HEJTMAN KARLOVARSKÉHO KRAJE JOSEF PAVEL (ODS): Lepší dopravní dostupnost Karlovarského kraje přinese podle hejtmana Josefa Pavla další ekonomický rozvoj regionu. Kraj hodlá investovat do úprav letiště v Karlových Varech. Po státu chce urychlení stále odkládané výstavby rychlostní silnice mezi Chebem a Prahou.
HEJTMAN KARLOVARSKÉHO KRAJE JOSEF PAVEL (ODS): Lepší dopravní dostupnost Karlovarského kraje přinese podle hejtmana Josefa Pavla další ekonomický rozvoj regionu. Kraj hodlá investovat do úprav letiště v Karlových Varech. Po státu chce urychlení stále odkládané výstavby rychlostní silnice mezi Chebem a Prahou. * Co podle vás podnikatelům v Karlovarském kraji nejvíce vadí?
Vadí jim stejně jako mně, že menší podnikatelé jsou enormně zatíženi daněmi. Stěžují si také na to, že nemají pobídky stejné jako firmy v zemích Evropské unie. Naši podnikatelé chtějí, aby kraj zesílil tlak na vládu, aby se k nim chovala tak, jako je tomu v zahraničí. Vnímají podporu malého a středního podnikání v naší zemi jako nedostatečnou.
* V čem ještě se s centrální státní mocí neshodnete? Častým problémem řady regionů je nedostatečné rychlostní spojení s Prahou - v případě Karlovarského kraje tedy stále odkládaná výstavba silnice R6.
Výstavba rychlostní komunikace R6 probíhá mnohem pomaleji, než je třeba. To mě velmi znepokojuje. Kvalitní víceproudová silnice z Chebu, protínající Karlovarský kraj a směřující do Prahy, je naprostou nutností. Naším cílem je zesílit tlak na vládu, aby bylo naplněno její usnesení, ve kterém je deklarován termín dokončení výstavby R/6 v roce 2010. Tomu ale současný stav rozhodně neodpovídá. Slíbený termín dokončení je ohrožen. Bez realizace výstavby je přitom výrazně omezen další ekonomický rozvoj dotčených území. Vážným aspektem je také stále větší počet tragických dopravních nehod, ke kterým na současné komunikaci dochází.
* Chcete zesílit tlak na vládu - jak konkrétně?
V březnu letošního roku jsme založili občanské sdružení s názvem Monitorovací a podpůrný výbor pro výstavbu rychlostní silnice R6. Jeho hlavním cílem je sledovat přípravné a realizační práce na této strategické stavbě. Chceme dosáhnout průběžného uvolňování peněz ze státního rozpočtu nebo jiných zdrojů tak, aby mohla stavba plynule pokračovat a aby byla dokončena s minimálním zpožděním oproti termínům deklarovaný všemi dosavadními vládami. Výstavbu rychlostní komunikace budeme prosazovat všemi dostupnými legitimními prostředky na všech úrovních státní správy tak, aby byla dokončena v roce 2010.
* Kdo je členem zmíněného výboru? Vedle mne to jsou poslanci Miloš Patera, Lubomír Suk a Josef Bíža a hejtman Středočeského kraje Petr Bendl. * Myslíte, že se podnikatelé v kraji dokáží organizovat a vystupovat v případě potřeby jednotně? Spolupracujeme s Hospodářskou komorou, Agrární komorou, Regionálním stavebním sdružením, s krajskou pobočkou Národní federace hotelů a restaurací a mnoha dalšími. Jsem spokojený - zástupci těchto sdružení se umějí zorganizovat a dokáží se spolu také domluvit. * Karlovarský kraj vznikl oddělením od dřívějšího Západočeského kraje, takže několik bývalých společných institucí nadále sídlí v Plzni. Výsledkem reformy státní správy mělo být přiblížení institucí k občanovi. V řadě případů se to povedlo. Občané Karlovarského kraje by však uvítali například přítomnost krajského soudu. Ten zde skutečně chybí, lidé musejí jezdit zhruba stovku kilometrů až do Plzně. * V čem vidíte hlavní přednost vašeho kraje z hlediska podnikání?
Karlovarský kraj je velmi atraktivní například pro podnikání v oblasti služeb a cestovního ruchu. Na poměrně malém území je tu soustředěno velké množství historických objektů i přírodních rarit, které lákají návštěvníky z tuzemska i ze zahraničí. Dlouholetou tradici mají chemický průmysl, výroba hudebních nástrojů, výroba skla a porcelánu a další odvětví. Pro některé podnikatele je bezesporu výhodná blízkost hranice s Německem.
* Právě blízkost Německa přinesla po listopadu 1989 dojíždění mnoha českých obyvatel za lépe placenou prací. Jak jste na tom s pracovní silou nyní? Blízkost Německa není zásadním problémem. Já vnímám jako problém státní politiku zaměstnanosti, neboť procento nezaměstnanosti v České republice je v průměru opravdu hodně vysoké. * Firmy si často stěžují na nedostatek kvalifikovaných zaměstnanců. Ano, pálí nás nízká vzdělanost a nedostatek vysokých škol. Karlovarský kraj má nejvyšší počet lidí s pouze základním vzděláním. V současnosti pracujeme na optimalizaci sítě středních škol. Cílem je posílení efektivity vzdělávání, racionální chod a příznivý vývoj škol. Ze statistiky jasně vyplývá postupný úbytek dětí v kraji a my musíme reagovat. Systém vzdělávání je nutné nastavit tak, aby nedošlo pouze k redukci kapacit a prosté úspoře nákladů, ale naopak ke zvýšení efektivity využití omezených zdrojů na úrovni jednotlivých škol i celého kraje a zároveň ke zvýšení kvality vzdělávání. * Které části kraje jsou z hlediska podnikání nejúspěšnější a které méně?
Podnikání se samozřejmě soustředí spíše do větších sídelních měst a jejich bezprostředního okolí. Souvisí to s mnoha aspekty, například je to fungující dopravní infrastruktura, možnosti kulturního i sportovního vyžití pro zaměstnance a další.
* Jaké úkoly ve vztahu k podpoře podnikání a ekonomiky celého regionu vás čekají v nejbližším roce?
V příštím roce budeme investovat zhruba 200 milionů do úprav mezinárodního letiště v Karlových Varech. To je velmi důležitá investice z hlediska ekonomického rozvoje kraje. Naším cílem je srovnání standardu s odpovídajícími regionálními letišti v Evropské unii. Jen tak můžeme počítat s tím, že k nám budou létat turisté a podnikatelé i ze vzdálenějších zemí.
* Co děláte pro to, abyste české i zahraniční turisty přilákali také do ostatních částí regionu než jen do Karlových Varů či Mariánských lázní?
Na všech prezentacích, ať už jde o veletrhy v České republice nebo v zahraničí, vždy představujeme společnosti napříč krajem. Karlovarský kraj opravdu nereprezentují pouze vámi zmiňované lázně. Je tu Bečov se vzácným Relikviářem svatého Maura, je tu Hrad Loket, Seeberg, Zámek Kynžvart, Mostov, Skalná, Chyše a další zajímavá místa. Atraktivní je třeba také přírodní rezervace Soos s malými bahenními sopkami, naučná stezka v Kladské nebo nejmladší sopky - Komorní a Železná hůrka. V neposlední řadě také významně finančně podporujeme nadregionální kulturní projekty. Počítáme i se vzestupem počtu cykloturistů. Ve spolupráci s městy a obcemi vytváříme a realizujeme projekt cyklostezky podél Ohře.