Menu Zavřít

Podpora zóny Kvasiny - Solnice se zdvojnásobí. Stát investuje šest miliard

2. 6. 2017
Autor: Karel Šanda / Empresa Media / Profimedia.

Státní podpora rozvoje zóny Kvasiny - Solnice na Rychnovsku, v níž působí rostoucí závod Škody Auto, by se měla zvýšit z dosavadních tří na šest miliard korun. V pondělí bude o navýšení podpory jednat vláda. Skutečná výše investic pak bude záležet na tom, zda obce Kvasiny a Solnice schválí změny svých územních plánů, aby v sousedství areálu Škody Auto mohla vzniknout průmyslová zóna o 35 hektarech.

Největší část státem placených investic půjde do staveb a oprav silnic, odhadem přes 3,2 miliardy korun. „Jsou to pro kraj velmi zásadní stavby. Jde o obchvaty Solnice, Domašína, Opočna, Rychnova nad Kněžnou, přeložku silnice mezi Častolovicemi a Kostelcem nad Orlicí,“ řekl hejtman Jiří Štěpán (ČSSD). Kraj již na přípravě staveb silnic pracuje.

Přes 700 milionů korun by mělo jít na vznik a zasíťování 35hektarové zóny, v níž by v budoucnu měli postavit továrny subdodavatelé automobilky či jiní investoři. Kraj, jako manažer celého investičního projektu, již má v zóně zajištěno přes 90 procent parcel. Významných téměř 400 milionů korun by mělo jít na rekonstrukci rychnovské nemocnice.

Zlepšení života by se díky vládní podpoře měli dočkat i obyvatelé Kvasin a Solnice. „Do Solnice by měly jít investice asi za 280 milionů korun a do Kvasin za 349 milionů korun,“ řekl radní kraje pro investice Václav Řehoř (ODS). V obcích se plánují nové chodníky, silnice, protipovodňová opatření, kamerové systémy, opravy obecních budov.

V Kvasinách se například počítá i se stavbou zemního valu, který by obec oddělil od továrny Škody Auto a od budoucí průmyslové zóny. „Val by měl být vysoký až 15 metrů a dlouhý 300 až 400 metrů. Náklady se odhadují na 48 milionů korun,“ řekl Řehoř. Tichý upozornil, že významná část investic v obcích je podmíněna právě změnami územních jejich územních plánů.


Přečtěte si více o problémech obcí, které sousedí s průmyslovou zónou:

Obce nezvládají úspěch svých továren a příliv tisíců dělníků

 Dopravní masakr. Takhle vypadá dopravní zácpa v Asii a také situace v Kvasinách, kam přišlo do rozšiřujícího se závodu Škodovky v posledních letech několik tisíc nových pracovníků. Doprava je jedním z nejviditelnějších důkazů toho, jak obce nezvládají živelný rozvoj továren.


Na podpoře zóny Kvasiny - Solnice se dohodly stát, kraj a automobilka před dvěma lety. Škoda Auto deklarovala investovat do zvýšení výroby v Kvasinách přes sedm miliard korun a vytvořit 1300 pracovních míst. Automobilka však investice výrazně zvýšila a růst urychlila. V březnu oznámila, že do Kvasin investuje za období od roku 2015 do konce letošního roku téměř 12 miliard korun. Počet zaměstnanců do konce loňského roku zvýšila o 2600 a nyní dává v Kvasinách práci asi 7 tisíc lidí.

Škoda Auto v Kvasinách nyní vyrábí modely Superb, Kodiaq a pro španělský Seat model Ateca, na konci července spustí výrobu modelu SUV Karoq. Výrobní kapacita závodu by měla stoupnou až na 295 tisíc vozů ročně. Díky rozvoji závodu má Rychnovsko s hodnotou 1,4 procenta nejnižší nezaměstnanost v Česku. Celkem v průmyslové zóně Solnice - Kvasiny pracuje 10 500 lidí, z toho asi 3 tisíce cizinců.

MM25_AI

S příchodem nových pracovníků, často z ciziny, do Škody Auto a do okolních továren však na Rychnovsku přibyla drobná kriminalita. Místní lidé si začali stěžovat, že ztrácí pocit bezpečí. Policie se začala situací intenzivně zabývat loni v září, od ledna posílila v lokalitě hlídky. Dalším rozvojem a situací v zóně by se měl zabývat vládní zmocněnec. Ministerstvo vnitra také plánuje vznik koordinačního centra pro cizince, kteří se dostanou do problémů.

Dále čtěte:

Ukrajinci, vítejte. Pracovní trh potřebuje novou sílu

Zóna Nepomuk se po letech zaplní. Klaus Timber tam postaví továrnu za stamiliony

Nezaměstnanost v EU je nejnižší za posledních osm let. Nejlépe je na tom stále Česko


  • Našli jste v článku chybu?