Do termínu podání daňového přiznání za rok 2010 zbývá pouze několik dní, odevzdáním vyplněného formuláře na finanční úřad ale povinnosti firem spojené s účetní závěrkou nekončí. Zákon o účetnictví spolu s Obchodním zákoníkem ukládají společnostem zapsaným v Obchodním rejstříku povinnost uložit vybrané listiny do sbírky listin a zveřejnit tak údaje o svém hospodaření.
Foto: Profimedia.cz
Finanční úřady pokutují hříšníky, kterých je u nás zhruba 236 tisíc, v rámci daňových kontrol. „V případě, že je pro firmy administrativně a časově náročné plnit své zákonné povinnosti, zakládání do sbírky listin mohou mít jednoduše ošetřeny. Pokud nemá společnost kapacitu pro jejich řešení vlastními silami, levnou a účinnou variantou je tzv. statusový servis – externí správa společnosti,“ uvádí Petra Janáková ze společnosti SMART Companies, která se zabývá zakládáním, prodejem a následně správou společností po celém světě.
„Podle Zákona o účetnictví jsou účetní jednotky povinny závěrku do sbírky listin uložit ve lhůtě 30 dnů po ověření závěrky auditorem a jejím schválení valnou hromadou,“ uvádí David Jelen, Accounting & Payroll Manager společnosti APOGEO. Vzhledem k tomu, že společnost je povinna svolat valnou hromadu schvalující účetní závěrku do šesti měsíců od konce účetního období (tedy v případě účetního období shodného s kalendářním rokem do 30. 6.), povinnost zveřejnit závěrku ve sbírce listin nastává do 30. 7., nejpozději pak do konce následujícího účetního období bez ohledu na to, zda byly údaje řádně schváleny (tedy do 31. 12.). „V případě, že účetní závěrka není uložena ve výše uvedených lhůtách, vystavuje se firma riziku sankce až ve výši 3 % hodnoty aktiv celkem, kterou může uložit finanční úřad,“ doplňuje David Jelen. Administrativně náročné procesy a kontrolu dodržování zákonných povinností mohou dnes firmy jednoduše přenechat odborníkům v této oblasti, ty v rámci služby „statusový servis“ kompletně převezmou správu společnosti. „Vzhledem k možným sankcím je to řešení elegantní a levné, řádově za několik tisíc korun ročně,“ uvádí Petra Janáková ze společnosti SMART Companies.
„Téměř 70 % našich klientů využívá službu statusový servis, zejména za účelem zajištění změn ve společnosti, svolávání valných hromad apod. Klienti ocení především komplexnost, zajistíme nejen svolání valné hromady a požadované změny, ale i ohlášení těchto změn příslušným úřadům, upozorníme je na případná rizika a doporučíme řešení,“ doplňuje Janáková.