Podíl Čechů platících svým chytrým mobilem je 31 procent, zatímco v roce 2016 to bylo pouze 13 procent. Vyplývá to z průzkumu společnosti Mastercard mezi tisícovkou respondentů. K růstu podle odborníků přispívá zvyšující se obliba platebních služeb, jako je Apple Pay, Google Pay a další.
Klienti bank oceňují platební aplikace v mobilech zejména kvůli tomu, že jsou pohodlné na používání (69 procent), šetří drahocenný čas (67 procent) a jsou neustále k dispozici (58 procent). „Češi se nových technologií nebojí. Tomu nasvědčuje fakt, že se mobilní platby staly skutečně masovou záležitostí velmi krátce po tom, co jsme je společně s bankami klientům nabídli,“ uvedl ředitel rozvoje produktů a inovací společnosti Mastercard pro Česko, Slovensko a Rakousko Luděk Slouka.
K digitalizačnímu trendu přispívá i to, že už 91 procent Čechů má neustále při sobě chytrý telefon, což je o šest procentních bodů více než v roce 2016. Ve věkové skupině 20 až 29 let je jejich zastoupení dokonce 97procentní. Nejoblíbenější operačním systémem je s velkou převahou Android s podílem 86 procent následovaný iOS (deset procent) a Windows (zbývající čtyři procenta).
Používáte mobilní platby?
Mobilním telefonem platí každý pátý ze 640 tisíc klientů České spořitelny, kteří využívají mobilní bankovnictví George. Klienti, kteří využívají k placení některou z mobilních aplikací, provedou měsíčně v průměru dvakrát více transakcí než klienti s tradiční plastovou kartou. Průměrná útrata při platbě mobilem je okolo 450 korun za jeden nákup, s plastovou platební kartou je to asi 760 korun. „Zájem o placení mobilním telefonem roste a očekáváme, že do konce roku bude platit mobilem každý čtvrtý klient, který využívá mobilní bankovnictví George,“ dodal mluvčí ČS Lukáš Kropík.
Šéf Monety Spurný: Za nedostatek bankomatů v Česku mohou karetní společnosti
Komerční banka podporuje pro své klienty všechny platformy fungující v Česku. Prostřednictvím Google Pay, Garmin Pay a Fitbit Pay platí dalších více než 30 tisíc klientů KB. Jde o více než 300 tisíc transakcí v objemu téměř 200 milionů korun, řekl mluvčí banky Pavel Zúbek. Apple Pay využívá téměř pět procent klientů KB. Google Pay jich využívá 2,5 procenta. Co se týká Garmin a Fitbit Pay, jejich podíl na celkovém počtu uživatelů mobilních platebních služeb je zatím méně významný.
Placení mobilem v Air Bank využívá 145 tisíc klientů. Z toho 68 tisíc platí prostřednictvím Apple Pay a 77 tisíc lidí, kteří mají chytré telefony s Androidem, k placení využívá aplikaci My Air. Celkem tak pětina klientů Air Bank má zapnuté platby mobilem, upozornila mluvčí banky Jana Karasová. Platby mobilem v Air Bank podle ní představují 14 procent celkového počtu karetních transakcí.
UniCredit Bank spustila Apple Pay od poloviny července a každý týden registruje tisíce nových klientů, kteří si aktivují danou službu na jedné či více kartách. „Největší počet transakcí klienti uskutečňují v řetězcích s potravinami či rychlým občerstvením. Ty objemnější činí v prodejnách s elektronikou či nábytkem,“ podotkl mluvčí banky Petr Plocek.
Dále čtěte: