Menu Zavřít

Podivné dotace bude řešit vláda

17. 10. 2008
Autor: Euro.cz

Resort práce neumí doložit, na co byly použity dotace určené pro podporu rodiny

bitcoin_skoleni

Ministr práce Petr Nečas bude muset tento týden vysvětlit vládě průšvih okolo dotací na podporu rodiny. Kauza vyšla najevo minulý měsíc a šéf resortu práce přiznal, že jeho úřad chyboval. Ministerští úředníci odpovědní za projekty podporující rodiny totiž nejsou schopni doložit, kolik dotací v uplynulých dvou letech přidělili a na jaké účely to bylo. Podle Nečase to prý ale není jejich chyba. Vina padá na ministerstvo, které nedokázalo zajistit kvalifikovanou sílu, tvrdí Nečas. „Dvě pracovnice svou práci nezvládly, protože nebyly dostatečně kvalifikované. Potrestali jsme je srážkou ze mzdy. Kromě toho jsme zavedli systémové změny především v kontrole,“ řekl týdeníku Euro Nečas. Trestní oznámení podávat rozhodně nehodlá. „Neztratila se ani koruna, šlo jen o chyby v evidenci a účtování,“ ujišťuje ministr. Hlavním důvodem celé situace je podle Nečase fakt, že před dvěma lety přešlo financování podpory rodiny pod jiný odbor, jehož pracovníci systému přidělování dotací příliš nerozuměli. Ministerstvo práce kvůli vzniklé situaci vypracovalo podrobný materiál, kde veškerá pochybení vysvětluje a který tento týden předloží vládě. Na zásadní chyby ministerstva upozornil minulý měsíc Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ). Auditoři totiž prověřovali hospodaření s peněžními prostředky státního rozpočtu určenými na podporu rodin za uplynulé dva roky. Loni prý rozdělili úředníci ministerstva na zmiňované účely 76 milionů korun a předloni o dva miliony méně. „Současný stav evidence skutečně čerpaných finančních prostředků tohoto dotačního titulu ovšem nedovoluje provést kontrolu, která by ověřila, zda jsou správně uvedeny údaje v závěrečných účtech kapitoly státního rozpočtu za roky 2006 a 2007,“ tvrdí šéf Nejvyššího kontrolního úřadu František Dohnal.
Auditoři NKÚ se také pozastavili nad tím, že evidence neodpovídá ani skutečnosti, kterou se kontrolorům podařilo ověřit. Nejednota v údajích o celkově vyplacených částkách ale byla podle Nečase zapříčiněna problematickým nastavením vnitřního databázového systému ministerstva. „Náprava tohoto nedostatku již částečně proběhla a v současné době se pracuje na jeho dalších úpravách, mezi které patří například i změny v elektronickém formuláři žádosti o dotaci,“ uvádí materiál, který má týdeník EURO k dispozici.
Kontroloři ale rovněž upozornili na podivný přístup ministerstva při udělování dotace pro Fond ohrožených dětí (FOD). Ten totiž v roce 2006 získal patnáctimilionovou dotaci. Šlo o mimořádnou finanční injekci nad rámec schválených projektů, které se ministerstvo rozhodlo tento rok podpořit. Peníze byly určeny na provoz zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc FOD Klokánek. Fond tehdy argumentoval tím, že peníze na provoz potřebuje, neboť v důsledku chyby v legislativě přišel o některé prostředky, se kterými počítal pro fungování Klokánka. Jenže do dnešního dne FOD dotaci nevyúčtoval a na ministerstvu nikdo neví, na co byly peníze konkrétně použity. Na nadstandardní vztah ministerstva vůči FOD ukazuje i to, že zatímco všichni ostatní zájemci o dotaci prošli složitým byrokratickým řízením, FOD dostal dotaci na základě dopisu, kterým o peníze zažádal.
Pokud jde ale o zpětné vyúčtování, není FOD jediným hříšníkem. Například za rok 2006 nevyúčtovalo ministerstvu proplacené dotace 33 příjemců za téměř šestadvacet milionů korun. Celkem přitom o dotace žádalo více než sto organizací, sdružení či jiných uskupení.
Vysvětlující materiál a stanovisko ministerstva k výtkám NKÚ předkládá Nečas vládě s rozpravou, tedy nikoli pro informaci, jak bývá u vyjádření k závěrům NKÚ obvyklé. Může se tedy stát, že vláda uloží ministerstvu ještě další opatření, které bude muset Nečas zavést.

BOX
Štědrá podpora
(komu a kolik ministerstvo práce přispívá, v milionech korun za rok 2007)
Podpora prevence sociálního vyloučení pro rodiče pečující o děti *48,9
Podpora zkvalitňování partnerských a manželských vztahů a posilování rodičovských
kompetencí*15,2
Podpora náhradní rodinné péče*7,7
Podpora doprovázení dětí a mladých lidí v náhradní rodinné péči a výchovné péči*3,8
Pramen: NKÚ

  • Našli jste v článku chybu?