Kdyby se vyhlašoval titul nejproblematičtější státní instituce, Správa státních hmotných rezerv by jistě zaujala jednu z čelných pozic. Hlavně kvůli tomu, jakým způsobem si vybírá spolupracující subjekty. A také proto, jak a od koho nakupuje. Podle informací týdeníku Euro se po skandálu se zmizelou naftou firmy Viktoriagruppe v německém Kraillingu nyní řeší možný podvod s leteckým petrolejem a nákup téhož zboží za 600 milionů korun, jehož kvalita prudce klesá.
Pro následující řádky je nutné znát význam slov ochraňovatel a obměna. Ochraňovatel je firma, která se stará o komoditu, kterou státní rezervy koupí. V minulosti jimi často byly i neprůhledné společnosti, kterými díky kontraktům s hmotnými rezervami protékaly stovky milionů korun.
A dále. Každému zboží časem vyprší expirační lhůta a ztrácí kvalitu. Proto se musejí i státní zásoby, v tomto případě letecký petrolej, obměňovat. Právě na obměně se dá velmi snadno vydělávat.
Obměna jen na papíře
V tomto případě jde o skladování leteckého petroleje v Heřmanově Městci, kousek od leteckých základen v Čáslavi a Pardubicích. Správa v rámci interního auditu zjistila, že v letech 2009 až 2014 byl letecký petrolej ve skladu v Heřmanově Městci v některých případech obměňován jen papírově. Při této obměně sklad neopustil ani litr. Ale ochraňovatel mohl na papírové obměně slušně vydělat, protože formálně starou komoditu prodal a nakoupil novou – dražší, na kterou dostal peníze od státu. Podrobnosti rezervy tají.
Ze systému veřejných zakázek je zřejmé aspoň to, kdo se o petrolej staral – zejména společnost Prakov, ale v dalších případech Hramax, Kovmat Trade a Jokomet. První tři firmy jsou personálně propojené a navíc založily nepříliš známou komoditní burzu Hraprako. A právě komoditní burzy obchody Správy státních hmotných rezerv léta zásadně ovlivňují.
„Předseda Správy státních hmotných rezerv proto podal trestní oznámení na neznámého pachatele. Víc to v tuto chvíli nebudeme komentovat,“ tají mluvčí státních rezerv Jakub Linka, které z uvedených firem se možný problém týká. Zásoby leteckého petroleje jsou podle něj pravidelně testovány. „Pokud objevíme sníženou kvalitu, postupujeme podle smlouvy a petrolej reklamujeme. Vzhledem k tomu, že starší petrolej nebyl obměněn za nový, tak to riziko snížení kvality tady je,“ připouští Linka.
Kvalita z Polska
Správa rezerv v lednu oznámila, že společnost Unipetrol dodá do října 40 tisíc metrů krychlových leteckého petroleje za více než 650 milionů korun. Bohužel i s touto novou komoditou jsou podle dvou zdrojů týdeníku Euro potíže. Unipetrol zatím dodal 36 tisíc metrů krychlových.
„Dodávky JET A-1 do státních rezerv jsou prozatím vyhovující pouze v případě rafinerie Kralupy. V rámci plnění smlouvy je ale Unipetrolem dodáván i JET A-1 od polské firmy Lotos a z důvodu nevyhovující vodivosti byla už první dodávka vrácena a druhá se dle plánu neuskutečnila,“ nechal se slyšet na serveru Petrol.cz velmi dobře obeznámený znalec v oborech „ropa – zpracování“ a „technické obory“ Josef Lippay.
Problém nemá Správa státních hmotných rezerv jen s leteckým petrolejem, ale i s dlouho skladovanými a nekvalitními těžkými topnými oleji.
Podle mluvčího rezerv Jakuba Linky smlouva s Unipetrolem jasně stanovuje, že před naskladněním leteckého petroleje se testují všechny předepsané parametry. „U tohoto leteckého petroleje je roční záruční lhůta. Pokud se objeví problém u některého ze sledovaných parametrů, potom bude správa petrolej samozřejmě reklamovat,“ vysvětluje Linka. O vrácené dodávce a zrušení další se vůbec nezmiňuje. „Jednání s Unipetrolem o reklamaci už proběhla, takže problém je a řeší se, ne že možná vznikne,“ tvrdí zdroj týdeníku Euro, který si nepřál být jmenován.
„Společnost Unipetrol RPA dodává letecký petrolej na základě vítězství v tendru. Dokázala nejlépe splnit požadavky zadavatele včetně zpřísněného požadavku na kvalitu. Průběh dodávek leteckého petroleje je předmětem smluvních obchodních vztahů se Správou státních hmotných rezerv a nebudeme ho podrobněji komentovat,“ zareagoval na otázky týdeníku Euro ohledně problematických dodávek leteckého petroleje manažer tiskového oddělení Unipetrolu Mikuláš Duda.
Těžké topné oleje
Problém nemá správa státních rezerv jen s leteckým petrolejem, ale i s dlouho skladovanými a nekvalitními těžkými topnými oleji. Rezervy se podle mluvčího Linky snaží zásoby odprodat, protože už nepatří mezi strategické suroviny. „Za dodržení kvality podle platných norem je zodpovědný ochraňovatel. Za předchozích vedení správy nebylo zvykem kvalitu testovat. Namátkové testy začalo provádět až současné vedení,“ dodává Linka.
Potenciální zájemci o odkup těžkých olejů se ale pozastavují nad tím, proč správa nabízí opakovaně k odprodeji produkty nevyhovující kvality ze skladu v Plzni. Správa podle informací týdeníku Euro deklaruje kvalitu starými protokoly, když má k dispozici nové, provedené nezávislou společností SGS. Už jednou musela v témže skladu odstoupit od smlouvy a vracet peníze, což obchodníci v branži vědí, a považují tak toto jednání za neseriózní. Vedení hmotných rezerv o případných sankcích mlčí.
Čtěte také:
Stát hledá právníky, kteří mu pomohou vyhrát 1,8 miliardy korun