První místo má hodnotu 10,75 miliardy korun. Právě tolik si za deset let provozování mýta česko-slovenské konsorcium CzechToll/SkyToll odnese.
Poražený vítěz
Spor o provozování mýta bohužel oplývá řadou detailů, které ho před očima veřejnosti oslabují. Ať skončí jakkoliv, neovlivní cenu, kterou běžný řidič platí za jízdu po dálnici. Je nadmíru komplikovaný, zdlouhavý a vždycky ho nakonec vyhraje Kapsch. Jenže nejméně to poslední dogma se po dlouhých dvanácti letech mění, což odkrývá nové rozložení sil na politické a byznysové mapě Česka, a to už zajímavé být začíná.
Až dosud měla navrch společnost Kapsch. A když před pár měsíci ministr dopravy Dan Ťok říkal, že by bylo zbytečné nepoužívat mýtné brány, které fungují a stát si je zaplatil, nic nenasvědčovalo opaku. Ťok v tomto případě jen přebral argumentaci Kapsche a i všechny další kroky státu posouvaly pomalu zakázku do jeho náručí.
• 10,75 miliardy korun získá vítěz zakázky za desetiletý provoz mýta. |
• 10,4 miliardy korun zaplatily vloni kamiony v Česku za průjezd pod branami. Letos to bude ještě více. |
• 93,4 miliardy korun vybral stát na mýtu od roku 2007. |
Platilo to ještě na začátku léta. Když už muselo ministerstvo dopravy vyhlásit CzechToll coby vítěze tendru, antimonopolní úřad zakázal podpis smlouvy a ministerstvu dopravy vytkl, že špatně připravilo výběrové řízení. Dokumentaci rozdávalo zcela nepochopitelně na přepisovatelných flash discích, nebylo také jasné, proč se má rozšířit výběr mýta zrovna na 900 kilometrů silnic první třídy. Kdo o mýtu alespoň někdy četl, ví, že ministerstvo dělalo až moc pomalé nebo chybné kroky pravidelně a tak často, až to budilo podezření. Čili ani tady se nedělo nic neobvyklého.
Vše postupně směřovalo ke zrušení soutěže a už se skládaly scénáře nastiňující budoucnost s Kapschem. První verze byla, že si stát od rakouské rodinné firmy koupí know-how a mýtné bude vybírat sám prostřednictvím Ředitelství silnic a dálnic. Podobný model funguje už v Rakousku. Druhá varianta byla, že se opět prodlouží se společností Kapsch smlouva. Třetí cesta neexistovala, protože nějakou shodou náhod je stát opět v časové tísni. Už jednou prodloužená smlouva s Kapschem končí s posledním dnem roku 2019, přičemž změna vyžaduje alespoň rok testování a příprav. Mimo soutěž pak Kapsch poslal nabídku, že bude deset let provozovat mýto ještě levněji než vítěz původní soutěže. Hodnota byla 10,5 miliardy korun.
Kvíz pro právníky
Jenže situace se před pár týdny obrátila a vzala rychlý spád. Šéf Úřadu na ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Rafaj nejprve v srpnu vrátil námitky na začátek a řekl, že se celá věc ještě posoudí znovu. Kapschi se to moc nelíbilo, protože do té doby věřil ve svůj úspěch a zrušení soutěže. Jenže když ÚOHS 20. září uvedl, že se předtím trochu zmýlil, námitky Kapsche jsou vlastně nesmyslné a zčásti řízení zastavil, ministr Ťok vyndal propisovačku a šlo se na věc.
Ano, je to sporné. ÚOHS totiž zároveň naznačil, že platí předběžné opatření, které zakazuje podpis smlouvy s vítězem. Ministerstvo ale přišlo s výkladem, že bylo jediným účastníkem řízení, vzdalo se práva na rozklad, a když získalo rozhodnutí o pravomocném rozhodnutí úřadu, tak to ze zákona znamená, že se zrušilo i předběžné opatření o zákazu podpisu smlouvy. Úkol pro právníky, že?
Přečtěte si rozhovor s šéfem Kapsche:
Georg Kapsch: Mýto si celé vezměte. Je to pro vás nejlepší
Karel Feix, šéf tuzemského zastoupení Kapsche, si následně stěžoval, že to byl připravený scénář. Asi nebude daleko od pravdy. Konsorcium CzechToll/SkyToll už prý pár dní předtím začalo žádat o stavební povolení v souvislosti s budováním prvků svého systému. Každopádně ÚOHS dává od situace ruce pryč. Upozornil, že se ve svém rozhodnutí k předběžnému rozhodnutí nevyjadřoval a že se Kapsch ještě může bránit.
Aby bylo jasné, oč se hraje. V loňském roce zaplatily kamiony v Česku na mýtném rekordních 10,4 miliardy korun, což bylo meziročně o 5,2 procenta více. Provozní náklady placené z vybraného mýta konsorciu firem pod vedením Kapsche představovaly v roce 2018 celkem 1,525 miliardy korun. Stát na mýtném od roku 2007 vybral celkem 93,4 miliardy korun. Za prvních šest měsíců letošního roku z něj získal 5,4 miliardy, což je o 4,85 procenta meziročně více.
Kapsch, který štěká
Není proto s podivem, že se Kapsch chce bránit. Podal návrh na zákaz plnění smlouvy o mýtném systému. Podle firmy je smlouva neplatná, protože nadále platí předběžné opatření ÚOHS zakazující podpis smlouvy s vítězem. Firma očekává, že jí dá ÚOHS za pravdu, opak by byl podle Feixe destrukcí právního státu. Kapsch je ochoten podat stížnost i k Evropské komisi. Firma už v srpnu podala trestní oznámení na člena rozkladové komise ÚOHS, advokáta Jana Hrazdiru, který podle firmy ovlivňoval rozhodování komise ve prospěch ministerstva, a navíc údajně resort dopravy nedovoleně informoval o průběhu jednání.
Pokud se vrátíme v čase, základní potíží, která znemožnila Kapschi vyhrát, bylo zpoplatnění silnic prvních tříd. Firmě se podařilo na svou stranu strhnout kraje, obce a odborné svazy, ale vládu společně nepřesvědčily. V zásadě jde o to, že pokud se kabinet rozhodl zvýšit počet placených úseků na silnicích prvních tříd, posílil tak roli satelitního systému. Brány se na jedničkách jednoduše nezaplatí. Ne že by Kapsch satelitní systém neuměl provozovat, ale jde o náklady navíc, které si musel do ceny tendru započítat.
Česko tak velmi pravděpodobně bude po Slovensku druhou zemí v regionu, ze které se musela společnost Kapsch odstěhovat kvůli konsorciu CzechToll/SkyToll. Firmě se ale daří na jiných trzích, například ve Švýcarsku. Oznámená hodnota tamní zakázky se pohybuje kolem 20 milionů eur, což je více než půl miliardy korun. Místní Federální celní správa a Spolkový úřad pro nemovitosti a logistiku si u Kapsche objednaly modernizaci svého kombinovaného systému. Kapsch také dokončil modernizaci doma v Rakousku. Kromě toho firma už na začátku roku uspěla v Bulharsku, kde staví mýtný systém za 77 milionů eur, tedy přibližně dvě miliardy korun. Svůj špendlík na mapě Evropy má připíchnutý také v Bělorusku. Česko a Slovensko se ale pod mýtným satelitem alespoň na čas znovu sjednotily.
O anabázi s mýtem čtěte více: