Menu Zavřít

Podpis za všechny prachy

1. 9. 2008
Autor: Euro.cz

LUXUSNÍ PSACÍ POTŘEBY - Cifry, které jsou lidé ochotni utratit za luxusní psací pera, se mohou vyšplhat až na několik milionů korun. Češi se ale zatím při jejich nákupech drží při zemi. Většinou utrácejí jen v řádech tisíců.

Slavnostnímu okamžiku zpečetění důležité obchodní dohody může dodat ještě více lesku luxusní psací pero. Rozhodne-li se našinec pro nákup prestižní psací potřeby, připadne mu patrně v první řadě na mysl značka Parker. „Z hlediska objemu prodejů je o tuto značku jednoznačně největší zájem. To je vzhledem k velmi rozšířenému povědomí o její existenci a jejímu statusu zcela pochopitelné,“ konstatuje Karolína Hamzová, marketingová koordinátorka společnosti Activa, která je oficiálním distributorem značkových psacích potřeb Parker, Waterman, Lamy a Rotring v Česku.

Databáze sběratelů

Otázka spodní cenové hranice pro označení pera za luxusní je v první řadě věcí individuálního vnímání kupců. „V zásadě ale můžeme hovořit zhruba o hranici pěti tisíc korun a výše,“ přibližuje Hamzová. Například v pražském butiku věhlasné švýcarské značky Montblanc v Pařížské ulici začínají ceny psacích per na sedmi tisíci korunách. „Nejdražší pero, které v současnosti společnost nabízí, stojí zhruba 16,5 milionu korun, to v pražské prodejně ale nenajdete,“ popisuje manažer značky Montblanc pro Česko Jan Valenta.

Luxusní psací potřeby dnes podle něj představují zhruba 35 procent sortimentu prodejny. Ta je jedinou svého druhu v Česku, i když psací potřeby Montblanc je možné koupit i u jiných prodejců, například v řetězci Písař. „Denně k nám zavítá okolo čtyřiceti lidí,“ přibližuje Valenta.

V nabídce obchodu jsou také pera ze speciálních limitovaných edicí značky, jejichž cena se pohybuje okolo 150 tisíc korun. „Například v limitované sérii s názvem Patron of Art je vždy vyrobeno pouhých 888 kusů pro celý svět. Nám se podaří získat maximálně tři až čtyři kusy, které putují převážně do rukou sběratelů,“ popisuje Valenta. Společnost má v databázi kolem stovky tuzemských sběratelů, s nimiž je ve stálém kontaktu.

Na miliony v České republice prozatím nedošlo

SBĚRATELSKÁ VÁŠEŇ I DOBRÁ INVESTICE

Velký boom zájmu o plnicí pera prý v Česku nastal krátce po restitucích v polovině 90. let. Na přelomu 20. a 21. století zájem ale podle obchodníků mírně klesl na celém světě. Poslední dobou se však znovu zvedá a lidé v drahých psacích potřebách nacházejí nový rozměr. Nemusejí nutně sloužit k psaní. „Investice do limitovaných edicí je sběratelská záležitost. Dá se tam mluvit o zhodnocení peněz, což například u hodinek tak docela neplatí,“ vysvětluje Michal Vacík, majitel internetového obchodu penShop.cz.

Ceny těch nejdražších psacích potřeb se mohou vyšplhat na několik milionů korun. Jejich hroty jsou z drahých kovů, zdobí je drahokamy. Patří většinou právě do limitovaných sérií, které nejsou ve volném prodeji. Například společnost Montblanc údajně před časem prodala pero za 700 tisíc dolarů. Vedle diamantové a rubínové výzdoby prý majitele zaujalo jeho ruční zpracování.

Češi se zatím při nákupech drahých „písátek“ drží spíše při zemi. Například nejdražším perem, které kdy v Česku Parker prodal, byl podle Karolíny Hamzové model Parker Duofold Snake Silver v hodnotě 70 tisíc korun. Ze současného portfolia společnosti Activa patří k nejdražším perům limitovaná edice Waterman Sérénité d’Art, která zahrnuje čtyři modely inspirované přírodními živly a vyráběné kombinací starých japonských šperkařských technik a moderních postupů. Cena za jedno pero z této edice činí 450 tisíc korun. U značky Parker patří k nejdražším nabízeným perům zlatý Duofold Presidential Esparto Gold za 390 tisíc korun.

Řekni mi, čím píšeš…

Podle čeho si lidé luxusní psací potřeby vybírají? „Samozřejmě, že svou roli hraje značka a to, jak je vnímána. Důležitým kritériem však bývá i vzhled. Naopak otázka bezvadné funkčnosti je dnes již samozřejmostí,“ přibližuje Hamzová. V případě luxusních psacích potřeb jde podle ní spíše o jakousi symboliku než o praktickou otázku. Drahá pera jsou žádaným prvkem luxusu mezi podnikateli, právníky nebo politiky. „Psací nástroj v mnohém vypovídá o svém majiteli, o jeho společenském statusu, hodnotách a vkusu,“ míní Hamzová.

Podle Michala Vacíka, majitele internetového obchodu penShop.cz, který prodává mimo jiné značky Cross, Waterman, Parker, Visconti a Pelikan, existuje mnoho lidí, kteří by si osobně žádné drahé pero nekoupili, ale přijdou vybrat dárek pro spolupracovníka, manžela a podobně. „Pak je tu druhá skupina, která nakupuje jak pro sebe, tak ale i dárky pro své okolí. Důležité je, že všechno jsou to lidé, kteří si uvědomují, že k určitému stylu oblékání a života patří i odpovídající psací nástroj,“ konstatuje Vacík.

S nákupem do trezoru

I když se u plnicích per cení klasický vzhled, výrobci sledují i módní trendy. Každá z luxusních značek psacích potřeb má svou osobnost a své charakteristiky. „Pokud budeme hovořit v příměrech, tak jestliže Parker představuje anglického gentlemana, Waterman je připodobňován k francouzskému švihákovi a Lamy k německému inženýrovi,“ popisuje Hamzová. I v rámci tohoto vymezení však podle ní dochází k určitým posunům, zejména pokud jde o značku Parker, která vedle tradičních konzervativněji laděných modelů zařadila do své nabídky i moderní, současným designem inspirované kousky, které využívají nápaditého technologického provedení.

Se značkou Montblanc je podle Jana Valenty tradičně spojena černá barva. Postupem času se ale i ona přizpůsobila novým trendům. Rozšířila se také o dámské kolekce, u kterých jsou větší nároky na pestré kombinace barev. Veškeré „kousky“ značky Montblanc jsou vyrobeny z přírodních materiálů. Nejčastěji zastoupenou černou barvu má na svědomí pryskyřice. Dalšími tradičními materiály je stříbro, leštěná ocel či platina. Limitované edice, které jsou vždy inspirovány významnou osobností na poli kultury (Alexander von Humboldt, Sir Henry Tate), jdou v použitých materiálech ještě o několik tříd výš. Nechybí zde zlato, polodrahokamy ani diamanty. „Najdou se i tací, kteří těmito drahými pery skutečně píší. Většinou ale putují rovnou do trezorů,“ přibližuje Jan Valenta.

Odkazuji vám grunt a psací pero

Přesto, že se nejedná o malé investice, zákazníci se do prodejen luxusních psacích potřeb vracejí. „Gurmán, který tíhne spíše ke klasickému designu a konzervativním hodnotám obecně, zůstává, pokud mu to okolnosti dovolí, věrný jednomu kousku po celý život. Dokonce se může stát, že takové pero se dědí i z generace na generaci,“ míní Hamzová. „Naopak člověk, jehož životní rytmus je do velké míry určován aktuálními trendy, je sleduje i pokud jde o psací náčiní,“ dodává.

I drahé psací potřeby lidé ztrácejí a do prodejen se proto vracejí pro nové. „Nebo si dokupují současné modely. Nemusí se jednat jen o klasické sběratele. Jsou to lidé, kteří s tou značkou jednoduše rádi píší,“ míní Valenta.

Ti, kteří už doma luxusní psací potřebu mají, míří do specializovaných prodejen také pro inkoust a náplně do propisek. Například v butiku Montblanc stojí flakonek s obzvláště šetrným inkoustem 370 korun. K dostání jsou i bombičky v balení po šesti kusech za 85 korun.

Ženy nakupují, muži píší

bitcoin_skoleni

Na poli luxusních psacích potřeb je stále zřetelná dominance mužů. Jak ale upozorňuje Michal Vacík, v nákupech za účelem dárků vedou ženy. „Ženy také více ocení módní trendy, které se promítají do jednotlivých modelů,“ míní podnikatel.

Dámské modely jsou ženským ručkám přizpůsobeny velikostně, tvarem i designem. Například společnost Waterman letos přišla mimo jiné s modelem Audace, jehož tvar připomíná řasenku.

  • Našli jste v článku chybu?