Z ankety Hospodářské komoryKonkrétní dopady jsou obtížně doložitelné. Skutečností však je, že ve smlouvách o dílo se běžně vyskytuje podmínka vyplývající z § 13 zákona o zaměstnanosti. Je tedy zřejmé, že podnikatelé berou omezení dané tímto zákonem vážně a jako své kooperanty vyřazují všechny živnostníky (OSVČ).
Z ankety Hospodářské komory
Konkrétní dopady jsou obtížně doložitelné. Skutečností však je, že ve smlouvách o dílo se běžně vyskytuje podmínka vyplývající z § 13 zákona o zaměstnanosti. Je tedy zřejmé, že podnikatelé berou omezení dané tímto zákonem vážně a jako své kooperanty vyřazují všechny živnostníky (OSVČ). K doslova paradoxním případům dochází, kdy drobné práce, například písařské, účetnictví a podobně, přestávají vykonávat ženy pečující o rodinu a provozující tyto drobné živnosti doma.
Velký problém je u stavebních firem, které svým rozsahem prací nepotřebují zaměstnávat některé řemeslné činnosti, jelikož pro ně nemají celoroční práci a nechtějí deklasovat jejich odbornost tak, aby část roku prováděli pomocné práce. Požadavky § 13 jsou tak nesmyslné, že systémově devastují živnostníky (OSVČ), kteří jsou přitom podle mých zkušeností nejvíce motivovanou skupinou a odvádějí velmi kvalitní práci.
Z povinnosti dané § 13 je zřejmé, že vláda ani parlament naprosto nerozumějí podnikání. Neumějí stanovit přesná pravidla pro odvody daní a dalších dávek u OSVČ. Bojují s takzvaným švarcsystémem, který je ve své podstatě velmi efektivní, protože omezuje zbytečné režijní náklady a nutí OSVČ k vysoce výkonné a kvalitní práci s konkrétní zodpovědností dané osoby nejen za odvedenou práci, ale i za sebe sama.
Švarcsystém by naopak měl být intenzivně podporován. Svou podstatou totiž dovede vysoce motivovat lidi k práci, což je u řadových zaměstnanců z důvodů mnoha regulačních nařízení nemožné (zákoník práce, zákon o zaměstnanosti, spousta předpisů a nařízení na ochranu zaměstnanců, odbory, kolektivní vyjednávání a další).
Správně uplatňovaný „švarcsystém“ může být významným nástrojem růstu produktivity práce, kvality, výkonnosti a podnikavosti a obecně základem pro rozvoj podnikání.
Tyto mé názory jsem konzultoval dokonce s některými řediteli úřadu práce, kteří mi jednoznačně dali za pravdu. Zároveň ale dodali, že oni jsou jen státní úředníci a jsou odpovědni za dodržování byť i špatných zákonů.