony jsou na tom lépe, naopak Praha s konkurenčnějším prostředím hůře. Napříč značkami se pokles marží zastavuje někde na úrovni tří až čtyř procent. Myslím si, že pod čtyřmi procenty už to nevychází a krachujete. Záleží ale i na velikosti. Firma s obratem 60 až 80 milionů eur má v Německu na autech celkově kolem 3,5 procenta včetně bonusů. Problém je hlavně v tom, že tak nízké zisky neumožňují investice do dalšího rozvoje. U nás trh naštěstí na rozdíl od Německa může ještě růst a jeho nárůst firmu stabilizuje.
* Kam se mohou v budoucnu vyšplhat prodeje BMW v Česku?
Asi nejlepší měřítko představuje Rakousko. Tam se prodává patnáct až sedmnáct tisíc vozů BMW ročně. V Česku 3300. Domnívám se, že maximem v Česku bude asi deset tisíc vozů BMW ročně, přičemž zhruba do deseti let bychom prodeje ztrojnásobit mohli. Potřebujeme k tomu hlavně příchod nových zákazníků. Celý prémiový segment v Česku totiž dnes představuje asi dvanáct tisíc prodaných vozů ročně, zákazníci jsou stabilní a příliš se nemění. Uvidíme, až odezní krize, jestli ti noví přijdou.
* Na které modely letos spoléháte?
Velkou novinkou letošního roku je nové BMW řady 3. To je zásadní model a vždycky zásadní byl. V uplynulém roce nám přitom chyběl, protože minulá generace trojky se už víceméně neprodávala. Samotná řada 3 se navíc rozroste o kombi, GT a čtyřdveřové kupé a v její nabídce se objeví pohon všech kol. A pak nás čeká modelová smršť.
* Bude se v Česku prodávat také elektromobil i3, který má na trh přijít koncem příštího roku?
BMW vybralo pro úvod testovací města, v nichž by se měl rozjet pilotní projekt a mezi která patří i Praha. Byli jsme pozváni na úvodní setkání do Mnichova, kde byl projekt z velké části představen. Všechny smluvní záležitosti se ale budou projednávat na konci roku, takže je ještě předčasné mluvit o detailech. Nicméně byli jsme osloveni a máme zájem produkty řady „i“ v Praze zastupovat.
O autorovi| Tomáš Pohanka • pohanka@mf.cz