Menu Zavřít

Pod vlivem Lamborghini

11. 3. 2004
Autor: Euro.cz

Koncern pokračuje v hledání lukrativních segmentů a ořezávání nákladů

Úspěch přitahuje úspěch. Proto David Beckham jezdí od loňského listopadu v kabrioletu A4, stejně jako se v automobilech Audi vozí ostatní hráči a managementy Realu Madrid a Bayernu Mnichov. Koncern Volkswagen by však potřeboval víc dobrých zpráv než jen ty z Ingolstadtu. Pro letošní rok má každá z jeho značek horkého favorita, který by měl zákazníky přesvědčit, že největší evropská automobilka zvládá boj s konkurencí na všech frontách. V oblasti supersportů se jí to již překvapivě podařilo loni. Jeden z největších nárůstů prodejů v rámci koncernu totiž předvedlo Lamborghini. Také to ale patří do Audi Group.

Šikmá světla mu sluší.

K italské značce se v minulém roce přiklonilo 1305 zákazníků (oproti 424 v roce 2002). Modely Gallardo a Murciélago měly díky vysoké ceně společně na svědomí 173 milionů eur z tržeb skupiny. Zajímavě tento výsledek vyzní například v porovnání s 387 miliony utrženými za 28,5 tisíce vozů Audi A2.
O A2 na výroční tiskové konferenci koncem února v Ingolstadtu radši šéf Audi Martin Winterkorn nemluvil. Přes loňský pokus o přitáhnutí pozornosti mladých výraznými barvami jeho prodeje nadále klesají, a ačkoliv ho v Audi neberou jako úplný propadák, šance na vzkříšení současné verze jsou mizivé.
Automobilka je však silná v kramflecích u všech ostatních modelů. Nová generace A3 se na trhu ujala velice dobře, a to ji během letošního roku posílí prodloužená varianta, prozatím nazývaná Sportback. Nejžádanějšímu modelu výrobce s názvem A4 pomohla verze kabriolet. Kupé a roadsteru Audi TT se prodalo zhruba stejně jako předloni, přestože se v showroomech objevuje od roku 1999. Jeho design zůstává moderní, takže stačilo přijít s novým motorem o objemu 3,2 litru a unikátní dvojspojkovou převodovkou DSG.
Audi se dotkl stejně jako většiny výrobců propad na německém a francouzském trhu, ale úspěšné prodeje v Číně, jež se stala se 64 tisíci vozů čtvrtým nejlepším trhem automobilky, ztráty kompenzovaly.
K překonání předloňského výsledku pomohl také nárůst ve Spojených státech, od nichž si automobilka hodně slibuje do budoucna. Loňských 86 tisíc prodaných vozů v USA by na tamním extrémně kompetitivním trhu chtěla do roku 2008 zdvojnásobit. Východní Evropa vzrostla o 11,2 procenta na zhruba čtrnáct tisíc vozů, přičemž jenom v Česku se prodalo 1865 automobilů.
Letos už Audi představilo dvanáctiválcovou limuzínu A8, nejdražší a nejluxusnější z modelové řady, a především novou generaci A6. Oba vozy charakterizuje výrazná orámovaná mřížka chladiče, kterou chce šéfdesignér Walter de’Silva vtisknout značce dynamičtější vzhled. Stejnou bude mít i chystaný Sportback. K útoku na severoamerický trh má pomoci sportovně užitkový vůz vycházející z loňského konceptu Pikes Peak, kupé BMW řady 6 by měl konkurovat sporťák velikostí mezi koncepty Nuvolari a Le Mans.

Rok Altey.

Pokud by se daly automobilky přirovnávat k fotbalovým týmům, Seat by na tom byl jako FC Barcelona v minulé sezoně – potenciál by byl, ale výsledky nic moc. Jeho jedinou útěchou může být, že při podobných tržbách a vyprodukovaných automobilech má zhruba o deset tisíc méně zaměstnanců než mladoboleslavská Škodovka. Výrobce, sídlící v Martorellu pár desítek kilometrů od hlavního města Katalánska, se v minulém roce začlenil do divize sportovních značek k Audi a první výsledek bude na trhu k vidění od poloviny roku. Seat Altea je sportovní verzí velkoprostorového kompaktu a Španělé stejně jako celý koncern od něj hodně očekávají. Sice nejspíše nevyjde pokus stvořit nový segment vozů MSV (Multi Sports Vehicle), ale dynamickým zaměřením a kvalitou zpracování bude pro zákazníky alternativou k největším favoritům segmentu MPV – Renaultu Scénic a Fordu Focus C-Max.
Úspěch Altey se při pohledu na výsledky automobilky jeví jako nutnost. Loni jí po třetí v řadě klesly prodeje (oproti roku 2000 o 140 tisíc vozů) a o chloupek neskončila v provozní ztrátě. Osudně se projevila zejména značná závislost na evropském trhu.
Z modelů Seatu se nejlépe prodávala Ibiza, jejíž prodeje stouply o 8,2 procenta. Naopak katastrofou se ukázala Arosa. Nejmenší ze seatů je shodný s Volkswagenem Lupo, ale prodalo se jej za rok pouze třináct tisíc vozů (u VW Lupo to bylo asi třikrát více). Letos se kromě Altey novinky od Seatu týkají sportovnějších verzí současných modelů. Verzi Cupra GT dostane Ibiza a bude rozhodně velmi rychlá, ale pro masy určena není. Spojení s Audi se zatím podařilo v tom, že se Seat rychle profiluje jako značka vyrábějící sportovní automobily. Zda to však bude mít i další přínosy, ukáže možná i letošní rok.

Stejné vyhlídky.

Škoda se během loňska tu a tam nenápadně připomínala – ať už rallyeovým speciálem Fabia WRC, turbodieselem ve Fabii RS či konceptem Roomster – a rok zakončila s podobnými výsledky jako ten předchozí. Přestože se čekalo na novou Octavii a Fabia také není nejmladším modelem, dají se její výsledky považovat za přiměřeně úspěšné, především nárůst provozního zisku asi o třetinu na 5,21 miliardy korun. Největším odbytištěm je pro Mladoboleslavské kromě Česka Německo, tamní propad ustála s mírným poklesem, ale zvýšila svůj podíl na trhu. Svou roli ve výsledcích sehrál i růst v Polsku (o 25,1 procenta na téměř 43 tisíc vozů). V tuzemsku se její podíl nadále snížil a pokles bude pokračovat i letos. Podíl kolem padesáti procent na jednom trhu je v současné době neudržitelný. Šéf Škody Vratislav Kulhánek se snižováním podílu v Česku počítá, ale předpokládá, že v následujících letech nebudou klesat čísla prodaných vozů, protože celý trh poroste.
Výsledky Škody patrně budou v letošním roce stejné jako loni kvůli nákladům na uvedení nové generace Octavie, v souvislosti s níž výrobce investoval do nových technologií už téměř jedenáct miliard korun. Záleží však hlavně na letošním vývoji automobilového průmyslu. Vedení společnosti předpokládá v Evropě stagnaci, ve střední a východní části kontinentu zpomalování růstu. Vzhledem k její závislosti na těchto regionech to potvrzuje předpovědi o stejných číslech jako loni.

Levná auta nás zajímají.

Šéf českého dovozce Import Volkswagen Group Rudolf Javurek při uvedení Golfu páté generace na tuzemský trh v únoru zažertoval, že v Česku máme daleko větší smysl pro načasování. Letošní třicáté výročí vzniku legendárního modelu totiž prý opravňuje i počáteční dárek prodejce v podobě klimatizace zdarma. Je pravdou, že nečekaná pobídka u nového Golfu vyvolala v Německu spíše podezření a spolu s informacemi o nižších číslech počátečních prodejů chuť nakupovat nepodpořila. Za první dva měsíce Golf převzalo asi 70 tisíc zákazníků, což by sotva stačilo na ambiciózní cíl šesti set tisíc prodaných golfů za letošní rok.
Není náhodou, že v tržbách koncernu nejvíce klesla právě značka Volkswagen. Ve Wolfsburgu by potřebovali trhák, jako je terénní Touareg, na nějž se třeba v Česku čeká téměř tři čtvrtě roku. Šéf koncernu Bernd Pischetsrieder už přispěchal s prohlášením, že Volkswagen se chce soustředit na lukrativní segmenty, do nichž spadají i poslední studie roadsteru R a kabrioletu s pevnou střechou označenou písmenem C, a zároveň na dolní konec modelové řady. Volkswagen Fox, jenž se vyrábí v současné době pouze pro Jižní Ameriku v Brazílii, by měl vznikat také v Evropě a stane se prvním modelem značky VW v současné nabídce s cenou do deseti tisíc eur.

Hlavně ne jako Phaeton.

Cílem značek koncernu Volkswagen je pokrýt 85 procent segmentů osobních vozů. Vývoj modelů však stojí spousty peněz. Přesvědčil se o tom u luxusních značek Bentley a Bugatti. V případě první prodeje nejdou podle představ, na superrychlé Bugatti Veyron (dosahující až 400 kilometrů za hodinu), zákazníci stále čekají. Nebezpečným příkladem je především VW Phaeton, který měl pro značku otevřít nový segment luxusních limuzín. Ve zcela nové třídě se však zatím uplatňuje velmi pomalu. Ke zlepšení finanční situace koncernu by měl posloužit program ForMotion na snižování nákladů a zvyšování tržeb. Spolu s uskutečněnými škrty by měly úspory ke konci roku 2005 dosáhnout čtyř miliard eur. V souvislosti s tím se zmiňuje také propuštění pěti tisíc zaměstnanců koncernu.
Ačkoli Bernd Pischetsrieder nevidí žádné známky konjunktury prodeje automobilů, odhaduje zisk před zdaněním koncernu Volkswagen pro rok 2004 na 2,5 miliardy eur. Přestože Golf, Octavia, Altea i A6 mají dobrou výchozí pozici, pouze program ForMotion mu k tomu stačit nebude. Vzpamatovat se musí totiž především ústřední značka koncernu. Až bude mít Volkswagen výborné výsledky, pozná se to podle toho, že David Beckham vymění svou A4 za Cocept C. Ale to jej nejdřív musí Volkswagen vůbec začít vyrábět.

SEAT (v miliardách eur)
2003 2002
Tržby 5,522 5,616
Provozní zisk 0 0,051
Čistý zisk 0,134 0,203
Počet prodaných vozů 473 131

Škoda Auto (v miliardách Kč)
2003 2002
Tržby 145,2 145,7
Provozní zisk 5,21 3,68
Čistý zisk 1,48 1,83
Počet prodaných vozů 449 758

Audi (v miliardách eur)
2003 2002
Tržby 23,406 22,603
Provozní zisk 1,123 1,359
Čistý zisk 0,816 0,774
Počet prodaných vozů 1 003 791

Koncern VW (v miliardách eur)
2003 2002
Tržby 87,153 86,948
Provozní zisk 1,780 4,761
Čistý zisk 1,118 2,597
Počet prodaných vozů 5 015 911

bitcoin_skoleni

Podíl na světovém trhu - 12,1 %
Počet zaměstnanců ke 31. 12. 2003 - 337 tisíc Táhnou jen čtyři kruhy (podíly značek osobních vozů na tržbách koncernu, v mld. eur)
2003 2002
Volkswagen 31,635 34,813
Audi 18,003 17,558
Seat 4,719 7,766
Škoda 4,407 4,432

Pramen: Volkswagen Group

  • Našli jste v článku chybu?