Menu Zavřít

Podnikání vám dá svobodu

18. 3. 2009
Autor: Euro.cz

Když dostanu chuť, zaletím si do Milána, říká výrobce pánské módy

Vybudovat z vlastního jména silnou obchodní značku se v české polistopadové historii povedlo málokomu. K těm několika úspěšným patří Ladislav Blažek, pod jehož příjmením se v Česku a na Slovensku skoro osmnáct let prodávají pánské obleky a móda pro volný čas. „Dát podniku své jméno je v zemích západní Evropy naprosto normální, ale tady to příliš zvykem nebylo. Jenže pojmenovat firmu třeba Ponte Vecchio mi připadalo hloupé,“ říká dnes Ladislav Blažek. „To, že jsem propůjčil firmě rodinné jméno, jí dodalo velkou důvěryhodnost, která byla zejména v té době opravdu potřeba,“ doplňuje.
Někdejší student pražské ČVUT a letošní finalista soutěže Podnikatel roku se k oblekům dostal oklikou – přes stroje, které tyto oděvy vyráběly. „V roce 1990 jsem končil vysokou školu a ani na vteřinu jsem neuvažoval o tom, že bych se nechal někde zaměstnat. Chtěl jsem vzít život do vlastních rukou a dělat si věci po svém. Bylo tedy jasné, že budu podnikat. Mám filmovou průmyslovku, takže původně jsem s kamarádem zvažoval koupi malého filmového studia na reklamy, krátké reportáže a podobné věci. Dokonce už jsme měli vyřízený úvěr,“ vzpomíná Blažek. Nakonec se ale rozhodl jinak. Ještě jako student oboru strojírenská technologie se totiž dostal do oděvních závodů, kde se vyráběly kvalitní oděvy na export. Naopak věci pro domácí trh za moc nestály. „Tady jsem viděl velkou příležitost, takže jsem v roce 1991 oslovil lidi, kteří to uměli, přivezl materiál ze zahraničí a začali jsme vyrábět kolekce.“ Trh byl v té době nenasycený a zahraniční firmy se vstupem do střední Evropy váhaly, navíc komerční úvěry byly snadno dostupné. To umožnilo značce rychlý rozmach.
„Mým prvním odběratelem byl obchodní dům Kotva. Ze schůzky, kde jsme to domluvili, jsem běžel rovnou na státnice.“ Silnou stránkou firmy byl od počátku marketing, protože Blažek se jako jeden z prvních mezi domácími oděvními firmami začal zajímat o to, co přesně zákazníci očekávají a kolik jsou ochotni za to zaplatit. Brzy také firma začala využívat vlastní obchodní síť, která se postupně rozrostla a nyní má 150 zaměstnanců. „V té době jsem nebyl žádným módním nadšencem, bral jsem to čistě jako obchodní příležitost. Mám rád oblasti, které se rychle mění, a do nich móda patří,“ říká Blažek, který je hrdý na to, že pomohl dostat české podnikatele z fialových sak a mokasínů s bílými ponožkami. „Od začátku jsme se snažili profilovat jako značka vyšší střední třídy a držet se toho. Snažíme se rozvíjet to, co už umíme. Kolekce rostou a vylepšují se spolu s koupěschopností zákazníků.“

bitcoin_skoleni

Krize přinesla pokles o desetinu Za velký úspěch považuje Blažek také fakt, že řada mužů začala díky jeho firmě a pravidelně vydávaným novým katalogům vnímat obleky nejen jako nutnost, ale jako módu, která se neustále obměňuje a kterou je třeba sledovat. „Jsme rádi, když víme, že zákazníci čekají na nové kolekce a hned jak vyjdou, jdou se k nám podívat, jak vypadají,“ pochvaluje si podnikatel, jehož tržby dosáhly v loňském roce 460 milionů korun. Jako jediný vlastník firmy si to může užívat. Jezdí elegantním sportovním jaguarem a schůzky si zapisuje perem od Cartiera. K tomu samozřejmě patří oblečení vlastní značky. „Na podnikání je nejúžasnější ta svoboda. Když mám chuť, zaletím si do Milána vybrat látky a nikdo mi nemůže nic říct.“
K osmadvaceti prodejnám letos zřejmě přibude pět nových obchodů na Slovensku a tři v Česku. „Zajímáme se i o možnosti akvizic lokálních východoevropských značek, například v Maďarsku nebo na Ukrajině. V těchto zemích má české oblečení stále velmi dobrý zvuk.“ I na oděvní průmysl ale dopadá finanční krize. Například u nových kolekcí je vidět zhruba desetiprocentní pokles poptávky oproti loňskému roku. Bojovat s tím například formou rozšíření sortimentu i na dámské šaty ale Blažek nechce. „Já jsem ortodoxní vyznavač specializace. Pokud chceme v něčem dosáhnout špičky, tak se nesmíme rozptylovat. A dámská móda je zcela jiný obor, musí ho dělat jiní lidé, vyrábí se jinde, materiály jsou jiné. Na první pohled to vypadá podobně, ale je to úplně jiný předmět podnikání.“

BOX:
Ladislav Blažek (41)
Vystudoval strojírenskou technologii na ČVUT v Praze. Hned po studiích založil oděvní firmu Blažek, která se specializuje na pánskou módu. Je jejím jediným vlastníkem. Loňské tržby firmy dosáhly 460 milionů korun. Rád hraje squash a tenis. Je ženatý a má tři dcery.

  • Našli jste v článku chybu?