REGULACE REKLAMYZ Pražské památkové rezervace musí zmizet všechny reklamní plachty, které visí jinde než na stavbách procházejících rekonstrukcí. Podnikatelé to považují za zásah do jejich vlastnických práv.Z centra Prahy by měly zmizet všechny reklamní plachty, které jsou umístěny na historických památkách, vyjma těch v rekonstrukci.
REGULACE REKLAMY
Z Pražské památkové rezervace musí zmizet všechny reklamní plachty, které visí jinde než na stavbách procházejících rekonstrukcí. Podnikatelé to považují za zásah do jejich vlastnických práv.
Z centra Prahy by měly zmizet všechny reklamní plachty, které jsou umístěny na historických památkách, vyjma těch v rekonstrukci. Příslušná vyhláška, kterou v červnu schválil pražský magistrát, nabyla účinnost 1. září. Přes zřejmě dobrý úmysl zachovat historickou část města bez reklamních plachet je ovšem možné, že aplikaci nařízení budou provázet četné právní spory. Mimo jiné proto, že vyhláška nemá přechodná ustanovení. Tudíž výslovně neřeší, co s plachtami, které už na budovách visí. Pokud by je magistrát nařídil sundat, vznikly by jejich majitelům nezanedbatelné škody.
ŽE BY OMEZENÍ VLASTNICKÉHO PRÁVA?
„Šlo by o citelný zásah do již existujících soukromoprávních vztahů mezi jednotlivými společnostmi, které se zabývají reklamní činností, a vlastníky nemovitostí, kteří těmto firmám za odpovídající úplatu umožňují instalaci reklamních plachet na svých domech. Nucené omezení vlastnického práva, jež by v uvedených případech konkrétně spočívalo v nemožnosti majitele budovy pronajmout část domovní fasády k reklamním účelům, je přitom podle Listiny základních práv a svobod možné pouze ve veřejném zájmu, na základě zákona a za náhradu,“ upozorňuje Petr Hromek z pražské advokátní kanceláře Iuridicus.
Podle Michaela Lakosila z živnostenského odboru pražského magistrátu platí vyhláška, kterou se zakazuje reklama šířená na veřejně přístupných místech, od letošního 1. července. Právě ustanovení o zákazu převěsů a plachet ale mělo odloženou účinnost o dva měsíce, aby bylo možno případné problémy v předstihu řešit. Od 1. září tedy podle něho tam, kde se nejedná o opravu, ale kde je komunikační médium pouze účelově věnované samotné reklamě, je na místě reklamu odstranit. „Pro nezbytná opatření měla postačit právě doba dvou měsíců,“ říká Lakosil.
PODNĚT KE ZRUŠENÍ
Advokát Hromek podal 3. srpna na ministerstvo vnitra podnět k zahájení řízení o pozastavení účinnosti vyhlášky. Ministerstvo tak podle něj může učinit podle zákona o hlavním městě Praze. Ten mu ukládá vést řízení o pozastavení účinnosti vyhlášky, jež je v rozporu s ústavními nebo jinými zákony.
„Vyhláška reguluje reklamu na veřejně přístupných místech. Tento pojem je relativně neurčitý a byl v minulosti v zákoně o obcích nahrazen pojmem veřejné prostranství. Tím jsou kupříkladu ulice, náměstí, chodníky, tržiště, parky a podobně. Tedy rozhodně ne fasády domů. Je na první pohled zřejmé, že zákonodárce měl na mysli veřejnosti skutečně přístupná místa sloužící obecnému užívání, a ne to, co je z nich případně vidět,“ vysvětluje advokát. Ministerstvo se ovšem předběžně vyjádřilo tak, že není příslušné tuto věc přezkoumávat.
OPRAVDU JSME SI ROVNI?
Podnikatelský stav ale zřejmě mnohem více vyděsí jiný fakt. Zdá se, že město vnáší mezi sebe a ostatní subjekty nerovnost v tom, kdo smí kde podnikat. Je tomu opravdu tak?
Ve skutečnosti nejde o žádnou novinku. Nová vyhláška magistrátu vlastně jen doplňuje jinou, která již dva roky platí, o termín reklamní plachta. A z této vyhlášky skutečně určitá nerovnost vyplývá. Zákaz se totiž nevztahuje na reklamu, propagující akce pořádané na základě smlouvy uzavřené mezi pořadatelem a hlavním městem Prahou nebo městskými částmi. Jinými slovy: třeba kulturní podnik, do něhož se Praha či její části „nějak“ zapojí. A který třeba bude mít významného sponzora, samozřejmě přítomného na plakátu.
„Toto vymezení zcela jednoznačně hrubě narušuje princip rovnosti mezi subjekty právní regulace. Praze a jejím městským částem potom de facto poskytuje monopol na udílení výjimek z regulace. Akce, na něž se výjimka může vztahovat, jsou přitom definovány bez zjevných a transparentních kritérií,“ říká Hromek. Dodává, že problém se stává důležitým právě nyní, protože plachty jsou fakticky jedinou možnou velkoplošnou reklamou v památkové rezervaci.