Při vstupu na zahraniční trh se firmy často setkávají s bariérami v podobě legislativy, čekacích dob na povolení či jednáním místních úřadů. Problémy vzniklé nesprávnou aplikací pravidel na vnitřním trhu ES pomáhá řešit systém SOLVIT. Systém SOLVIT tvoří síť tzv. "SOLVIT center" spojených navzájem pomocí speciální internetové databáze.
V každém členském státě EU a rovněž v N orsku, Lichtenštejnsku a na Islandu existuje jedno takové centrum. „Na SOLVIT centrum se naše firmy mohou obracet s problémy, které jim v jiných členských státech EU vzniknou s přístupem výrobků a služeb na trh, přístupem k veřejným zakázkám, zakládáním obchodních společností či s řešením daňových otázek,“ vysvětluje využití systému SOLVIT náměstek ministra průmyslu a obchodu ČR Martin Tlapa. N a národní SOLVIT centrum se lze obrátit také při řešení problémů shraničními kontrolami, podnikáním v jiném členském státě EU, uznáváním vzdělání či odborné kvalifikace či v otázkách sociálního zabezpečení. V České republice je kontaktním místem Odbor komunitárního a mezinárodního práva Ministerstva průmyslu a obchodu ČR (Tel.: 224 221 701, email: solvit@mpo.cz). „SOLVIT centrum na MPO nejprve stížnost posoudí a pak jí vloží do společné databáze systému, čímž ji postoupí centru v zemi, kde spor mezi naší firmou a místním orgánem vznikl. Toto centrum má týden na jeho akceptaci či odmítnutí. V případě přijetí musí do 10 týdnů českému SOLVIT centru navrhnout řešení sporu. S výsledkem naše SOLVIT centrum neprodleně seznámí stěžovatele. V případě odmítnutí jeho žádosti mu předá odůvodnění,“ přibližuje fungování systému Martin Tlapa. Stejně jako arbitráž je mimosoudní cestou řešení obchodních sporů, SOLVIT je systémem, který mimosoudně řeší spory v případě nesprávné aplikace komunitárního práva některou institucí v členské zemi EU, Norsku, Islandu či Lichtenštejnsku.