Pořady o expedicích do hlubin jsou výdělečné. Slušně za ně platí televizní kanály typu National Geographic či Animal Planet. Do tohoto byznysu se nyní dostává dvojice českých fotografů a filmařů, kteří představují projekt Escape to Nature.
Jak je natáčení podmořských světů lukrativní? „Nelze to odhadnout, záleží na počtu zakázek i na tom, do kolika zemí se nám podaří proniknout s filmem a další produkcí,“ říká Petra Doležalová.
Autor: Libor Špaček
Producent a fotograf Libor Špaček se už léta věnuje podvodní fotografii. „Liborovy makrofotografie mořských tvorů jsem poprvé viděla asi před rokem, když jsem o jeho práci chystala rozhovor. Jeho zážitkové meditace pod vodou při fotografování v dokonalém zklidnění mi připomněly mé vlastní pocity při focení na severu, uprostřed arktické divočiny ve třicetistupňovém mrazu. Uvědomila jsem si, jak moc mají oba světy společného,“ říká spoluautorka projektu Petra Doležalová. Tak dlouho oba umělci své světy srovnávali, až je napadlo své zkušenosti z fotografování v extrémních podmínkách spojit do společného projektu „Útěk do přírody“.
Všechny záběry jsou vlastní Vedle svých tvůrčích schopností spojili své postprodukční a marketingové znalosti a vytvořili tým schopný konkurovat velkým produkcím. Jak tento byznys v reálu vypadá? Výbava, s níž dvojice pracuje, v kombinaci se zkušenostmi profesionálních fotografů a potápěčů nemá podle členů týmu v Česku konkurenci. V portfoliu jsou digitální zrcadlovky s nejvyšším rozlišením a Full High Definition XDCam – EXi kamery, ke všemu speciálně vyrobená podvodní pouzdra od světových výrobců. K ekvipáži navíc patří výkonná podvodní světla a záblesky. Na rozdíl od velkých produkcí zvládají svou práci sami pouze s pomocí místních při manipulaci se stokilovou výstrojí a technikou. „Zásadně nevyužíváme záběry z filmové databanky jiných tvůrců, všechny záběry jsou vlastní,“ říká Doležalová. Reportáž opravdu do hloubky |VÝSTAVA U FRANTIŠKÁNŮ**|
V prostorách ambitu františkánského kláštera na Jungmannově náměstí v Praze je od 5. do 30. srpna k vidění první společná multimediální výstava „Útěk na Mauricius“. Na poeticko-tajemně laděném snímku se podílí i přední český hudební skladatel Michal Pavlíček. Velká část záběrů je pořízena při nočních ponorech a odhaluje i zákulisí filmování. Z další projekce v prostorách galerie se mohou návštěvníci těšit třeba na krátký sestřih v podobě Podmořské opery, které kraluje patnáctiletá tygrovaná muréna. |
Špaček a Doležalová chtějí vypravovat expedice dvakrát ročně, z nichž vždy vznikne putovní výstava, film, DVD, kalendáře, přednášky a články. Využívají i záběry z helikoptéry a snaží se proniknout mezi místní obyvatele. „Příčí se nám povrchní cestovatelské snímky, při kterých přiletí štáb natáčet na 14 dní a zachytí pouze nepatrnou část úžasných lokalit. Proto raději volíme pouze dvě lokality ročně, kterým se věnujeme do hloubky.“
Dvojice vytváří vlastní rozsáhlou databanku materiálů. Odbyt pro svou práci hledají nejen v Čechách, ale převážně v místech natáčení. Na menších ostrovech totiž chybí produkční společnosti, které by byly schopny zajistit špičkovým rezortům odpovídající prezentační materiály k přilákání hostů. A tak mají často drahé hotely katalogy horší než v Čechách malé penziony. „Rezorty si nemusejí najímat jednotlivé fotografy a produkční agentury. S vlastními filmovými a fotografickými záběry jsme schopni vytvořit jim veškeré tiskoviny, webové stránky, DVD, a dokonce i reklamu natáčenou pod vodou,“ tvrdí Doležalová.