Čtyři stovky nápadů v soutěži začínajících firem. S rozjezdem podnikání pomáhá i Česká spořitelna
Soutěž začínajících podnikatelů Rozjezdy má za sebou další ročník. K tomu letošnímu, už třetímu, se přidala i Česká spořitelna, protože právě malí podnikatelé jsou solí ekonomiky.
„Přihlásily se přes čtyři stovky nápadů – malých firem, studentských projektů – sešel se tu jak patent na nové in-linové brusle, tak textilní hračky nebo internetové firmy. Přihlásit se mohli ti, kteří mají teprve nápad nebo již podnikají, avšak ne déle než rok. Někdo začíná podnikat kvůli rozčarování ze svého oboru, někdo v něm pouze nemohl najít práci, často jde o čerstvé absolventy nebo maminky na rodičovské dovolené.
Regionální poroty, vždy z poloviny obsazené lidmi z daného kraje, vyslaly během jara ty nejlepší do celostátního finále. Důležité přitom pro ně nebyly jen velké zisky, ale i prospěch okolí a pravděpodobnost udržení se na trhu. „Na tom jsou postaveny i ceny v soutěži. Nejde v nich pouze o peníze, ale hlavně o podporu rozjezdu firmy do dlouhodobě udržitelné podoby,“ vysvětluje Petra Pavičová, hlavní organizátorka soutěže a CSR manažerka společnosti T-Mobile.
Na post nejvyšší dosáhl ve veřejném hlasování Roman Sterly, zakladatel Sportcentral.
cz, specializované sociální sítě pro rekreační
sportovce. K výhrám z regionálního kola si odnesl dalších 100 tisíc korun, založení firmy zdarma a firemní účet u České spořitelny na 10 let. I Jana Šmitmajerová, majitelka obchůdku Věcizrecy.cz, získala sympatie poroty, a tedy i 50 tisíc korun a Smart PC od společnosti Samsung.
Avšak Rozjezdy pomohou všem sedmi desítkám regionálních vítězů, kromě hodnotných cen, jako je finanční příspěvek, datové a hlasové služby zdarma, Smart PC, tablety či mobilní telefon, si také odnášejí znalosti z odborných seminářů. Pro většinu z nich je však mnohem důležitější tým odborníků, který je jim nyní k ruce. První půlrok pomáhají s marketingem, rozvojem prodeje a právními problémy v oblasti zakládání firmy. To je pomoc, kterou si začínající podnikatel obvykle dovolit nemůže.
„Jsme rádi, že Česká spořitelna do Rozjezdů vstoupila. Od prvního ročníku totiž ze zpětných vazeb víme, že otázka financování a finančního plánování je pro začínající podnikatele velmi palčivá a o finanční poradenství mají velký zájem,“ zdůrazňuje Petra Pavičová. „Platí, že pro každého podnikatele i začínající firmu jsou klíčové první dva roky. A bohužel je také skutečností, že v tomto období až polovina nových firem zanikne,“ konstatuje Petra Michalská, která se začínajícím podnikatelům věnuje v České spořitelně. „Společným jmenovatelem našich aktivit je snaha, aby podnikatelé poznali, že jsou pro ně naše služby užitečné a aby ocenili, že jim dokážeme pomoci v každé fázi podnikání. Aby nás vnímali jako svou pravou ruku. Aby nás doporučovali dalším podnikatelům a firmám.“ dodává Petra Michalská.