LEPŠÍ PODMÍNKY PRO VÝVOZCE Ministerstvo průmyslu a obchodu připravuje řadu projektů a inovací proexportní politiky. Cílem je zvýšit účinnost systému jako celku a zlepšit vývozcům podmínky pro razantnější uplatnění v teritoriích, ve kterých si ČR již v minulosti vytvořila značné renomé.
LEPŠÍ PODMÍNKY PRO VÝVOZCE Ministerstvo průmyslu a obchodu připravuje řadu projektů a inovací proexportní politiky. Cílem je zvýšit účinnost systému jako celku a zlepšit vývozcům podmínky pro razantnější uplatnění v teritoriích, ve kterých si ČR již v minulosti vytvořila značné renomé.
Ministerstvo průmyslu a obchodu připraví do konce letošního roku obchodně-ekonomické strategie vůči klíčovým vývozním teritoriím ČR. Celkovou koncepci proexportní politiky v první fázi doplní teritoriální strategie vůči Rusku a Číně. Strategie budou závazné pro pracovníky zastupitelských úřadů. „Chceme, aby výsledky prosazování obchodních zájmů v zahraničí měly měřitelné efekty a jejich úspěšnost byla hodnocena uživateli, tedy českými firmami,“ říká k roli ekonomické diplomacie náměstek ministra průmyslu a obchodu Martin Tlapa. „Podpora obchodu musí být cílená především na prioritní trhy. Předpokládáme tudíž i některé změny v teritoriálním zastoupení ČR v zahraničí,“ dodává Tlapa. Posílit má i prosazování zájmů ČR v EU. „V edle již existujícího CEBRE chceme velmi rychle uvést do praxe takzvaný obchodní panel, což jsou pravidelná měsíční setkání zástupů ministerstva s podniky,“ slibuje Tlapa.
K ÚSPĚCHU MAJÍ POMOCI ALIANCE Na podporu perspektivních oborů se již zaměřuje proexportní agentura CzechTrade. „Od loňského roku připravujeme projekty oborových vývozních aliancí, které jsou podle nás efektivní cestou k úspěchu českých malých a středních podnikatelů na zahraničních trzích. Naší ambicí není uměle vytvářet aliance ani nutit firmy do vzájemné spolupráce. Chceme vytvořit podmínky pro úspěšný export,“ říká ředitelka agentury CzechTrade Jitka Hanzlíčková. Připraveny jsou projekty České dobývací techniky, Zařízení a služby pro vyhledávání, těžbu, úpravu a čištění vody, Zařízení pro elektroenergetiku a elektroinstalace, Produkty racionální výživy, Nealkoholické nápoje a IT. „V červenci dokončil CzechTrade projekt oborových adresářů exportérů. Jeho prostřednictvím budeme v zahraničí prezentovat více než 1800 firem,“ upozorňuje Martin Tlapa. VYŠŠÍ FINANČNÍ PODPORA VÝVOZU Exportní a garanční pojišťovací společnost (EGAP) a Česká exportní banka (ČEB) připraví nové projekty finanční podpory vývozu, které výrazně zkvalitní exportní podmínky malých a středních podniků. Jde o rozšíření nabídky pojištění krátkodobých pohledávek, pojištění úvěrů na financování střednědobých investic pro vývozní výrobu, zjednodušený režim pojištění úvěrů na financování výroby pro vývoz či pojišťování celních záruk při dovozu i vývozu. „Důraz budeme klást především na klíčová vývozní teritoria, tedy země SNS, Pobaltí, dálný a střední východ, Indii a jihovýchodní Evropu, zejména Balkán. Služby EGAP a ČEB by měly být dostupné prostřednictvím specialisty přímo v zahraničním teritoriu, při získávání vývozního kontraktu,“ říká k rozvoji finanční podpory exportu Martin Tlapa. JEDNODUŠŠÍ PŘÍSTUP NA VELETRHY A VÝSTAVY**
V průběhu let 2005 až 2006 chce ministerstvo průmyslu a obchodu také zjednodušit zejména přístup malých a středních podniků k veletrhům a výstavám v zahraničí. „Půjde o možnost bezplatné účasti na rozšířené společné expozici ministerstva, kdy by si vystavovatelé hradili pouze nadstandardní služby. Ministerstvo by zabezpečovalo výstavbu architektonicky a technicky jednoduché společné a otevřené expozice,“ uvádí Tlapa. Podpora se soustředí opět do teritorií přednostního zájmu - Ruské federace, Číny, Vietnamu a dalších zemí. Vyhledávat budeme takové mezinárodní veletrhy, které dosud Česká republika oficiálně nenavštívila, zvláště pak mimo hlavní města v jednotlivých oblastech USA, Ruské federace či Číny.