PATRIK NACHER, PROVOZOVATEL PORTÁLU BANKOVNIPOPLATKY.COM - Běžný občan se může svobodně rozhodnout, zda v bance účet mít bude, nebo ne. Podnikatel ale na výběr nemá. Bez účtu se s ním nebude bavit obchodní soud ani finanční úřad. „Určitě by stálo za to otevřít diskuzi na téma bankovní služby pro podnikatele,“ tvrdí Patrik Nacher.
Jste provozovatelem serveru bankovnipoplatky.cz. Obracejí se na vás spíš občané, nebo podnikatelé?
Tak z jedné čtvrtiny naše stránky navštěvují podnikatelé, ze tří čtvrtin pak běžní občané. Nicméně plánuji na webu zřídit vlastní sekci věnovanou podnikatelské tematice, protože firmy mají odlišné potřeby ve vztahu k bankám než běžní občané. Navíc občan, pokud nebude chtít, tak účet v bance mít nemusí, ale podnikatel ano. Bez něj se s ním nebudou bavit ani finanční úřad či obchodní soud. Do restaurace podnikatel jít nemusí, do banky zřídit si účet ale ano. Tady nemá jinou alternativu.
Mohl by tedy podle vás existovat třeba jeden standardní balíček bankovních služeb, který by měl podnikatel k dispozici za jednotnou cenu či dokonce zadarmo?
Určitě by stálo za to diskuzi na toto téma otevřít. Bankovní služby nejsou jako každé jiné, jestliže si je řada lidí nemůže nezvolit. Proto by minimálně debata mezi klienty a bankami měla být otevřená, veřejná. Myslím si ale, že to, co by opravdu pomohlo rozhýbat trh, by byla přenositelnost čísla bankovního účtu. Vždyť pro podnikatele je třeba stále nepřiměřeně vysoký poplatek za zahraniční platbu. Jeden z nich nám dokonce napsal, že ho jeho výše rozčílila tak, že sedl do auta a dojel do Polska zaplatit v hotovosti. Vyšlo to o dost levněji.
Jak může váš portál pomoci klientům bank?
Mohou se zde dočíst o zkušenostech s jednotlivými bankami. Máme tady poradnu o investování a pak poradenství na téma práva a povinnosti bank a jejich klientů. To má na starosti bývalý finanční arbitr Otakar Schlossberger.
Můžete říci konkrétní případ, kdy jste někomu pomohli?
Víte, je zajímavé, že tolik let po revoluci stále většina těch, kteří píší svoje zkušenosti, rady nebo prosby, nechce zveřejňovat své jméno. Lidi mají strach říci veřejně svoji negativní zkušenost z oblasti bankovnictví. Často se na nás obracejí ti, kteří mají problém s řešením reklamace u své banky, a často pomůže to, že jejich prosbu přepošleme mluvčímu či ombudsmanovi banky, a její pracovníci se pak začnou chovat vstřícněji. Hodně nám pomáhá, že fungujeme již delší dobu, takže většina bank už portál zná.
Jak na vás hledí samy banky? Vadíte jim?
Nejdříve jsem pro ně byl velkou neznámou, poté bankovním radikálem, teď jsem bankovní aktivista. Nicméně už zjistily, že nejde o bulvár či krátkodobý výstřelek, ale o dlouhodobou snahu pomoci klientům a dosáhnout toho, aby se o politice bank vůči nim otevřeně hovořilo. Některé z nich berou reklamní heslo klient-banka, banka-klient vážně a komunikují s portálem, mají zájem o zkušenosti lidí, některé nikoliv.
Které jsou ty horší a lepší?
Příliš s námi nekomunikuje Komerční banka nebo Česká spořitelna, naopak velmi dobrou spolupráci máme třeba s Poštovní spořitelnou, se kterou jsme dokonce vytvořili společný projekt na téma ideální banka 21. století.
Zkusili jste se třeba obrátit i na bankovní dohled České národní banky nebo na finančního arbitra? Spolupracujete s těmito institucemi?
S finančním arbitrem určitě ano, přes náš portál s ním lze i aktivně komunikovat, chceme umístit na web také základní rady, jak se chovat při řešení nejčastějších komplikací v jednání klientů s bankami. Byl bych hodně rád, kdyby se stávající kompetence finančního arbitra podařilo výrazně rozšířit, protože zatím může řešit jen problémy vzniklé při platebním styku nebo s platebními kartami. Ze strany bankovního dohledu o portál zatím zájem příliš není.
Provozujete portál již několik let. Můžete tedy říci, na které banky si lidé nejčastěji stěžují?
Nejvíce si stěžují na ty, které mají nejvíce klientů, ale to je logické, z toho nejde dělat závěry. Z druhé strany ale třeba s ohledem na to, jak relativně málo klientů má družstevní záložna Fio, tak o ní píší dobré zprávy, a jsou dokonce vůči ní velmi loajální – doporučují ji dalším lidem, známým.