Za rozdílem mezi výsledkem voleb a předvolebními průzkumy je hlavně velké množství voličů, kteří se rozhodují na poslední chvíli. Právě ti se nakonec přiklonili k hnutí ANO, SPD či Pirátům, vyplývá z vyjádření sociologů a politologů.
Podle sociologa Jana Herzmanna se řada lidí před volbami rozhoduje v posledním možném okamžiku. „Je tady velké množství, možná až milion voličů, kteří do poslední chvíle váhali,“ řekl Herzmann. Nerozhodnutí voliči se podle něj nakonec odklonili od tradičních stran a přiklonili k novým politickým subjektům. „Ty na tom nakonec vydělaly,“ dodal Herzmann.
Také podle sociologa Stanislava Hampla ze společnosti ppm factum výsledek voleb ovlivnili váhající voliči. „Na tom získali zřejmě Piráti, případně ještě asi SPD a do jisté míry asi ANO,“ řekl. U Pirátů a SPD podle Hampla hrálo roli, že působily jako nové, neopotřebované strany, v případě ANO možná zapůsobila volební kampaň.
Obrazem: Jak to žilo ve volebních štábech:
Konečný výsledek nevidí Hampl jako úplné překvapení u ČSSD. „Trend tam byl sestupný, strana byla v určité defenzivě,“ poukázal.
Na to, že pozice ČSSD v průzkumech klesala již delší dobu, upozornil i Herzmann. „K tomu se přidala skutečnost, že sociální demokracie špatně pojala závěr kampaně, počínaje kauzou lithium a konče vystupováním pana Zaorálka v posledních dnech kampaně,“ doplnil Herzmann. Ze Zaorálka podle něj byla cítit velká nejistota. „A když je někdo nejistý, tak váhající volič za ním nejde,“ uzavřel Herzmann.
Tři voliči z deseti jsou přesvědčeni, že nejlepším premiérem této země bude zloděj. Čtěte komentář Pavla Párala:
Jasný vítěz s velmi nejasnou perspektivou
Na nutnost sledovat spíše dlouhodobé trendy stran něž výsledky jednotlivých průzkumů, upozornil Pavel Šaradín z olomoucké Univerzity Palackého. „Víc si pravděpodobně od průzkumů v současné době nemůžeme slibovat,“ řekl. Pokud tři nebo čtyři agentury vykážou vzestup, stagnaci nebo pád některé politické strany, je to podle Šaradína v podstatě maximum možného.
Oproti předvolebním průzkumům si ve volbách pohoršili komunisté. Sociolog Stanislav Hampl označil jejich volební výsledek za zarážející. „Tam ta podpora bývala stabilní v minulosti. Buď někteří z voličů k volbám nešli, nebo dali nakonec hlas buď Okamurovi, nebo Babišovi,“ podotkl.
Pirátům naopak průzkumy předvídaly horší výsledek, než jakého dosáhli. Sociolog Herzmann za tím vidí dobře vedou kampaň, která se nezaměřovala jen na internet, ale byla efektivní i v klasických médiích a venkovní reklamě. Podle Herzmanna šli Piráti v ústrety voličům, kteří chtěli vyjádřit protest. „Nabídli se správným způsobem,“ shrnul kampaň Pirátů Herzmann.
Čtěte rozhovor s jedním z vítězů voleb:
Bartoš: Babiš a Okamura nemyslí vážně, co říkají o EU
Jak bude vypadat nová Sněmovna?