Transrapid
ŠANGHAJ (Spiegel Online) – Magnetické vozidlo budoucnosti Transrapid, nad jehož osudem se vznášel od roku 1994 otazník, bude přece jen sloužit cestujícím. Nebude to ovšem v rodném Německu, ale v Číně. Stejnojmenné dopravní konsorcium, které tvoří podniky Thyssen Krupp a Siemens, podepsalo minulý týden v Šanghaji kontrakt za téměř dvě miliardy eur. „Dočkali jsme se otevření světového trhu, prohlásil jeden z mluvčích výrobců.
Cestovní prostředek, který se může pohybovat až rychlostí 500 kilometrů v hodině, se má vznášet od roku 2004 na magnetickém polštáři na třiatřicetikilometrové ose mezi centrem přístavního velkoměsta a mezinárodním letištěm. Čínští představitelé nevyloučili, že souhlasili s použitím Transrapidu i na jiných trasách. V úvahu prý připadá například 1300 kilometrů dlouhá trasa mezi Šanghají a Pekingem.
Německá strana připustila, že z celkové sjednané sumy pohltí skoro dvě miliardy dodávka čtyř vlaků s vagony a provozního mechanismu z Evropy. Podloží pro vozidla, jehož pilíře z betonu a oceli musí být kvůli měkkému podloží zakotveny dvacet až třicet metrů hluboko v zemi, přijde na miliardu marek. Stavební zakázku získala střední firma Max Bögl. Vláda v Berlíně, jejíž příslib 6,1 miliardy marek pro vybudování rychlodráhy v Německu považovali výrobci a příští provozovatel Deutsche Bahn za nedostatečný, bude dotovat asijský projekt dvěma sty miliony marek.
Magnetické supervznášedlo mělo původně obstarávat od roku 2005 dopravu na trase mezi Hamburkem a Berlínem, v plánu bylo i prodloužení na ose Praha–Brno–Vídeň–Budapešť. Vizi ale pohřbily nekonečné debaty o jeho smyslu a rentabilitě. Obchod v Číně je proto považován za skutečný průlom a ocenění technologie „Made in Germany . Po Číně by se Transrapid mohl prý prosadit i ve Spojených státech a v Austrálii. Odzvoněno však nemá nejspíše ani v Německu. Časopis Der Spiegel tvrdí, že o jeho využití uvažují Bavorsko a Severní Porýní–Vestfálsko. Tam by měly magnetické vlaky překlenout vzdálenosti buď mezi středem Mnichova a jeho letištěm, anebo spojit Dortmund a Düsseldorf.