Jména těchto měst tentokrát neilustrují šíření koronaviru, i když i o něm bude řeč. Jsou to místa, na kterých zanechal dobře viditelnou stopu jeden z nejvýznamnějších italských architektů dvacátého století Vittorio Gregotti.
Byl představitelem neoracionalistické linie, projektoval nejen budovy, ale i celé čtvrti. Přednášel architekturu na univerzitách v Miláně, Palermu a Benátkách.
Hostoval na univerzitách po celém světě, mimo jiné i na Harvardově, Princetonské a v Cambridgi. Na pozvání prezidenta Václava Havla se zúčastnil začátkem devadesátých let v Praze workshopu, kde spolu s dalšími světovými architekty diskutoval o rozvoji města. V roce 1996 obdržel čestný doktorát ČVUT v Praze a tři roky poté i na Vysokém učení technickém v Budapešti. Gregotti v dvaadevadesáti letech podlehl 15. března zápalu plic způsobenému koronavirovou infekcí.
Na největším staveništi Evropy
Pokud jste doteď rádi cestovali, nemohli jste Gregottiho díla minout, i když jste třeba nevěděli, že je jejich autorem. Část z nich nese pro architekta typickou cihlovou barvu. Například moderní přestavba berlínského Postupimského náměstí, na které se Gregotti podílel spolu s dalšími zvučnými jmény světové architektury a svým bývalým studentem Renzem Pianem. Náměstí v samém středu Berlína bylo téměř kompletně zničené během druhé světové války. Co nezničily bomby, dokončil čas a stavba berlínské zdi, která i tady vytyčovala hranici mezi Západním a východním Berlínem. Zatímco v devadesátých letech minulého století bylo Postupimské náměstí největším staveništěm v Evropě, dnes jsou na něm sídla světových firem, stanice metra i příměstských vlaků, obchodní centrum. Díky přestavbě vznikla v okolí náměstí de facto celá nová čtvrť, kterou denně navštíví desetitisíce lidí, včetně turistů obdivujících nejen výlohy obchodů, ale i architekturu.
V Miláně, které bylo po velkou část života Gregottiho domovem, vyprojektoval obytnou a univerzitní čtvrť Bicocca, jíž také dominuje cihlová barva. V polovině osmdesátých let se společnost Pirelli rozhodla zastavět již nevyužívané původně průmyslové pozemky ve svém vlastnictví a vyhlásila mezinárodní architektonickou soutěž. Tu vyhrálo studio Gregotti Associati a v letech 1991 až 2005 zde vyrostla zcela nová čtvrť, jejíž součástí jsou budovy univerzitní i obytné, sídlo Deutsche Bank, železniční stanice Greco a divadlo Teatro degli Arcimboldi. Divadelní a operní dům vyrostl na místě, kde stála továrna na pneumatiky, a s jeho dostavbou se spěchalo kvůli plánované několikaleté rekonstrukci slavné La Scaly. Provoz zahájil dle plánu na konci ledna 2002 Verdiho La Traviatou a proběhla tu celá operní sezona až do znovuotevření La Scaly v prosinci 2004.
Přetahovaná s mafií
Ne všechny Gregottiho projekty ale sklízely v Itálii obdiv. Tím nejkontroverznějším byla rezidenční čtvrť s poetickým názvem ZEN v sicilském Palermu. S klidem buddhistických mistrů ovšem název neměl nic společného. Byla to zkratka pro Zona estensione nord, která rozšiřovala původní obytnou čtvrť směrem k severu a měla pojmout více než třináct tisíc nových obyvatel. Projekt nebyl nikdy dokončen, podle Gregottiho díky zásahům mafie do výstavby. Dokončena nebyla infrastruktura, v některých částech chyběla a dosud chybí kanalizace. Dostavěné části byly neoprávněně obydleny, důsledkem byl chaos a vysoká kriminalita, která na místě přetrvává. Ze čtvrti, ve které mělo vyrůst i nové divadlo, se stala vyloučená lokalita pro nízkopříjmovou skupinu obyvatel, což bylo Gregottimu dlouho vyčítáno. Vzhledem ke katastrofálnímu stavu budov již byla navržena jejich demolice. V dobrém snad na Gregottiho v Palermu vzpomínají studenti místní univerzity, která je rovněž jeho dílem.
Nesmazatelně se zapsal také do tváře Benátek, nejen jako jeden z otců architektonického Bienále. Ve čtvrti Cannaregio, na místě, kde původně stála továrna na zápalky, navrhl obytné budovy asi s dvěma sty bytovými jednotkami, které byly postaveny ve dvou fázích mezi lety 1981 až 2001. I tyto budovy nesou pro Gregottiho tak typickou barvu a pro svůj vzhled jsou snadno rozpoznatelné a zapamatovatelné. Podílel se rovněž na projektu dostavby Muzea současného a moderního umění Peggy Guggenheim a na budově knihovny benátské univerzity Ca Foscari.
Pro diváky
Projektoval, psal a přednášel i ve velmi vysokém věku. V roce 2011 byla podle jeho projektu v Pujiangu v Šanghaji postavena nová rezidenční čtvrť na vodě.
Neomezoval se ale jen na rezidenční čtvrti či budovy. Jeho specialitou byly stadiony a divadla. Je autorem například stadionu Montjuic v Barceloně, který byl v roce 1992 dějištěm olympijských her. Na janovském stadionu Luigiho Ferrarise, který byl kompletně zmodernizován podle Gregottiho projektu, se odehrálo mistrovství světa ve fotbale v roce 1990. Jeho dílem je i stadion v Marrákeši, který je domovem fotbalového týmu Kawkab Marrákeš a splňuje olympijské parametry. Další stadion postavený v Maroku podle jeho projektu najdeme v Agádíru. Jeho rukopis nesou divadelní budovy po celém světě. V hle dištích postavených podle jeho projektů usedají diváci v Aix-en-Provence i v Národním divadle v Pekingu.
Impozantní, dokonale čistou a moderní stavbou je rozsáhlá budova kulturního centra Belém v portugalském Lisabonu. Ani tu nepřehlédnete, až si půjdete koupit slavné lisabonské koláčky pasteis de Belém, protože ty „nejpravější z pravých“ se dodnes pečou v kavárně Antiga Confeitaria právě ve čtvrti Belém.
Gregotti vyznával přesnost, čistotu, pravidla a organické tvary. To vše je vtělené do jeho staveb, ale i do dalších realizací. Podle jeho návrhu byla zkonstruována výletní loď Costa Romantica pro Costa Crociere, která je po přestavbě v provozu dodnes pod upraveným názvem Costa neoRomantica. Pomine-li pandemie a někteří z vás se opět vydají na nákupy, možná vás zaujme elegantní a jednoduchý vzhled obchodů značek jako Trussardi, Missoni nebo Prada. Také interiér řady z těchto obchodů je dílem Vittoria Gregottiho. #
Jeho specialitou byly stadiony a divadla. Je autorem například stadionu Montjuic v Barceloně, který byl v roce 1992 dějištěm olympijských her.
O autorovi| Klára Donathová, donathova@mf.cz