Menu Zavřít

Podepsáno, čerpáme

7. 11. 2003
Autor: Euro.cz

Česká správa letišť může začít využívat financí od Evropské investiční banky

Garanční smlouvu na úvěr od Evropské investiční banky (EIB) ve výši devíti miliard korun Česká správa letišť (ČSL) podepsala, a může tak začít čerpat finanční prostředky, které použije na výstavbu nového Terminálu Sever 2 na pražském letišti Ruzyně (EURO 44/2003). Na poskytnutí garance se podílí tři aranžéři – ABN AMRO Bank, Bank Austria Creditanstalt a HSBC Bank spolu se syndikátem dalších jedenácti mezinárodních bank. Jednání o bankovních zárukách trvala celý rok. „Nedostali jsme státní záruky, a proto jsme museli zvolit garanci komerčních bank,“ řekl Martin Kačur, generální ředitel ČSL. Dodal, že ČSL jako státní podnik nemůže ručit svým majetkem. Aby banky měly jistotu, že firma bude schopna splácet, bude muset dodržovat stanovené ekonomické ukazatele. Banky poskytly garanci na dobu 5,2 roku. Po uplynutí lhůty bude muset být uzavřena nová smlouva, protože úvěr od Evropské investiční banky má splatnost 25 let. „Období pěti let je optimální. Banky jsou sice schopné poskytnout garanci i na delší dobu, poplatky by ale v tomto případě byly podstatně vyšší,“ tvrdí Jan Spurný, ředitel divize Finanční instituce a veřejný sektor pražské pobočky ABN AMRO. Banka poskytla České správě letišť možnost šestiletého odkladu splácení úvěru. „Využijeme této možnosti, ale zatím jsme nerozhodli, kdy začneme splácet. Dnes počítám s tím, že to bude až po šesti letech,“ říká Kačur. Správa letišť musí kromě devítimiliardového úvěru od EIB doplatit ještě úvěr, který dostala na rozšíření odbavovacího komplexu. „Tyto prostředky jsme podle původního plánu měli splatit do poloviny roku 2005. Předpokládám, že se nám to ale podaří již v polovině příštího roku,“ tvrdí Kačur. Zbývá prý celkem doplatit něco kolem jedné miliardy korun.
V průběhu splácení úvěru od EIB bude nutné do letiště Ruzyně dále investovat. Jde hlavně o novou vzletovou a přistávací dráhu, která by měla být uvedena do provozu v roce 2009. Celkové náklady by měly dosáhnout pěti až sedmi miliard korun. „Tyto výdaje budeme řešit formou nového úvěru nebo prostřednictvím infrastrukturálních a rozvojových fondů Evropské unie,“ říká Kačur. Budovaný Terminál Sever 2 má zvýšit kapacitu letiště až na deset milionů cestujících ročně a umožní oddělené odbavování letů do zemí Schengenské dohody. Výstavba by měla být dokončena do konce roku 2005.

  • Našli jste v článku chybu?