Menu Zavřít

Podívejte se, jak Boeing 787-9 Dreamliner trénuje na leteckou show

10. 7. 2016
Autor: Redakce

Oficiální video z dílen Boeingu ukazuje dopravní letoun při manévrech, jaké cestující za běžných okolností nikdy nezažijí. Naštěstí pro jejich žaludky.

Od 11. do 17. července se v britském Farnborough koná vyhlášený aerosalon. Mezi vystavovateli jsou tradičně i výrobci dopravních letadel, kteří si nenechají ujít možnost předvést veřejnosti své produkty v akci. Americký Boeing zveřejnil na sociálních sítích video, ve kterém ukazuje nácvik sestavy pro letošní Farnborough. Jako demonstrační stroj zvolil model 787-9 (prodloužená verze Dreamlineru) japonské společnosti All Nippon Airways, která byla prvním zákazníkem Dreamlineru. (A vytrpěla si své; dnes už jsou ale porodní bolesti kompozitového letadla minulostí.)

S cestujícími se létá opatrně

Stroj předvádí manévry, jaké v běžném „pracovním“ nasazení nikdy nezažije. Cestující rádi vyprávějí, jak zrovna jejich letadlo při cestě na dovolenou prudce stoupalo nebo vykroužilo ostrou zatáčku na krátké finále přistávací dráhy, ale skutečností je, že za běžných okolností se dopravní letadla nikdy ani nepřiblíží hranicím své letové obálky. Jakkoliv dramaticky mohou některé manévry vypadat z pohledu cestujícího, dokud mají piloti stroj pod kontrolou, nikdy nezažijete víc než cca 20 stupňů stoupání a 25 stupňů bočního náklonu. Možná 30 v odůvodněných situacích. Ale to už je opravdu mezní hodnota. Provozní příručky leteckých společností prudší manévry nepřipouštějí.

Důvodem těchto omezení je ale starost o stabilitu trávícího traktu (a zákaznické přízně) cestujících, nikoliv o strukturální integritu letadel. Ta jsou dimenzovaná na mnohem extrémnější manévry, například boční náklon 60 stupňů pro ně není problém – což uvidíte i ve videu. Nenechte se však ošálit zdánlivě vertikálním vzletem.

Vertikálně jen pár sekund

Boeing předvedl tento trik s velkým ohlasem už v minulosti. Jde dílem o optickou iluzi, vytvořenou úhlem kamery vůči zemi a letadlu, a dílem o malou fyzikální hříčku. Každý letoun samozřejmě může namířit příď vzhůru k nebi, ale jen na několik sekund. Rychle totiž ztrácí rychlost vůči vzduchu – využívá kinetickou energii neboli „mění výšku za rychlost“. Kdyby pilot manévr včas nepřerušil, došlo by k přetažení a pádu. Výjimku představují bojové tryskáče s přebytkem tahu vůči hmotnosti, což však není případ Dreamlineru. Model 787-9 váží bez paliva 126 tun a jeho motory mají tah 2x 320 kN (32 tun). Aby mohl akcelerovat vertikálně, musel by maximální tah motorů být větší než jeho hmotnost. Třeba bojový letoun General Dynamics F-16 Fighting Falcon má při 50procentní zásobě paliva poměr tahu vůči hmotnosti 1,24.


Čtěte dále:

WT100

Křídlo na Boeing 777X se peče v troubě velké jako celý trup Boeingu 737

Nemáte na bizjet? Zde je pět dostupnějších letadel na cesty po Evropě

  • Našli jste v článku chybu?