Schválení novely zákona o dani z přidané hodnoty v Poslanecké sněmovně je bezesporu jedno z největších uvolnění restrikcí v nároku na odpočet daně od doby fungování systému daně z přidané hodnoty v Česku.
Tedynejenom od 1. 5. 2004, kdy se Česká republika stala členem Evropskéunie, ale historicky již od 1. ledna 1993. Má-li takové uvolnění přijítv době ekonomické recese, pak čím dříve k němu dojde, tím lépe.Jakékoli další oddalování je nežádoucí, protože čeští podnikatelév současnosti s nákupy nových osobních automobilů vyčkávají. Doufejmetedy, že novela se setká s pochopením v Senátu a bude urychleněschválena.
Současně nelze přehlédnout i určitý sociální aspekt daného návrhu. Jižv současné době lze především u větších osobních aut kategorie M1, přijejichž nákupu není nárok na odpočet daně, docílit možnosti uplatnitnárok na odpočet daně relativně drobnou přestavbou na nákladníautomobil typu N1. Je zřejmé, že nově zaváděná úprava tak pozitivněpostihne především menší a levnější osobní automobily, neboť v jejichpřípadě přestavba na automobil typu N1 nemusí být z technických důvodůrealizovatelná a podnikatel si kvůli svým finančním možnostem automobilvyšší kategorie dovolit nemůže.
V této souvislosti nelze opomenout i časový aspekt novely a možnouotázku dočasnosti navrhované zákonné úpravy. Vzhledem k tomu, žeevropská legislativa znemožňuje opětovné zavádění jednou zrušenýchrestrikcí v nároku na odpočet daně, možnost uplatnit nárok na odpočetdaně z osobních automobilů typu M1 bude plátcům přiznána natrvalo.
Novela zákona o DPH nijak nemodifikuje pravidla pro zdanění soukroméspotřeby automobilu, u kterého byl původně uplatněn nárok na odpočetdaně. Někteří podnikatelé tak nakonec mohou na DPH ušetřit podstatněméně, než původně zamýšleli, nehledě na zvýšenou administrativní náročnost přizjištění výše daně, kterou bude nutné při soukromém používání odvádět.