Paroubek a Šimonovský mají odlišné názory na uzavření smlouvy s Kapschem
Výběrové řízení na dodávku systému elektronického mýtného se opět komplikuje. Premiér Jiří Paroubek a ministr dopravy Milan Šimonovský mají odlišný názor na to, zda smlouvu s vítěznou společností Kapsch podepsat ihned, či až po vyřešení všech sporů. Ministr dopravy Milan Šimonovský minulý pátek (17. března) uvedl, že smlouvu s vítěznou firmou Kapsch je povinen ze zákona podepsat. Premiér však hodlá počkat na rozhodnutí Evropské komise. Vyplývá to jak z dopisu ze 7. března, ve kterém Šimonovskému nařizuje, aby žádnou smlouvu nepodepisoval, tak z odpovědí na otázky, které mu týdeník EURO položil na konci minulého týdne.
Dvakrát měř.
„Tím, že jsem požádal ministra dopravy, aby ještě nepodepisoval smlouvu s vítězem výběrového řízení, pouze chráním zájmy České republiky. Rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže je pozitivním signálem, že výběrové řízení bylo v pořádku - nicméně já chci mít jistotu i na mezinárodní a klasické soudní úrovni,“ sdělil týdeníku EURO Paroubek. Dodal, že nechce, aby Česká republika eventuálně přišla o obrovské peníze. „Takže v tomto případě platí: dvakrát měř, jednou řež. Než se smlouvy podepíšou, chci mít jistotu, že obstojí nejen u našeho antimonopolního úřadu, ale i před Evropskou komisí. To je klíčová a jediná motivace mého dopisu ministru dopravy, který bude smlouvy s vítěznou firmou podepisovat,“ dodal Paroubek. Ministr dopravy má však na tento problém odlišný názor. „Česká legislativa ukládá, že zadavatel veřejné zakázky musí neprodleně podepsat smlouvu s vítězem tendru, jakmile nabude právní moci rozhodnutí předsedy antimonopolního úřadu o rozkladech neúspěšných uchazečů. Za nabytí právní moci se považuje doručení rozhodnutí všem účastníkům řízení. Ministerstvo dopravy deklaruje, že bude i nadále postupovat zcela v souladu se zákonem,“ uvedl Šimonovský. Právní moci však rozhodnutí předsedy úřadu Martina Peciny dosud nenabylo, neboť ho neobdržela italská společnost Autostrade. Její právní poradci nebyli v kanceláři v době, kdy pošta rozhodnutí rozkladu doručovala. Dokumenty tedy stále leží na poště. Z informací týdeníku EURO vyplývá, že Pecinovi se obstrukce italské firmy nelíbí a hodlá zajistit, aby v pondělí 20. března Autostrade rozhodnutí obdržela. Až tento týden se tedy ukáže, zda je ministr dopravy schopen čelit postoji předsedy vlády.
Dopis.
Paroubek Šimonovského o svém názoru informoval dopisem na začátku března, tedy v době, kdy ještě nebyl veřejně znám postoj rozkladové komise Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). „Vážený pane místopředsedo vlády, na základě obsahu dopisu, který byl dne 21. února adresován panu velvyslanci Janu Kohoutovi, si Vás dovoluji požádat o písemné vyjádření k danému problému. Považuji také za žádoucí, aby byla vládě ve lhůtě co nejkratší předložena informace o současném stavu realizace projektu výkonového zpoplatnění vybraných komunikací ČR. Musím Vás též v této souvislosti požádat, vážený pane místopředsedo vlády, abyste v dané věci nepřijímal žádná nezvratná rozhodnutí a nevstupoval do žádných smluvních vztahů, přinejmenším do doby, než bude známo stanovisko ÚOHS a dalších příslušných orgánů. Ve výše uvedeném kontextu pak bude přijato i definitivní stanovisko vlády,“ napsal Šimonovskému Paroubek. Z jeho vyjádření pro týdeník EURO vyplývá, že konečnou odpovědnost však hodlá nakonec nechat na Šimonovském. „Pevně věřím, že výběrové řízení proběhlo v pořádku, ale chci mít jistotu, že Česká republika pak nebude vláčena po mezinárodních soudech - takže odklad podpisu, o který jsem ministra dopravy požádal, považuji za naprosto pochopitelnou věc, která je v zájmu České republiky. Sám ministr ovšem musí vyhodnotit, zda to reálně hrozí,“ uvedl.
ÚOHS dostál očekáváním.
Předseda ÚOHS Martin Pecina, jak se očekávalo, potvrdil prvoinstanční rozhodnutí a odmítl rozklady, které podaly vyřazené Autostrade a Mytia. Autostrade neuspěla ani s doplněními, která úřadu zaslala. „Po zvážení všech aspektů dané věci a po zjištění, že ÚOHS postupoval ve věci v souladu se zákonem a správním řádem, jsem dospěl k závěru že nenastaly podmínky pro zrušení nebo změnu napadeného rozhodnutí z důvodů uváděných v rozkladu, ale pouze z důvodů formálních,“ uvádí Pecina v rozhodnutí, které má týdeník EURO k dispozici. Oním formálním pochybením je špatně napsaná výroková část prvoinstančního rozhodnutí, do které zapomněli úředníci napsat paragraf, na jehož základě postupovali. „Výrokovou část jsem proto v tomto smyslu změnil. V ostatních částech zůstal výrok beze změn. Toto formální pochybení však nikterak neovlivnilo posouzení případu,“ uvedl Pecina. Šéf úřadu nedal firmám za pravdu ani v jedné z námitek. Odmítl také spekulace o eventuálním přidělení veřejné podpory v případě, že zakázku dostane rakouská společnost Kapsch. Autostrade totiž neustále argumentuje tím, že její nabídka byla rovnocenná nabídce rakouské společnosti, avšak je o 4,5 miliardy korun levnější. Proto se prý Kapsch stává příjemcem nedovolené podpory. „Postup v souladu se zákonem včetně řádného posouzení všech kritérií vede k určení nejzpůsobilejšího uchazeče a k realizaci zakázky. Tento proces neobsahuje žádné dodatkové podmínky, jejichž prostřednictvím by docházelo k navyšování ceny za účelem udělení podpory,“ odmítl námitku Autostrade Pecina s tím, že vzhledem k těmto argumentům ji nehodlá postoupit Evropské komisi.
Vyřazené firmy v úsilí neustávají.
Společnosti, jejichž vyřazení z výběrového řízení antimonopolní úřad potvrdil, ve svém úsilí neustávají. Autostrade se již obrátila na Evropskou komisi, ozývají se rovněž firmy, které se kvůli údajné diskriminiaci satelitního řešení tendru nezúčastnily. Konsorcium Mytia, jehož podnět i rozklad ÚOHS rovněž odmítl, se hodlá v boji o nový tendr spojit právě s italskou firmou. „Rozhodnutí ÚOHS jsme s podivením vzali na vědomí. Další kroky projednáme společně s Autostrade a pravděpodobně naše postupy spojíme. Jsme přesvědčeni, že nám české soudy a Evropská komise dají za pravdu. Proto České republice dobře radíme, aby smlouvu s firmou Kapsch nepodepsala,“ řekl týdeníku EURO generální ředitel společnosti Fela (konsorcium Mytia) Ernst Uhlmann. Rovněž zopakoval tvrzení vedoucích představitelů Autostrade, že tendr byl ušit na míru společnosti Kapsch. „Věcné a transparentní rozhodnutí, a to i ve prospěch dražšího poskytovatele, bychom kdykoliv akceptovali. Při českém tendru na elektronické mýtné jsme získali dojem, že rozhodnutí ve prospěch druhého nejdražšího poskytovatele padlo již před vypsáním soutěže a vyhodnocení spočívalo jen v tom, jak vyloučit všechny ostatní. S tím nemůžeme souhlasit, a proto bojujeme všemi možnými prostředky o férové zacházení,“ dodal. Tato vyjádření naopak ostře odmítá generální ředitel společnosti Kapsch Karel Feix. Jak řekl týdeníku EURO, tvrzení o diskriminaci se objevila v okamžiku, kdy byli neúspěšní uchazeči vyloučeni za své chyby. Autostrade totiž do zadávací dokumentace nedodala několik údajů, které nahradila čestnými prohlášeními. Chyběly i dva výpisy z rejstříku trestů. Mytia nesplnila, jak tvrdí výběrová komise, řadu podmínek pro účast ve druhém kole výběrového řízení. „Co je diskriminujícího na tom, že Autostrade nedoložila výpisy z rejstříku trestů u dvou členů správní rady společnosti? To museli doložit všichni. Totéž se týká nedodaných certifikátů. Jde o jasné chyby, kterých se mohli snadno vyvarovat. Nemuseli by je pak halit do právních mlh diskriminace. ÚOHS vše správně zhodnotil, pojmenoval. Totéž jistě učiní Evropská komise, až dostane informace i odjinud než od neúspěšných konkurentů,“ uvedl generální ředitel společnosti Kapsch Karel Feix.
Rozhodne až Evropská komise.
Ať ministr dopravy smlouvu podepíše či nikoli, o osudu tendru rozhodne až Evropská komise. I když ministerstvo dopravy se zmínkám o komisi vyhýbá, jak může, fakta nezkreslí. „Upozorňujeme na skutečnost, že Evropská komise s Českou republikou nezahájila řízení ve věci elektronického mýta ani tak dle svého vyjádření v blízké době nehodlá učinit,“ uvedlo v oficiálním prohlášení ministerstvo dopravy. Řízení kvůli porušení práva dosud skutečně nezačalo, dva úřady komise se již českým tendrem prokazatelně zabývají a jeden z nich uvedl, že infringement připravuje (EURO 10/2006). Ministr dopravy o tendru na mýtné rovněž jednal s šéfem generálního ředitelství Evropské komise pro dopravu a energie Matthiasem Ruetem. „S ředitelem Ruetem jsem se setkal a o mýtném jsme hovořili. Upozornil mě, že komise může vstoupit do procesu výběru vítězné firmy,“ řekl týdeníku EURO již před dvěma týdny Šimonovský. Jeho stanovisko k několika okruhům otázek si rovněž vyžádal šéf generálního ředitelství pro vnitřní trh a služby Evropské komise Alexander Schaub. Otázkou zůstává, jak je možné věřit vyjádřením ministra, který zamlžuje evidentní skutečnosti. Když zpravodajský server Euro OnLine zveřejnil znění dopisu, ve kterém jej premiér vybízí, aby nepodepisoval smlouvu s vítěznou firmou, reagoval tiskovým prohlášením, ve kterém uvedl: „Ministerstvo dopravy tímto vyvrací nepravdivé tvrzení některých sdělovacích prostředků, že ministrovi dopravy bylo ze strany předsedy vlády ČR zakázáno podepsat smlouvu s vítězným uchazečem na dodavatele služeb výkonového zpoplatnění.“