DĚTSKÉ PARTY Nejrůznější zábavní atrakce se stávají normální součástí života dětí a stěhují se z poutí a hřišť do bytů a na večírky pořádané firmami. Organizátoři dětských party a půjčovny atrakcí mají díky tomu stále vyšší příjmy, ale aby si udrželi klientelu, musejí investovat do komplexnějších a atraktivnějších služeb.
DĚTSKÉ PARTY Nejrůznější zábavní atrakce se stávají normální součástí života dětí a stěhují se z poutí a hřišť do bytů a na večírky pořádané firmami. Organizátoři dětských party a půjčovny atrakcí mají díky tomu stále vyšší příjmy, ale aby si udrželi klientelu, musejí investovat do komplexnějších a atraktivnějších služeb.
Skákání na trampolíně, sjíždění ohromné skluzavky, ježdění na mini motorce a hraní si v hromadách pestře zbarvených balonků nebo v nafukovacím hradu už nejsou jen výsadou místních poutí a hřišť. S těmito atrakcemi se stále častěji setkáváme na večírcích či jiných oslavách, které organizují nejen rodiče, ale také různé firmy, města, soukromé osoby a politické strany.
Česká ekonomika roste, přitéká do ní zahraniční kapitál a s tím se také mění firemní kultura a rodinné zvyky. Výsledkem je nový trh, na němž se realizují především organizátoři dětských oslav a dodavatelé nejrůznějších zábavních atrakcí.
Agentura Říha, společnost, která organizuje nejrůznější party a pronajímá atrakce, začala v roce 1992 s jediným nafukovacím hradem. „V současnosti firma vlastní zhruba 30 atrakcí a může opatřit dalších třicet od smluvních partnerů,“ říká její ředitel Petr Šustáček. Dodává, že 50 až 60 procent akcí, kam firma dodává své služby, je organizováno pro děti. Největší nápor je v červnu, kdy mnohé společnosti a města organizují oslavy Dne dětí, a v září, kdy začíná škola. Šustáček ale připouští, že v zásadě největší poptávka po službách firmy je ve volebním roce, kdy politické strany vedou kampaň a organizují různé akce ve snaze přilákat voliče.
Firma, která nabízí mimo jiné balíčky atrakcí v ceně od 19 900 do 39 900 korun na den, poskytuje služby také při organizování večírků pro dospělé, což je stále populárnější oblast. Zatímco v minulosti byly hlavními klienty Agentury Říha velké korporace, nyní roste počet zákazníků z řad malých českých firem se 40 až 50 zaměstnanci. Šustáček říká, že spektrum jeho klientů je stále pestřejší, neboť služeb jeho agentury začínají využívat také individuální klienti například pro organizování narozeninových oslav svých dětí.
„Tento rok je přelomový, protože poptávka po službách agentur poskytujících různé atrakce je největší, jaká kdy byla, a tento trend bude zřejmě pokračovat,“ říká jeden z pozorovatelů sektoru a majitel agentury, který si nepřál být jmenován z důvodu rostoucí konkurence v tomto sektoru. „Dříve si děti jen pozvaly pár kamarádů a pekly venku buřty. Dnes se oslava narozenin a dětské party stávají otázkou prestiže,“ dodává.
Mezi zákazníky agentur obecně figuruje jen malé procento soukromých osob a převažují reklamní a PR agentury a další subjekty, které připravují večírky pro velké korporace. Podle odborníků se většina soukromých klientů, jejichž počet dále poroste, rekrutuje z řad lidí se středními až vysokými příjmy, kteří si objednávají služby obvykle prostřednictvím internetu.
OSLAVY MALÝCH JAKO MÓDA
Slavit narozeniny se skupinou kamarádů na večírcích se speciálně navrženým programem je novinka, která se v Česku stále více zabydluje. Čeští rodičové se nechávají inspirovat zahraničním trendem nebo svými známými pracujícími v nadnárodních korporacích a stále ochotněji vydávají peníze na oslavy pro své děti. „Každý dnes chce dětskou narozeninovou party. Poptávka je obrovská, právě řešíme, jak uspokojit všechny rodiče, kteří u nás tuto službu požadují,“ říká Renata Kulesová, majitelka firmy Dětský svět, která řídí řetězec dětských koutků v nákupních střediscích.
Kulesová hodlá na podzim otevřít svůj jedenáctý Dětský koutek v Liberci a říká, že největším problémem je nalézt vhodné místo a čas na organizování dětských narozeninových party. I majitelé nákupních center si přejí, aby se v dětských koutcích, které slouží jako jakési jesle pro nakupující, pořádaly tyto party, a tím pádem přicházelo i více zákazníků.
V západní Evropě a v USA jsou dětské koutky v nákupních centrech naprosto běžnou věcí a stejně tak je velmi populární používat je pro dětské party, a tento trend, jak říká Kulesová, dorazil už i sem. V září začne Kulesová organizovat své první party v dětském koutku v nákupním středisku Freeport International Outlet v Hatích u Znojma. Cena bude víceméně symbolická -150 korun za dítě bude zahrnovat jídlo, program i dárky. Nákupní středisko bude stejně jako hlídání dětí v dětských koutcích, které stojí 55 korun za dvě hodiny, sponzorovat i tyto dětské oslavy, protože hlavním cílem je přilákat více zákazníků. Kulesová za své dětské koutky v nákupních centrech neplatí nájem.
VÁLKA INOVACÍ
Jak stoupá poptávka po večírcích organizovaných specializovanými agenturami, objevuje se stále více firem, které se snaží urvat svůj podíl na trhu. Proto společnosti hledají nové cesty, jak přilákat více klientů a jak si je udržet.
Například Agentura Říha zvažuje koupit za zhruba 1,5 milionu korun Aerodium -zařízení, které umožňuje člověku oblečenému ve speciálním obleku vznášet se v prudkém proudu vzduchu. Šustáček říká, že jeho společnost si dělá rozbor technických aspektů spojených s provozováním takovéto atrakce a propočítává, zda bude poptávka po tomto druhu zábavy natolik dostatečná, aby se investice vyplatila.
Další agentura v tomto sektoru - Full Service.cz, která půjčuje atrakce pro dětské večírky i jiné zábavní příležitosti, inzeruje na svých stránkách zcela novou multifunkční atrakci zvanou Závodník 3 in 1, která slučuje v jednom skluzavku, skákadlo a prolézačku. Full Service, podobně jako jiné agentury v oboru, nabízí k zapůjčení asi dvě desítky typů atrakcí, počínaje nafukovacím hradem, který pronajímá za 6500 korun na den, a trampolínou za zhruba 20 tisíc korun na den konče. Odborníci tvrdí, že investice do nových atrakcí a služeb jsou nyní pro agentury podmínkou toho, aby uspěly ve stále rostoucím konkurenčním prostředí v tomto sektoru.
Peníze ale nejsou všechno. Platí to především v dětském světě. Proto se Jana Zachová, spoluvlastnice agentury Servis 365, která dodává atrakce především pro dětské party a jež také nabízí celodenní zábavní programy pro děti, zaměřuje na další prostor na trhu. Její agentura založená před dvěma roky se specializuje na kreativní a vzdělávací programy zahrnující takzvaný face painting (malování na obličej) a různé výtvarné činnosti, jakými jsou například modelování z hlíny nebo malování rámečků na obrázky.
„Rodiče hledají pro své děti nejen zábavní atrakce, ale chtějí svoje děti také vzdělávat,“ říká Zachová a dodává, že právě touto činností se její firma odlišuje od ostatních konkurentů. Servis 365 nejen zorganizuje atrakce a program pro děti, ale také zajistí personál, který s nimi stráví na akci příslušný čas, na přání organizátorů zjedná pro danou příležitost i klauna, kouzelníka nebo moderátora.
VĚC PRESTIŽE Analytička poradenské firmy Next Finance Markéta Šichtařová vysvětluje, že existují dva hlavní důvody boomu dětských a firemních party organizovaných i pro rodiny zaměstnanců. Za prvé je tento trend spojen s pokračujícím růstem české ekonomiky a lidé i společnosti si proto mohou dovolit utrácet více peněz za takovéto požitky. Za druhé, stále narůstající počet zahraničních společností zvýšil poptávku po firmách, jež by byly schopny organizovat různé večírky a oslavy pro rodiny zaměstnanců.
Tradice organizování takovýchto party byla v anglosaských zemích běžná již v sedmdesátých a osmdesátých letech minulého století a tento trend tam stále pokračuje. Proto je podle Šichtařové pravděpodobné, že podobná situace nastane i v ČR, a že boom bude pokračovat přinejmenším dalších pět nebo šest let, neboť se očekává, že česká ekonomika bude v tomto období dál sílit.
„Pro firmy je organizování večírků pro jejich zaměstnance také společenskou záležitostí a otázkou prestiže,“ říká Šichtařová. Povaha firemních oslav se od začátku devadesátých let radikálně změnila. V té době firmy, které byly převážně jen české, pořádaly pro své zaměstnance jen malá posezení s pivem a párky. Dnešní společnosti, obvykle se zahraničním kapitálem, organizují velké party s programem, na které jsou často zváni zaměstnanci s celými rodinami.
ve spolupráci s deníkem Metro