VOLBA NEJLEPŠÍCH BYZNYSMENŮ - Na vedoucích pozicích ve své firmě rád vidí ženy, zato odbory ve svém podniku nestrpí. I takový je čerstvý král českého byznysu Tomáš Březina. Majitel betonárenské společnosti Best minulý týden triumfoval v anketě Podnikatel roku 2007.
Těžko říct, zda udělalo na odbornou porotu soutěže Podnikatel roku 2007 větší dojem dlouholeté vítězné tažení betonárenské firmy Best nebo podmanivé charisma a osobité podnikatelské krédo jejího majitele Tomáše Březiny. Na vítězství v osmém ročníku prestižní soutěže pořádané společností Ernst & Young by asi stačilo obojí. „Soutěž není jen o číslech, která by se dala sečíst v excelovské tabulce, ale hlavně o zajímavých a úspěšných lidských příbězích. A ten Březinův tato kritéria beze zbytku splňuje,“ píše se v prohlášení poroty. „Myslím, že je to úspěch celé firmy. A jsem rád, že tahle soutěž trošku pomáhá rehabilitovat označení podnikatel,“ reagoval novopečený vítěz.
Feminizovaná betonárka
Betonárenský guru začínal první továrnu stavět doslova a do písmene na zelené louce v roce 1990. Z původní společnosti s ručením omezeným s jměním 100 tisíc korun vybudoval Březina a jeho spolupracovníci impérium s hodnotou kolem 2,5 miliardy korun. Betonové stavební a okrasné výrobky už produkují v Česku čtyři jeho továrny, další vzniká v Rumunsku. Firma ovládá polovinu tuzemského trhu. Takže i z pohledu čísel v excelovských tabulkách vykazuje firma skvělé parametry.
Porota ale ocenila i osobitý Březinův přístup k byznysu, který je směsicí férové tvrdosti a neortodoxních zásad. Podnikatel ve svém podniku, který stoprocentě vlastní, staví na plné otevřenosti. Zaměstnanci prý mají vědět všechno, kromě platů ostatních. Březina také odmítá působit ve firmě, kde by vznikly odbory. Známý je také tím, že rád pracuje s ženami. „Jsme skutečně velmi feminizovaná firma. Začalo to trošku náhodně, když se kolem mě ve vedení sešlo několik žen. Získal jsem pak zkušenost, že se s nimi pracuje většinou lépe než s muži. Jsou pracovité, loajální a nepotřebují takové ty zvláštnůstky jako muži: Luxusní auta a mobily, pohodlné křeslo, sekretářku. Dnes tvoří na středních a vyšších funkcích zhruba 70 procent mých zaměstnanců ženy,“ uvádí Březina (podnikatelův profil jsme přinesli v Profitu 17/2007).
Fólie, které se prodávají o stosedm
Porotci rozdělovali v soutěži, která se každoročně vyhlašuje ve více než 50 zemích světa, i vítěze vedlejších kategorií. Titulem začínající Podnikatel roku 2007, který je určen firmám s kratší než pětiletou historií, se pyšní Tomáš Rychtar ze společnosti Rolofol. Firma je jediným výrobcem fixačních fólií v Česku a na Slovensku. Svůj obrat meziročně zvýšila o závratných 107 procent. Právník Rychtar přitom prý původně podnikat vůbec nechtěl, ale nechal se strhnout nadšením svého kamaráda. Jeho úspěch dokazuje, že na vstup do podnikání není pozdě ani ve středním věku. „Jsem rád, že jsem obdržel v šestatřiceti letech ocenění začínající podnikatel, a to v éře, kdy se do podnikání derou studenti a vůbec mladí lidé,“ říká Rychtar.
Každý den jedna inovace
Další, již tradiční kategorií je Technologický podnikatel roku 2007. Tento titul patří Josefu Suskovi z liberecké společnosti Hokami CZ. Firma vyrábí elektronické díly, většinu klientů má ve Švýcarsku. Svůj úspěch staví hlavně na inovaci. „V některých obdobích jsme zaváděli sedm nových výrobků týdně,“ zdůrazňuje Josef Suska.
Naopak teprve podruhé byl letos vyhlášen i Sociálně prospěšný podnikatel roku. Je jím Josef Baláž z občanského sdružení Liga, která se v Bruntálu snaží zapojit zdravotně postižené či sociálně odloučené lidi do práce. „Tato zkušenost mě naučila, že každý je zaměstnatelný. Jde jen o to, najít místo, ve kterém lze smysluplně využít jeho potenciál,“ míní Josef Baláž.
Brikety táhnou i přes teplé zimy
Porota soutěže udělila také jednu zvláštní cenu. Těší se z ní majitel firmy Biomac Zdeněk Černý (jeho profil jsme přinesli v Profitu 46/2007). Jeho společnost vyvíjí a vyrábí jak stroje na výrobu ekologických briket, tak samotné brikety. Podnikatel upoutal ekologickým prvkem ve svém podnikání a také snahou bojovat s velkými molochy na trhu. „S každou vyrobenou dřevěnou briketou přivíráme kohoutky velkým monopolům,“ říká Černý. Jeho obor patří mezi ty, které jsou do jisté míry ovlivňovány rozmary počasí. „Svět se obrací a počasí také. Nedávno jsme odeslali velkou zásilku například do Saudské Arábie,“ podivuje se podnikatel. „Většímu odbytu v posledních dvou letech trošku zabránily teplé zimy,“ dodává.
Poletíme aspoň první třídou
Soutěž Podnikatel roku je celosvětovým fenoménem. Od roku 1986, kdy ji ve Spojených státech amerických firma Ernst & Young založila, se rozšířila už všechny kontinenty. Národní české kolo, které bylo minulý týden v Česku vyhlášeno, tak představuje vlastně jen předehru k prestižnímu celosvětovému finále, které se každoročně koná v půli roku v Monte Carlu.
Na to letošní finále tedy pojede Tomáš Březina. Svou účast glosoval se sobě vlastním humorem. „Děsím se toho, že bych tam měl uspět. Na tu akci létají světoví boháči soukromými tryskáči a s osobními televizními štáby. My jsme se tedy s rodinou dohodli, že tam alespoň poletíme první, a ne ekonomickou třídou,“ vtipkuje český podnikatel roku. Vážnějším hlasem ale dodává. „Ne, samozřejmě to beru jako reprezentaci České republiky. A velmi se těším.“