Řadě podnikatelů hrozí kvůli rychlému napojení na elektronickou evidenci tržeb (EET) pokuty a bezpečnostní rizika. Sankce může přijít od finanční správy kvůli neplatným účtenkám podle zákona o účetnictví, i od obchodní inspekce za chybějící zákaznické displeje. Přes kasy, které jsou nepřetržitě připojené k internetu, se navíc mohou zvenčí dostat hackeři k citlivým obchodním informacím z počítačů. Před možnými riziky dnes varovala Hospodářská komora na základě svých expertiz.
„Průběh první vlny elektronizace tržeb se nepotýká s výraznějšími technickými problémy na straně finanční správy. Podle našich expertiz zaměřených na procesní a technickou stránku na straně podnikatelů jsme ale objevili mimo jiné závažné bezpečnostní mezery v implementaci zařízení EET,“ uvedl prezident komory Vladimír Dlouhý.
První vlna EET, která se od prosince loňského roku dotkla restaurací a hotelů, odhalila na trhu pokladních řešení propastné rozdíly, tvrdí Michal Wantulok ze společnosti Dotykačka, která dodává pokladní systémy. „Řada podnikatelů se nezvládla zorientovat, pokladnu vybírali bez rozmyslu nebo s nedostatkem informací, a nyní bojují s poruchami, dublováním plateb nebo dlouhým čekáním na účtenku,“ uvedl Wantulok.
Podle zákona o ochraně spotřebitele by pokladna měla být vybavena displejem, který umožní zákazníkům kontrolovat markované položky. U některých EET zařízení displeje chybí. Řada pokladen navíc vydává účtenky, které sice splňují zákon o EET, ale nenaplňují podmínky zákona o účetnictví, uvedla komora. Podnikatelé navíc napojují on-line pokladny do interních sítí, aniž by prověřili bezpečnostní rizika spojená s útoky hackerů. Hrozí tak úniky obchodních dat z počítačů.
Přečtěte si, kdo další by mohl na EET doplatit:
E-shopy budou evidovat platby, až se dozvědí o jejich přijetí
Menší e-shopy zruší kvůli EET možnost platby kartou
Trafiky v ohrožení? Desítky jich prý můžou kvůli EET skončit
Komora ve spolupráci s pojišťovnou Generali zpřístupní specializované pojištění, které kryje rizika spojená s EET. Pojistná ochrana bude širší, než je u elektroniky a výpočetní techniky běžné. Zahrnuje i krytí nákladů na obnovu dat po pojistné události včetně případné sankce udělené státními orgány za neodeslání datové zprávy správci daně, například kvůli zničení pokladny při přepětí v elektrické síti. Roční pojistné bude v řádu stokorun v závislosti na typu pokladního systému.
Účtenka vydaná pro účely EET neobsahuje povinné náležitosti účetního nebo daňového dokladu, sdělila ČTK mluvčí finanční správy Petra Petlachová. „Je skutečně na subjektu, který je povinen k evidenci tržeb, aby zajistil, že jím vydávané doklady budou splňovat veškeré jednak náležitosti, které stanoví zákon o evidenci tržeb, ale také náležitosti, které stanoví pro posouzení správnosti obsahu dokladů citované právní předpisy,“ uvedla. „Budou-li zjištěny nedostatky v souvislosti s obsahem účetních nebo daňových dokladů, potom dopad těchto nedostatků může nést jednak ten, kdo doklad vystavil, ale i ten, kdo doklad přijal,“ uvedla.
Česká obchodní inspekce dnes připomněla, že podnikatele už před spuštěním EET upozorňovala, aby pro své provozovny volili takové systémy, které vyhovují požadavkům zákona o evidenci tržeb i zákona o ochraně spotřebitele. Pokud jejich systém toto neumožňuje, mají být připraveni na vyžádání vystavit „doklad o zakoupení“, kterým zákazník například při reklamaci prokáže, že koupil výrobek či objednal službu. Obchodníci se tím vyvarují případné sankci ČOI.
EET začala loni 1. prosince pro hotely a restaurace, tržby nyní eviduje 46.400 podnikatelů. Od 1. března by se mělo do systému ve druhé vlně připojit zhruba čtvrt milionu maloobchodníků a velkoobchodníků.
Přečtěte si polemiku o EET mezi Andrejem Babišem a komentátorem týdeníku Euro Pavlem Páralem: