Jako korálový útes plný rybek, bublinky stoupající vodou nebo nebe plné hvězd vypadají nejnovější svítidla ze severočeské Preciosy. Výrobky sklářů z Kamenického Šenova slaví úspěch zejména v zahraničí, kde rozsvěcují reprezentační prostory hotelů či kasin. Kolekci svítidel a lustrů ale Preciosa připravila také pro domácnosti. Designový skvost si tak můžete pořídit i domů.
Foto: Preciosa
V Londýně a Dubaji se na podzim roku 2011 sešli ti nejlepší designéři a ty nejzajímavější mezinárodní designérské počiny. Šlo o přehlídku 100% Design London a Index Dubai. Na obou místech mělo Česko svého zástupce, kterým byla Preciosa-Lustry. Jablonecká firma na přehlídky vyrazila s kolekcí svítidel Beyond Belief, v překladu „K nevíře“. A právě takové tyto klenoty opravdu jsou. Skládají se z tisíců skleněných dílů, které v kombinaci se světelnými vlákny a LED systémy umožňují modelovat intenzitu i barevnost světla, a svítidlo je tak možné opticky rozpohybovat.
61 tisíc skleněných perel
Výsledkem je například svítidlo Gorgonian, které vypadá jako volně se vznášející shluk organicky zakroucených listů, nebo Steen designéra Radka Fialy, jež zase ztvárňuje zdánlivě neživou hmotu podvodního masivu. Lehkost a svěžest dešťových kapek připomíná svítidlo Sprinkle, které zaujalo i na veletrhu Light and Building 2010. Koncept Sprinkle se pak stal součástí osvětlení ve tvaru pohyblivého diamantu v Galaxy Casino v Macau, na jehož světelném vybavení se Preciosa podílela. Právě tam nyní září svítidlo složené z 61 tisíc broušených křišťálových perel a téměř dvou tisíc foukaných a ručně tvarovaných skleněných kamenů. Celkově váží světelný objekt z Kamenického Šenova 1,5 tuny, v průměru má osm metrů a v roztaženém stavu na délku 13,5 metru.
Mezinárodní publikum ale zaujala i další, menší svítidla. Třeba Anemone, jehož autorkou je Veronika Kopečná, bylo vybráno dubajským interiérovým časopisem do publikace 100 Object of Desire 2011. Design tohoto svítidla je založen na vjemu, na pocitovém vnímání prolínání různých barevných tónů skla i jemné kresby světelných vláken, která výrazně dokreslují celou kompozici celku.
Každá z těchto mezinárodních přehlídek je dobrou příležitostí pro nové kontrakty. I díky nim už lustry či světelné objekty z Preciosy září v hotelech Swissotel v Moskvě, Ritz-Carlton v Hongkongu, Cosmopolitan of Las Vegas v USA či v Marina Bay Sands Hotel&Casino v Singapuru. V lobby jednoho z hotelů na Blízkém východě budou už zanedlouho viset i tři šestimetrová svítidla Fluentum, která zaujala naposledy právě v Dubaji. Fluentum tvoří křišťálové perly zavěšené na vlákna tak, že vytvářejí zářící kompaktní objem, jehož tvar a rozměry se dají variabilně měnit. Svítidlo připomíná proudy bublinek uvolňující se z mořského dna a putující směrem k hladině. Vidět ho naživo mohli i návštěvníci podzimního Designbloku v Praze.
Šest měsíců práce
Vývoj a výroba takového světelného objektu, který se často skládá z desetitisíců různých součástek, zabere designérům a sklářům z Jablonecka zhruba půl roku. První dva až tři měsíce trvá vzorování a příprava návrhu i doladění konceptu, další týdny pak výroba prototypu. Také proto je Preciosa jednou z mála společností na světě, která se výrobě tak velkých světelných konceptů věnuje.
Za úspěchem z posledních let stojí kvalitní tým designérů pod vedením Jaroslava Bejvla mladšího. Ten je například autorem svítidla Fluentum z poslední doby. V Preciose navazuje na práci otce, Jaroslava Bejvla, který se návrhy svítidel ve stejném podniku zabýval už od roku 1962. Řada výrobků Preciosy vzniká právě díky spojení obou přístupů. Zatímco Bejvl mladší přijde s nápadem na svítidlo, jeho otec tuto myšlenku dokáže ztvárnit výtvarně. Jaroslav Bejvl mladší navíc od roku 2000 vede v Preciose studio designérů, kteří společně vytvářejí jednotlivé světelné projekty.
Ve stejném duchu, tedy jako týmový projekt, vznikla i kolekce pro domácnosti Falla, kterou mohli vidět návštěvníci podzimního Designbloku. Ta je kompromisem mezi klasickými a moderními svítidly, a propojuje tak tradiční představu o lustru s nejnovějšími designérskými trendy. Designéři Jaroslav Bejvl a Jaroslav Bejvl mladší v této koncepci představují zářící křišťálová stínítka, často doplněná o průzračné kapky, které jako by stékají z ramen svítidla.
Jindy zase může tělo lustru tvořit sada hladkých, ručně foukaných trubek či na huti tvarovaných háků. Moderní vzhled sice svým způsobem odkazuje k několikasetleté tradici severočeských sklářů, dokáže ale zaujmout a hlavně uspět i v moderních interiérech.