Nová fiesta přichází po sedmi letech, během nichž v kategorii malých vozů dominovala její předchozí generace. Hegemonii fiestě zaručovaly její bezkonkurenční jízdní vlastnosti, a to nejen u nejvyšších verzí. Od nejzákladnější motorizace fiesta jezdila na vynikajícím podvozku, jaký ve své třídě neměl obdoby, možná s výjimkou násobně dražšího mini.
Nová generace sází kromě technologií na design. Stačí si vzpomenout třeba na pozdvižení, jaké před lety způsobila současná Honda Civic. Fiesta jde podobnou cestou, i když ne tolik radikální.
Uvnitř vozu dominují šípovité tvary palubní desky, na jejíž design navazují veškeré detaily interiéru – volant, umístění ruční brzdy, dokonce i sdružený ovladač oken na dveřích řidiče. Přístroje v kapličce jsou nyní skvěle čitelné, ovladače dostupné i na dosah kratší ruky, po ergonomické stránce není fiestě co vytknout. Naopak, například možnosti nastavení polohy volantu jsou srovnatelné s prémiovým segmentem. Použité materiály jsou předchozí generaci na hony vzdálené. Slícování i kvalita měkčených plastů plně odpovídají standardu doby. Nízký posed a precizní kulisa převodovky podporují dynamický vzhled interiéru a vystavují fiestě jednoznačně sportovní rodokmen. Bohužel espritu interiéru vůbec neodpovídají přední sedačky. Jsou pohodlné, široké, avšak bez bočního vedení. Navíc vnější agresivní tvary karoserie jsou zodpovědné za menší prostor pro pasažéry vzadu. Vyšší postavy se budou hlavou opírat o strop. Ohledně zavazadlového prostoru patří fiesta s 281 litry objemu k průměru ve své třídě.
Ford je pořád americkou automobilkou, přestože její evropská část se od zámořské liší asi jako Alfa Romeo od Land Roveru. Proto je vcelku zbytečné očekávat nějaké pokusy s přeplňováním, samozřejmě kromě dieselů. Benzinová větev motorizací je poctivě atmosférická, a ve fiestě dokonce výjimečná montovanou čtrnáctistovkou, která je zřejmě tím nejlepším nepřeplňovaným motorem takového objemu na trhu. K takovému závěru mocně přispívá i převodovka, která má první čtyři stupně velmi blízko, až pátá rychlost je delší. Fiesta tak může plně využívat potenciál motoru při řazení z vrcholu výkonu do vrcholu točivého momentu. Spolu s nižší hmotností, než je ve třídě zvykem, je tohle auto i při papírově nijak oslnivém výkonu docela živé. Okamžitá reakce motoru na plynový pedál nutí řidiče k agresivní jízdě, při níž však žízeň fiesty naroste až k deseti litrům na sto kilometrů. Naopak při dálničním ploužení stotřicítkou za hodinu upije auto z nádrže zhruba osm litrů naturalu. Samozřejmě fiesta s 96 koňmi výkonu nemá ani omylem na současnou špičku typu Alfy Romeo MiTo nebo VW Scirroco či mini, jenže to bez přeplňování nebo zásadní změny objemu nemůže po voze nikdo chtít. Výhodou proti jmenovaným, obzvláště proti ostřejším verzím mini, je cestovní komfort. Jak je fiesta obratná, umí cestovat s pohodlím, u tak malého vozu nečekaným. I na šestnáctipalcových kolech vůz výborně tlumí přejezdy nerovností. Do kabiny proniká jen minimum rázů – z fiesty se stalo velice pohodlné auto a patří v této oblasti ke špičce.
Klady
- Vynikající design
- Kvalitní interiér
- Motor
- Převodovka
- Jízdní vlastnosti
- Komfort
zápory
- Méně bezprostřední řízení
- Náklony karoserie v zatáčkách
Tabulka:
Ford Fiesta
motor: zážehový čtyřválec
převodovka: manuální pětistupňová
objem: 1388 ccm
výkon: 71 kW
zrychlení 0–100 km/h: 12,2 s
nejvyšší rychlost: 175 km/h
spotřeba: 7,5/4,6/5,7 l/100 km
cena: 234 990 Kč (základní)