Prodejci očekávají hlavní nápor zájmu o pokladní systémy k elektronické evidenci tržeb až na konci roku, velká část podnikatelů nechává nákup zařízení na poslední chvíli. Již nyní ale poptávka po těchto zařízeních vzrostla, vyplývá z ankety mezi prodejci. Některé obchody pokladní systémy pro EET teprve zařazují do nabídky. Podle posledního průzkumu Hospodářské komory si 43 procent obchodníků hodlá pořídit co nejjednodušší technické řešení k EET.
„Aktuálně za den prodáme to, co jsme před rokem prodali za měsíc. Přesto jsme stále na spodních kapacitách toho, na co jsme připraveni,“ uvedl mluvčí společnosti Dotykačka Michal Wantulok. Kulminaci prodejů očekává v listopadu.
Také podle výrobce Elcom Prešov budou Češi s nákupem čekat na poslední chvíli. „Ve všech zemích V4, kam jsme řešení pro EET dodávali, to bylo podobné. Pro podnikatele to bylo zpočátku nutné zlo,“ uvedl ředitel firmy Miloslav Karaffa. Očekává, že hodně menších obchodníků zprvu sáhne po softwarovém řešení do mobilů i tabletů. To se ale podle něj nemusí dlouhodobě vyplatit vzhledem k tomu, že životní cyklus i podpora těchto produktů se rychle zkracují.
E-shop Alza.cz uvádí, že největší zájem je o komplexní řešení s technickou podporou dodavatele nebo výrobce. „Pořízení takového systému je příležitost, jak zavést skladové hospodářství nebo sledovat statistiky,“ uvedl marketingový ředitel Alzy Karel Kučera. Například Mall nebo Datart spustí prodej zařízení pro EET v průběhu října. „Čím více se blíží termín povinného zavedení EET, tím více dotazů ohledně pokladních systémů registrujeme,“ dodal segmentový manažer Mall.cz René Vlasák.
Podle provozního ředitele společnosti Storyous Petra Filipce je možné zákazníky rozdělit do dvou skupin. Ti profesionálnější volí některé z náročnějších řešení jako je sada obsahující tablet, tiskárnu ke kase i na tisk objednávkových bonů do kuchyně či „mobilního číšníka“ pro odbavení objednávky přímo u stolu. „Naopak menší podniky, které zavádějí elektronické pokladny s evidencí pouze kvůli zákonné povinnosti, hledají spíše jednodušší řešení (většinou malý tablet/tiskárna) s tím, že ho v budoucnu doplní podle potřeby,“ řekl Filipec.
Pořízení technického řešení pro malou restauraci vyjde podnikatele na několik tisícikorun. „Nejlevnější systémy začínají na 5 000 Kč bez DPH pro koncového zákazníka, jedná se vždy jen o malou (většinou mobilní) tiskárničku a licenci na základní EET program. Zde je potřeba mít vlastní tablet nebo chytrý telefon,“ uvedl produktový manažer eD' system Czech Michal Šinákl. Pro střední a větší provozy jsou dotykové PC se systémem Windows, kde ceny zařízení začínají na 15 000 Kč bez DPH, včetně pokladní tiskárny.
„V tuto chvíli podnikatelům zbývá nějakých 40 pracovních dní, aby vyřešili přípravu i pořízení pokladního systému. Podnikatelů jsou desítky tisíc a kapacita finančních úřadů i dodavatelů pokladních řešení je omezená. Nechávat vše až na listopad by se rozhodně nemuselo vyplatit,“ dodal Wantulok.
EET má být v první fázi spuštěna 1. prosince pro hotely a restaurace. Další firmy se budou zapojovat v následujících měsících. Od března 2017 budou muset evidovat tržby maloobchodní a velkoobchodní firmy. S výběrem zařízení pro EET má podnikatelům pomoci logo Poctivá pokladna. Hospodářská komora na konci září spustila testování zařízení pro EET, otestované výrobky pak získávají toto označení.
Týdeník Euro objevil nejslabší stránky elektronické evidence tržeb! Proč internetoví prodejci musí hlásit své tržby za převod kartou a za dobírku ne? Evidují se tržby za jídlo odnesené z restaurace domů?
Právě v prodeji na stáncích a v elektronické verzi na www.alza.cz/euro