Podíl zboží prodávaného ve slevách v Česku letos vůbec poprvé za posledních 15 let klesl. I přesto činí u baleného rychloobrátkového zboží 46,3 procenta, což je meziročně o půl procentního bodu méně. Je to však stále nejvíce v Evropě. Cena už také není pro Čechy hlavní faktor pro výběr zboží.
V roce 2013 byl podíl zboží prodaného v akcích 42,8 procenta, v roce 2015 už 46,2 procenta. Český maloobchod nyní zažívá příznivé období. Těží z pozitivního stavu celé české ekonomiky a z aktuálního vývoje nákupního a spotřebního chování. Rostoucí příjmy i pozitivně naladěné spotřebitelské klima podle něj přispívají k růstu maloobchodních výdajů populace. Stále větší počet lidí již neupřednostňuje jen nejlevnější zboží, ale vyhledává kvalitu, vyplývá z údajů výzkumné společnosti GfK Czech.
Spotřebitelé levnější výrobky stále více nahrazují produkty s vyšší kvalitou i cenou. „Češi utratili například za potraviny za poslední rok o 3,7 procenta více než v předchozím období. Objemový nárůst představuje 0,3 procenta, inflace přispívá dalšími 2,3 procenta,“ uvedl ředitel GfK Czech Tomáš Drtina na dnešní tiskové konferenci Svazu obchodu a cestovního ruchu.
Nejen v Česku, ale v celé východní Evropě stoupá průměrná velikost jednoho nákupu rychloobrátkového zboží, letos činí 234 korun. Naopak podle průzkumů GfK mírně klesá frekvence nákupů. Privátní značky obchodních řetězců rostou rychleji než značkové zboží, jejich podíl na prodejích obchodních řetězců dosahuje 21 procent. Například v Německu je to ale 38 procent. Role českých potravin je stabilizovaná, přičemž větší význam jim přisuzují zákazníci s vyšším vzděláním. To samé platí pro regionální a místní potravinářské výrobky.
Dnešní zákazníci jsou informovanější, sofistikovanější, sdílející a v řadě ohledů náročnější. Preferují jednoduchý, bezproblémový a pohodlný nákup. „S vědomím této skutečnosti počítají obchodníci s miliardovými investicemi do svých prodejen. Jejich modernizace a zkvalitňování služeb je do budoucna zásadním tématem. Jen díky novým technologiím a investicím nezmizí kamenné prodejny, zákazníkům totiž nabídnou nový koncept, atraktivní kombinaci centra nákupu, showroomu a divadla,“ dodala prezidentka Svazu obchodu a cestovního ruchu Marta Nováková.
Čtěte také: