Ukrást někomu trademark je v některých zemích jednoduché. Podle čínských úřadů stačí jen změnit velikost písmen.
Koho by napadlo, že převzít patent či logo jedné z největších technologických může být tak jednoduché? Když k tomu navíc přičtete, že si daná společnost své obchodní tajemství úzkostlivě hájí a je přitom vybavena armádou těch nejlepších právníků, povedl se Číňanům skutečně husarský kousek.
Ve světle milionových soudních sporů technologických korporací podle vzoru Apple versus Samsung z nedávných let může současný počin čínských úřadů působit až komicky. Pro vedení americké společnosti však zábavný není ani náhodou.
Ochranná známka není nedotknutelná
Podle rozhodnutí čínských úřadů nyní po letech soudních sporů nic nebrání místní společnosti Xintong Tiandi v tom, aby na trh uvedla své produkty pod celosvětově dobře známým názvem IPHONE. Čtete správně, tentokrát opravdu psáno velkými písmeny.
Nápis by tak nově mohli zákazníci spatřit například na kabelkách, batozích či pouzdrech na chytré telefony, na které se firma specializuje. Nechce se věřit, že to, že čínská společnost vznikla ve stejném roce, kdy Apple veřejnosti odhalil první model svého telefonu, byla jen náhoda.
Pokles prodejů na významném trhu
Rozhodnutí přišlo v době, kdy se Apple v zemi potýká s nízkými prodeji, které v prvním kvartálu poklesly meziročně o 11 procent. Přesto podle serveru theverge.com Čína, ve které společnost v minulém fiskálním roce utržila 58 miliard dolarů, pro Apple zůstává klíčovým trhem.
V zemi se přitom ochrana vlastnictví porušuje ve velkém. Možná právě proto se Apple rozhodl ochrannou známku svého telefonu v Číně registrovat již v roce 2002, tedy více než pět let před uvedením prvního modelu na trh. Poměrně jednoduchou cestou si z Číny přes internet můžete objednat nejen falešné brýle značky Ray-Ban, ale i produkty luxusních značek. Zboží pak následně zaplavuje trhy v západních zemích.
Například právě před několika dny kontroloři během razie v centru Prahy odhalili celkem 192 padělaných triček, košil a mikin luxusních značek prodávaných za cenu originálů. Padělky byly takové kvality, že je oko laika od originálů v podstatě nemohlo rozeznat.
Čtěte dále o společnosti Apple a jejích dalších sporech