Pomáháme řešit vysokou nezaměstnanost, říká Helena Gižová ředitelka Nadačního fondu Dalkia.
Foto: Nadační fond Dalkia
Nadační fond Dalkia Česká republika za jedenáct let existence pomohl vytvořit 1512 pracovních míst. Jak se vám to podařilo?
Výsledky Nadačního fondu Dalkia Česká republika vidím ve spojení několika základních faktorů – podnikatelského ducha našich žadatelů, kteří přijdou s dobrým nápadem, naší pomoci, která nespočívá pouze v poskytovaných finančních prostředcích na hmotné vybavení pro zahájení či rozšíření podnikatelské činnosti, ale také v pomoci při zpracování podnikatelských projektů, které jsou předkládány správní radě k rozhodnutí o poskytnutí nadačního příspěvku, a v neposlední řadě v úzké spolupráci zejména s úřady práce, hospodářskými komorami, vzdělávacími a poradenskými institucemi a zástupci měst a obcí v oblasti vzájemné výměny informací a pomoci žadatelům.
Jde při podpoře projektů především o finanční pomoc nebo využíváte také profesní zázemí vaší společnosti?
Důležitou podporu má Nadační fond i v řadách zaměstnanců, kteří se stávají v rámci své mimopracovní činnosti nezištnými „kmotry“ realizovaných projektů. Kmotři spolupracují s žadateli od předložení podnikatelského záměru, často jsou poradci v technických záležitostech, přinášejí zkušenosti a znalosti svého oboru, ale i vlastní životní zkušenosti, nebo konzultují problémy svých svěřenců s dalšími odborníky Dalkie Česká republika. Kmotři sledují i další průběh realizace projektu po přiznání nadačního příspěvku po dobu dvou let a snaží se být po celou dobu svým svěřencům oporou. Jsou nenahraditelnými pomocníky Nadačního fondu.
Poskytujete dotace drobným podnikatelům, inspiroval vás k tomuto příklad ze zahraničí?
Od počátku svého působení v České republice se francouzský akcionář a s ním i Dalkia Česká republika zajímali o závažné společenské problémy v lokalitách své působnosti. Společenské změny v České republice s restrukturalizací a privatizací těžkého průmyslu přinesly v těchto lokalitách i velmi palčivý problém – trvalou vysokou nezaměstnanost. Nadační fond vznikl proto, aby pomohl právě tento tíživý problém řešit pomocí rozvoje stále nedostatečně rozvinuté a společensky závažné oblasti drobného a malého podnikatelského prostředí a vytvářením podmínek pro vznik nových pracovních příležitostí.
Vznik Nadačního fondu byl tedy iniciován našimi francouzskými majiteli a vedením společnosti na základě zkušeností s firemní nadací ve Francii, která podporovala zejména služby a aktivity volného času, které pomáhaly zlepšovat a zpříjemňovat život občanů.
Podporujete mimo jiné netradiční výroby a řemesla. Které patří k těm nejméně obvyklým a proč jste se rozhodli podporovat právě tuto oblast?
K rozšíření pomoci Nadačního fondu do oblasti tradičních a netradičních řemesel a výrob určitě vedla česká tradice tvořivosti, kreativnosti a zručnosti „zlatých českých rukou“ zejména samostatných drobných a malých řemeslníků, kteří v „éře reálného socialismu“ v podstatě oficiálně neexistovali. Proto měla pomoc Nadačního fondu přispět a přispívá k rozšíření a k obnovení této skupiny živnostníků. K projektům z oblasti netradičních řemesel a výrob řadíme např. výrobu cimbálů, výrobu bezlepkových potravin, minipivovar, výrobů erbů, výrobu modelů automobilů nebo sklolaminátových a karbonových kompozitů pro ultralehká letadla a automobily.
Jeden ze tří krajů, kde poskytujete finanční podporu projektům, Moravskoslezský, patří k těm s největší nezaměstnaností v zemi. Zaznamenali jste s nástupem ekonomické krize nárůst žádostí o podporu, případně nějaké jiné projevy dopadů krize?
Samozřejmě jsme čekali na důsledky, ale v souvislosti s ekonomickou krizí jsme v Nadačním fondu nepocítili podstatný nárůst žadatelů. Zejména nás těší, že nedošlo k předčasnému ukončení sledovaných realizovaných projektů našich příjemců nadačního příspěvků, takže věříme, že se se vzniklými problémy úspěšně vyrovnávají.
Speciál: Finanční nadace
Nadace ČEZ
Nadace ČEZ: Aby na hřištích nehrozily úrazy
Bohdana Horáčková: Téměř každý desátý úraz se dětem stane na hřišti
Nadace OKD
Nadace OKD: Aby děti nezůstaly na ulici
Blanka Novotná: Na Ostravsku je živobytí těžší, proto pomáháme
Nadace J&T
Nadační fond J&T: Útočiště pro ženy ohrožené násilím
Marie Oktábcová: Na nákup drahých zdravotnických přístrojů stát nestačí
Nadace Proměny
Nadace Proměny: Vrací do měst krásné parky
Gabriela Navrátilová: Péče o veřejné prostory je v Česku stále opomíjená
Nadace Vodafone
Nadace Vodafone: Senioři nemusí skončit v ústavu
Inga Kaškelyte: Pro neziskovky chtějí pracovat stovky manažerů
Nadace České spořitelny
ČS: Naše nejstarší charitativní spolupráce trvá již od roku 1988
- *Nadace O2 Nadace O2: Pomáhá dětem v nejtěžších chvílích Jiří Šuchman: Senioři zatím stojí stranou zájmu velké části společnosti Nadace Komerční banky Nadace Jistota: nechtěné děti zachraňují babyboxy Jaroslav Říšský: „Velkokapacitní zámky“ nejsou pro děti dobrým řešením Nadační fond Dalkia Nadační fond Dalkia: pomáhá oživit poctivé řemeslo Helena Gižová: Podporujeme podnikatelského ducha v regionech Nadace Preciosa**