JAK NA TO Na českém internetu existuje kolem 3000 elektronických obchodů. Důvod je jednoduchý, otevřít virtuální prodejnu je totiž nadmíru jednoduché. Máte-li zajímavý sortiment, můžete udělat díru do světa. Cest k elektronickému obchodu je několik.
JAK NA TO
Na českém internetu existuje kolem 3000 elektronických obchodů. Důvod je jednoduchý, otevřít virtuální prodejnu je totiž nadmíru jednoduché. Máte-li zajímavý sortiment, můžete udělat díru do světa. Cest k elektronickému obchodu je několik. Můžete celý obchod po někom odkoupit a dál ho provozovat, nebo vyměnit sortiment, nebo si postavit vlastní na zelené louce. I tady jsou ovšem varianty, nepočítáme-li pokusy o programování vlastního obchodu. Specializované firmy dokáží naprogramovat obchod přesně podle vašich požadavků. Musíte však sáhnout velmi hluboko do kapsy k desetitisícovým částkám, v závislosti na vlastnostech obchodu.
Nejschůdnější variantou pro začátečníky i pokročilé je proto pronájem hotových elektronických obchodů od odborníků. Takových je na českém internetu několik, jejich nabídka se liší samozřejmě v ceně a v poskytovaném komfortu. Základním kritériem kromě ceny by měla být velikost diskového prostoru vyčleněného pro virtuální obchod a možnosti individuálního nastavení.
Nejprve je totiž nutné se rozhodnout, komu vlastně budete zboží prodávat - přímo koncovým zákazníkům nebo jiným obchodním partnerům, případně oběma najednou. Při poslední variantě musíte umět prodávat zboží v několika cenových úrovních.
K individuálním úpravám patří krom dopilování designu obchodu k vaší spokojenosti také dokonalý katalog zboží.
Právě z katalogu si totiž zákazníci vybírají, a proto by měl být bezchybný. Měl by umět zobrazit fotografii zboží, cenu, popis zboží a třeba také diskuzi k produktu. Pronajímatelé obchodů to vědí, a tak často stupňují cenu pronajímaných virtuálních obchodů podle počtu nabízeného zboží v katalogu. K zákazníkům by se měl vztahovat také marketingový nástroj, který by vám dal vodítka k tomu, odkud k vám zákazníci chodí, jaké zboží hledají a jaké si nakonec koupí, abyste mohli podle získaných údajů upravovat nabídku.
Nezbytnou záležitostí je samozřejmě výběr peněz za zboží. Také tady najdete u jednotlivých pronajímatelů hotových virtuálních obchodů rozdíly. Někde je možné používat třeba jen dobírku nebo převod na účet, jinde fungují platební karty, platby přes SMS nebo virtuální peníze.
A konečně také vy musíte něco zaplatit za pronájem virtuálního obchodu - poplatky za menší obchody se pohybují v řádu stokorun až tisícovky měsíčně.
CO JE TŘEBA K ROZBĚHNUTÍ E-OBCHODU
- vybrat si název obchodu/doménu a registrovat ji
- vybrat dodavatele internetového připojení/hostování serveru
- vytvořit grafiku a uživatelské rozhraní celého obchodu
- získat informační systém - jádro celého obchodu, které se týká provozu obchodu, vyřizování objednávek, vztahů se zákazníky, propojení s účetním systémem
- rozhodnout se, jak komunikovat se klienty - zřídit telefonní centrum/nebo jen e-maily - získat dodavatele zboží a propojit se s jejich informačním systémem
- dohodnout logistiku - zda zboží doručí Česká pošta nebo nikdo jiný
- vyřešit platby - zda zákazníci budou platit kartou, spotřebitelským úvěrem, dobírkou
- marketing - na koho a jak zacílit reklamní kampaň
VYBRANÍ PRONAJÍMATELÉ VIRTUÁLNÍCH OBCHODŮ (ceny v korunách, bez DPH)
Firma | Název obchodu | Cena za zřízení | Měsíční paušál | Velikost diskového prostoru |
Zoner | InShop 3 | 0 | 990 | 100 MB |
Ignum | EasyBusiness | 0 | 590 | 350 MB |
Explorer | WebShop602 | 0 | 990 | - |
CP Online | Vltava2000 Profi | 0 | 450 | 500 MB |
Atlas | AtlasObchod | 0 | 590 | 500 MB |