Řešením je oddělení a regulace činnosti provozovatele sítě od ostatních aktivit
Trhy s elektřinou a plynem jsou unikátní v několika ohledech. Velký počet konečných zákazníků (spotřebitelů) vyžaduje kontinuální dodávku a každé přerušení může znamenat nejen hospodářskou ztrátu, ale současně i ohrožení zdraví nebo životů. Dodávku elektřiny nebo plynu lze uskutečnit pouze prostřednictvím přepravní sítě a z ekonomického hlediska není únosné zajistit vznik konkurenčního prostředí tím, že na stejném území se vybuduje paralelní síť k zajištění dodávek. Historicky se situace na těchto trzích vyvíjela tak, že na všech úrovních, počínaje výrobou nebo dovozem přes dopravu až po dodávku všem konečným zákazníkům, působil jediný vertikálně integrovaný subjekt, často vlastněný nebo ovládaný státem.
Umožnit obchodování s elektřinou nebo plynem každému, kdo získá potřebné oprávnění, a poskytnout konečným zákazníkům právo zvolit si dodavatele elektřiny, jsou důležitými prvky tvorby trhu. Bez vytvoření podmínek pro fungování nezávislého provozovatele přepravní (plyn), přenosové (elektřina) nebo distribuční soustavy ovšem nemohou vést ke vzniku konkurence. Každý obchodník s elektřinou nebo plynem, který hodlá vstoupit na trh, stojí před problémem, jak zajistit dopravu příslušné komodity konečnému zákazníkovi. Platí navíc, že získání konečného zákazníka současně znamená, že toho samého klienta musí vertikálně integrovaný subjekt ztratit. Bylo tedy zřejmé, že vertikálně integrovaný subjekt se bude změnám bránit, a protože vlastní a provozuje síť určenou k dopravě elektřiny nebo plynu, jeho obrana bude logicky spočívat v tom, že bude zvýhodňovat majetkově propojenou osobu na úkor jiných obchodníků s komoditou. Způsobů, jak toho dosáhnout, se nabízí celá řada, od stanovení zvýhodněné ceny za služby spojené s využitím sítě, přes přednostní přidělování kapacity v síti až po úplné odmítnutí přidělení kapacity z důvodu údajného zahlcení sítě.
Zvoleným řešením tedy bylo oddělení a regulace činnosti provozovatele sítě od ostatních aktivit, to jest od výroby a obchodu (unbundling). Toto oddělení bylo postupné a zkraje mělo podobu odděleného vedení účetních záznamů pro jednotlivé činnosti. Až v roce 2005 vznikla povinnost provést oddělení manažerské a „právní“. Zatímco manažerské oddělení znamená, že činnost provozovatele sítě (například jako divize provoz sítě) je řízena nezávisle na řízení ostatních aktivit (divize obchod nebo výroba) vykonávaných stejným subjektem, „právní“ oddělení vede k dalšímu posílení samostatnosti (nezávislosti) provozovatele sítě tím, že v jeho předmětu činnosti již nebudou ani obchod, ani výroba elektřiny nebo plynu. Od letošního roku tedy provozovatel sítě určené k přepravě plynu již nebude smět současně obchodovat s plynem; pro provozovatele soustavy určené k přenosu elektřiny tento zákaz platí již od roku 2001. Nejpozději od roku 2007 bude totéž platit i v případě provozovatelů distribučních soustav, ke kterým je připojeno odběrné zařízení drtivé většiny konečných zákazníků.
Již během diskusí o opatřeních vedoucích ke vzniku konkurenčního prostředí se objevily názory, že oddělení činností v uvedeném rozsahu není dostatečné a k dosažení sledovaného záměru je nutné provést „vlastnické“ oddělení. Tento způsob představuje největší zásah do existujících struktur, protože vyžaduje buď prodej majetku, dopravní sítě, nebo prodej majetkové účasti na provozovateli dopravní sítě, a to vždy nespřízněné osobě. K takovému kroku Evropská unie nakonec nepřikročila. Vývoj na trzích v jednotlivých členských státech bude ovšem monitorován, a nebude-li dosaženo očekávaných výsledků, může se otázka „vlastnického“ oddělení opět dostat na pořad dne.