Menu Zavřít

Podvod, který se těžce nevyplatil. Toyota přišla kvůli zfalšovaným testům o více než 358 miliard korun

10. 6. 2024
Doba čtení: 2 minuty
Autor: Depositphotos
  • Akcie několika japonských automobilek se v uplynulém týdnu propadly. Došlo k tomu poté, co tamní kontroloři našli nesrovnalosti v žádostech o certifikaci některých modelů
  • Třeba akcie Toyoty klesly od odhalení podvodů o více než 5,4 procenta, kvůli čemuž firma ztratila na tržní hodnotě 2,45 bilionu japonských jenů
  • Podobný vývoj v posledních dnech potkal také společnosti Mazda, Honda, Yamaha Motor nebo Suzuki

Rozsáhlá kontrola japonského ministerstva půdy, infrastruktury, dopravy a cestovního ruchu způsobila velmi závažné problémy několika největším automobilkám v zemi. Ukázalo se totiž, že firmy úředníkům v minulosti předložily nepravdivé údaje v žádostech o certifikaci určitých modelů aut. Toyota a Mazda pak podle CNBC dokonce zfalšovaly vozidla použitá při crash testech.

V návaznosti na tato nepříjemná zjištění, která se kromě již zmíněných společností týkala také Hondy, Yamahy Motor a Suzuki, došlo ke snížení ceny akcií všech dotčených firem. Nejprudší pád přitom zaznamenaly akcie druhé největší automobilky v zemi Mazdy, jež od vypuknutí skandálu 3. června klesly o 7,7 procenta. Hodnota společnosti se kvůli tomu snížila o 80,33 miliardy jenů (zhruba 11,7 miliardy korun).

Outstream Placeholder

Ještě rozsáhlejší problémy ovšem postihly vůbec největší automobilku na světě Toyota. Její akcie za týden klesly o více než 5,4 procenta, kvůli čemuž se tržní hodnota firmy snížila o astronomických 2,45 bilionu jenů (přibližně 358 miliard korun). Akcie Hondy pak klesly o 5,75 procenta, Yamaha Motor ztratila 2,2 procenta a Suzuki přišla o 0,3 procenta.

Dodávky některých modelů byly zastaveny

Pokles ceny akcií je podle odborníků zcela logickým vyústěním této situace, jež bude mít výrazný negativní vliv na všechny zmíněné firmy. Třeba šéf Toyoty Akio Tojoda se už musel všem zákazníkům své společnosti omluvit, přičemž uznal, že sedm modelů této automobilky bylo „testováno pomocí metod, které se liší od standardů definovaných národními úřady“.

Toyota zároveň krátce po zveřejnění vyšetřovací zprávy oznámila, že dočasně zastaví dodávky a prodej tří typů aut vyráběných v Japonsku. Týká se to modelů Corolla Fielder, Corolla Axio a Yaris Cross. Ke stejnému kroku přistoupila i Mazda, jež pozastavila dodávky vozů Roadster RF a Mazda 2. Obě společnosti ale uvedly, že zákazníci mohou nadále používat všechna již zakoupená auta.

Hodnota aut Tesla měla vzrůstat, opak je ale pravdou. Musk se ohledně vývoje ceny svých elektrických vozidel přepočítal
Přečtěte si také:

Hodnota aut Tesla měla vzrůstat, opak je ale pravdou. Musk se ohledně vývoje ceny svých elektrických vozidel přepočítal

Nutno zdůraznit, že celá situace se může ještě výrazně zhoršit. Japonské ministerstvo dopravy totiž oznámilo, že provede hloubkové kontroly v továrnách všech pěti zmíněných společností, u nichž byla pochybení zjištěna. Je tedy téměř jisté, že pokud budou objeveny jakékoliv další bezpečnostní nedostatky, akcie firem budou nadále klesat.

Podobné problémy měla i další firma

Současné problémy japonských automobilek vrhají nepříjemný stín na celé odvětví, které přitom nedávno řešilo téměř identickou situaci. Společnost Daihatsu vlastněná Toyotou totiž v dubnu loňského roku přiznala, že nechala provést zmanipulované bezpečnostní testy bočních nárazů u celkem 88 tisíc malých vozů, z nichž většina se prodávala pod značkou mateřské Toyoty.

MM25_AI

Následné vyšetřování skandálu nakonec našlo problémy u celkem 64 modelů aut, včetně 22 prodávaných pod značkou Toyota. V důsledku toho vedení Daihatsu v prosinci oznámilo, že zastaví dodávky všech vozidel nejen do Japonska, nýbrž i do dalších zemí po celém světě.

Nejúspěšnější první čtvrtletí v historii. České automobilky začátkem roku vyrobily téměř 400 tisíc aut, meziročně o desetinu více
Přečtěte si také:

Nejúspěšnější první čtvrtletí v historii. České automobilky začátkem roku vyrobily téměř 400 tisíc aut, meziročně o desetinu více

Vzhledem k tomu, že problémy týkající se bezpečnosti byly odhaleny u tolika významných japonských automobilek najednou, může nynější aféra výrazně poškodit reputaci celého tamního automobilového průmyslu. Zda zákazníci skutečně ztratí důvěru ve zmíněné firmy a začnou preferovat spíše jejich zahraniční konkurenci, ale ukáží až následující měsíce.

  • Našli jste v článku chybu?