Menu Zavřít

Poetika karakuri

21. 2. 2006
Autor: Euro.cz

Najdete v ní vše, ale je sportovnější o vlásek víc, než byste chtěli

Svatému Kryštofovi by šla hlava kolem. Kvůli karakuri. Při pohledu na tradiční japonské loutky, které prostřednictvím jemných gest vyjadřují emoce a pocity, tušíte magické tajemství. Při pohledu na jimi inspirovaného elektronického psa Aibo od Sony ve vás zahlodá zvědavost, kam až lze v napodobování života zajít. I patron loutkářů by však sotva našel dost pochopení, aby ocenil magii sklápění sedadel v automobilu. A přece Mazda neodolala a ve své pětce zatoužila přízemně praktickému systému dodat něco na vznešenosti. Není podezřelé, když automobilky začínají být poetické?
Inkriminovaný systém zvaný „karakuri 6+1“ nepůsobí nijak převratně. Alespoň zpočátku. Podobně jako u ostatní sedmisedadlové konkurence poslední řada vyhovuje na dlouhých cestách pouze dětem a kufr se kvůli ní redukuje na téměř nepoužitelných 112 litrů. A výjimkou není ani to, že se dvojice sedaček objevuje už v základní výbavě a lze ji snadno sklopit do rovné podlahy. Daleko pozitivnější pro mě i pro Mazdu5 bylo zjištění, že přístup k nim se díky posuvným zadním dveřím stává banálním úkonem.
O zadní sedadla ale až tolik nejde. Návrháři Mazdy se v interiéru totiž daleko víc vyřádili na druhé řadě. Plnohodnotné krajní sedačky spojuje úzká středová část, kterou je možné složit do prostoru pod sedákem vpravo, zleva si zase vyklopíte držáky nápojů a odkládací síťku. A šestimístný automobil je na světě. Atraktivní řešení dotahuje k dokonalosti středová část v oblasti zad, kterou lze rovněž sklopit a proměnit na pohodlnou loketní opěrku, polohovatelná opěradla, nebo možnost posouvat sedadly o téměř třicet centimetrů. Mazdě5 sice chybí vychytralé přihrádky v podlaze nebo ve stropě, odkládacích míst však ve voze najdete kolem pětačtyřiceti včetně šuplíků pod prostředními sedadly nebo dvou výklopných stolečků přimáčknutých jako v letadle na opěradla předních sedaček.
Promyšlenost nepostrádá ani motor. Benzinový dvoulitr s maximálním výkonem 146 koní má sametově hladký zvuk měnící se s vyššími otáčkami v jadrné mručení, což vozu dodává spolu s dynamickým designem karoserie sportovní nádech. Jeho devízou je však charakter, který tak docela velkoprostorovému vozu nesedí. Aby se choval na silnici živě a dostál akceleraci na stovku za necelých jedenáct vteřin, je potřeba motor udržovat blízko červenému poli otáčkoměru. A to ve spojení s pětistupňovou převodovkou neprospívá spotřebě, která se pohybuje spíše mezi devíti a deseti litry na sto kilometrů než poblíž proklamovaných osmi.
K dobru motoru je třeba podotknout, že ladí s podvozkem akcentujícím sportovnější stránky automobilu. Na silnicích je mazda obratná, dobře ovladatelná a nesnaží se vás podrazit, pokud do zatáček najedete rychlejším tempem. Řidičově pocitu sounáležitosti s vozem pomáhá spolehlivě precizní řízení a řadicí páka umístěná blízko u ergonomicky tvarovaného a kůží potaženého volantu. Dobře odhlučněná kabina přitom nenásobí na dálnici zvuky od kol ani proudícího vzduchu. Na druhé straně tvrdší a sportovnější povaha podvozku nelikviduje hrubé nerovnosti dostatečně plavně.
Co je to skutečně tvrdý náraz, ovšem poznáte teprve při zhlédnutí výčtu základní výbavy. Lesklý perforovaný černý povrch kvalitně zpracované palubní desky zdobí čistě pojatá a přehledná středová konzola, k jejímž hlavním ovladačům najdete ekvivalenty na multifunkčním volantu. Mazda je připravena chránit posádku předními a bočními airbagy vpředu a okenními po celé délce vozu, elektronika kontroluje prokluz kol či stabilitu a xenonové světlomety zajišťují výbornou viditelnost v noci. Automatická dvouzónová klimatizace a tempomat jsou v ceně také, a navíc nemusíte vytahovat klíčky ani kvůli odemykání vozu, ani kvůli startování. Jenom audiosoustavě se šesti reproduktory chybí přehrávač kompaktních disků, jenže i to výjimečně působí jako správný krok. Místo obyčejného cédéčka si je totiž možné připlatit za příjemně futuristické překvapení: harddisk s kapacitou dvaceti gigabytů.
Mazda5 zkompletovala trojici favoritů ve třídě spolu s Hondou FR-V a Opelem Zafira. Nemá tak útulný a společenský vnitřní prostor jako honda ani rozsáhle vyčerpávající příplatkovou výbavu opelu. Skrývá v sobě však víc překvapení, než se na první pohled zdá. A to je s velmi konkurenceschopnou cenou zajímavá kombinace.

Mazda5 2,0i Active7 Motor: zážehový čtyřválec
Objem: 1998 cm3
Max. výkon: 107 kW
Převodovka: 5stupňová, manuální
Nejvyšší rychlost: 196 km/h
Průměrná spotřeba: 8,2 litru na 100 km
Základní cena: 689 900 Kč

bitcoin_skoleni

Klady • prostorná a variabilní kabina
• posuvné dveře
• bohatá výbava v základu

Zápory • mírně vyšší spotřeba
• chybějící šestý stupeň převodovky
• horší komfort na větších nerovnostech

  • Našli jste v článku chybu?