ELEKTRONICKÉ MÝTNÉ Pokud všechno půjde podle plánu, začnou první kamiony platit za skutečně ujeté kilometry po českých dálnicích a dalších komunikacích od 1. ledna 2007. Počítá s tím smlouva ministerstva dopravy s firmou Kapsch, která dodá systém elektronického mýtného.
ELEKTRONICKÉ MÝTNÉ Pokud všechno půjde podle plánu, začnou první kamiony platit za skutečně ujeté kilometry po českých dálnicích a dalších komunikacích od 1. ledna 2007. Počítá s tím smlouva ministerstva dopravy s firmou Kapsch, která dodá systém elektronického mýtného. Diskuze o regulérnosti výběrového řízení na dodavatele mýtného systému ani po podpisu smlouvy se společností Kapsch nekončí. Někteří neúspěšní žadatelé se totiž poté, co jejich námitkám nevyhověl antimonopolní úřad, obrátili na soudy. Realizaci mýtného systému by však již nic nemělo bránit. Poslední slovo měla minulý týden vláda, která podpořila postup ministerstva dopravy. „Kabinetu jsem deklaroval, že jsem připraven tendr zrušit v případě, že by měl pochybnosti o právoplatnosti výběru Kapsche, nebo kdyby projevil obavy z možného dalšího vývoje,“ prohlásil po jednání vlády ministr Šimonovský. MÝTNÉ PRO 2100 KILOMETRŮ
Podle podepsané smlouvy by Kapsch měl zavést mýtné na 2100 kilometrech dálnic, rychlostních komunikací a vybraných silnic 1. třídy od ledna 2007. Původní plán ministerstva dopravy přitom počítal s tím, že se v první fázi zpoplatní pouze dálnice a rychlostní komunikace, další silnice přibudou až od ledna 2008.
„V současnosti již nebyl důvod čekat s podpisem smlouvy. Zvláště po tom, co byly vyčerpány všechny možnosti odvolání a rozkladů u antimonopolního úřadu,“ řekl člen představenstva Kapsch Traffic-Com Erwin Toplak. Firma počítá s tím, že při výstavbě systému získají zhruba 60 procent objemu celé zakázky domácí firmy.
KRITIKA NEPOLEVUJE Stejně jako se neúspěšné firmy stále brání definitivnímu verdiktu ministerstva dopravy, nepolevuje ani kritika toho, že si vláda na zpoplatnění komunikací vybrala mikrovlnný systém. Satelitnímu systému totiž dává přednost nejen Evropská unie, ale také například hejtman Středočeského kraje Petr Bendl. „Vybraný systém ještě zhorší zatíženost místních silnic. Obce mají obavy, že budou kamiony zpoplatněné úseky objíždět,“ říká Bendl. To ale Šimonovský odmítá. „Očekáváme naopak úbytek tranzitní kamionové dopravy, která nyní Česko volí hlavně kvůli nízké ceně. Tranzit přitom představuje 20 procent celkové kamionové dopravy v zemi,“ tvrdí. Ministr říká, že podmínkou tendru na dodavatele mýtného systému bylo také to, aby byl schopen kdykoli v následujících deseti letech provozu převést systém na satelitní technologii bez dalších finančních nároků. OBCE BRÁNÍ HEJTMANA Hejtman Bendl ale má podporu například starostů některých středočeských měst a obcí. „Jsme přesvědčeni, že realizace krátkovlnného systému může znamenat velmi výrazné zvýšení zátěže na nestátních komunikacích vedoucích paralelně s dálničními tahy,“ napsali starostové ministru dopravy. „Stačí, aby celní správa začala vážit automobily nebo se začala měřit rychlost na výjezdu z dálnice a okamžitě to lze pozorovat,“ řekl starosta Poděbrad Jozef Durčanský. Tito starostové by dali přednost satelitnímu systému mýtného, který by prý umožnil zpoplatnit průjezdy nákladních aut centry měst a zvýhodnit jejich jízdy po dálnicích, rychlostních komunikacích a obchvatech měst. VÝNOSY AŽ 25 MILIARD Mýtné začnou platit v prvním roce kamiony nad 12 tun. Výnos má podle očekávání dosáhnout asi deseti miliard korun, což je desetinásobek současného výběru z dálničních známek pro kamiony. Ministr dopravy předpokládá, že příští vláda prosadí zpoplatnění na všechna vozidla nad 3,5 tuny, což se jemu nepodařilo. Pak by výnos dosahoval 24 až 25 miliard korun. CESTA K MÝTNÉMU 30. června 2005 - ministr dopravy Milan Šimonovský vyhlásil tendr na dodavatele systému elektronického mýtného. Dokumentaci si vyzvedlo 117 zájemců. 16. září 2005 - závazné nabídky podala čtyři konsorcia: švýcarské Ascom-Fela a Damovo (15 miliard korun), italská firma Autostrade (17,5 miliardy korun), konsorcium Kapsch a PVT (22 miliardy korun) a rakouské A-Way (33,7 miliardy korun). 21. listopadu 2005 - tendr vyhrála rakouská firma Kapsch se svým mikrovlnným systémem. Ostatní tři uchazeče ministerstvo dopravy vyřadilo, protože nesplnili zadání tendru. 15. března 2006** - předseda Antimonopolního úřadu Martin Pecina rozhodl, že systém mýtného zavede původní vítěz tendru, firma Kapsch.