Pojištění průmyslových rizik vyžaduje odbornou znalost a praxí vyzkoušené know-how
Každý podnik si rozhoduje sám, co si pojistí, ale vždy je lepší si „krýt záda“ pojišťovacím makléřem, který se dennodenně zabývá pojištěním a risk managementem průmyslových podniků a výrobních procesů. Pojistné smlouvy, pojistné podmínky, výluky z pojištění jednotlivých pojišťoven nosí pojišťovací makléř v hlavě a umí zkonzultovat veškerá rizika s klientem téměř okamžitě. „Doporučuje, jak nejlépe pojistit vlastní byznys, protože pojištění není jen náklad, ale v případě škody i jediný zdroj pro zdravé fungování firmy,“ tvrdí Ing. Aleš Plášek, specialista na průmyslové pojištění společnosti RESPECT, a.s., zaměřené na pojištění komerčních a industriálních rizik pro podnikatele již 22 let.
Říká se, že pojištění průmyslových rizik je k nezaplacení, jak to vnímáte?
Ano, je to tak. Stále vznikají výrobní inovace a technologické postupy jsou velmi sofistikované, výroba je z větší části řízena počítačově a člověk se stává asistentem výrobního procesu, který se neustále zpřesňuje. I přes všechny skutečnosti by se mohlo zdát, že výroba je bezvadná, v samotném procesu se ovšem nepředvídatelně a náhle vyskytují provozně-technické poruchy, které mohou znepříjemnit samotný chod podnikání. Naše divize INDUSTRY se zabývá risk managementem a pojistnými programy především pro obory s výrobou, jako je například slévárenství, strojírenství, hutnictví, chemie a energetika. Nejčastější škody způsobují právě poruchy výrobních strojů, technologických linek a elektroniky, která řídí samotný proces výroby. Ale kromě pojištění technických rizik a strojů umíme pojistit i exportní rizika. Řada exportérů využívá při platebním styku pojištění pohledávek či záruk za akontaci. Při exportu výrobků do rizikových oblastí či do automobilového průmyslu připravujeme pro naše klienty pojistné programy na komplexní krytí odpovědnostních škod včetně krytí finanční škody způsobené vadným výrobkem a s tím spojených nákladů na stažení či přepracování.
Pojištění podnikání by se nemělo podcenit a dneska služba pojišťovacího makléře je vnímána jako nedílná součást každého života podniku. Operovat se sám taky asi nebudete či zastupovat před soudem, vždy zvolíte odborníka, který je na to studovaný a erudovaný, a tak je to i s pojištěním průmyslu, protože pojištění je velká zodpovědnost.
V čem je přidaná hodnota služby pojišťovacího makléře?
Velkou výhodou je, že neprodáváme pojištění od stolu a podle tabulek, ale skutečně fyzicky začínáme prohlídkou místa provozu. Po rizikové prohlídce a detailní analýze všech informací následně definujeme rizikový profil klienta. Vždy je nutné na každého klienta pohlížet individuálně a nenechat se ovlivnit zvyklostmi jiných klientů z podobného oboru, neboť v risk managementu platí více než jinde, že každá společnost a její činnost je originál. Poté navrhneme pojistný program, který je ušitý přímo klientovi na míru podle jeho potřeb podnikání. Oslovujeme celý pojistný trh na základě rizikové analýzy a připravíme pojistný program s optimálním rozsahem krytí odrážející aktuální trendy v daném oboru podnikání. Poté se připravují kontrakty, ale tím to pro nás nekončí, ba naopak začíná naše spolupráce s klientem. Jsme nejenom v roli konzultanta, kdy se klient na nás může obrátit s jakýmkoli dotazem z oblasti pojištění, ale alfou a omegou naší služby je úspěšná likvidace škod ke spokojenosti klienta. Komunikujeme s pojišťovnami a zastupujeme klienta v jednání s nimi. Například může přijít období větších škod a to je doba, kdy pojišťovna vyplatí klientovi velké sumy škod a začne vyvíjet tlak na cenu, popřípadě hrozí stornem pojištění. Pro tyto situace máme připravené účinné programy snižování rizik dle standardů světových pojišťoven, aby nedošlo ke skokovému nárůstu ceny či výpovědi pojištění po škodě. Pro nás je vždy na prvním místě spokojený klient, pro kterého jsme takovým jeho „doktorem přes pojištění“. Máme důvěrný vztah a umíme „léčit“ jeho akutní i chronické škody. Zkrátka pojištění je naší vášní, které rozumíme, a známe recepty, které udržují naše klienty ve zdravé kondici.
Můžete nám přiblížit chronické škody v podniku nějakým příkladem?
Chronické škody z dlouhodobějšího hlediska negativně ovlivňují finanční zdraví firem. U výrobních firem disponujících celou škálou strojních zařízení to mohou být například neplánované opravy těchto strojů či prostoje strojů v důsledku poruchy. Máme analýzy, že 10 až 40 procent nákladů fondu údržby tvoří neplánované opravy zapříčiněné chybou konstrukce, vadou materiálu, implozí, zkratem, přepětím, indukcí, odstředivou silou či lidským faktorem. S tím se prostě ve finančních plánech firem počítá jako s nezbytným nákladem vyčleněným pro údržbu. Vedle toho však již podniky nemají kvantifikovány finanční ztráty z prostojů strojů, které mohou být několikanásobně vyšší než samotné náklady na opravu stroje. My známe recept, jak tyto chronické škody eliminovat speciálním pojistným programem zahrnujícím v některých případech i program systémových opatření napojených na plán údržby. Ale to je recept, který je důvěrný.
Jaké jsou nejčastější pojistné události z praxe a jejich vyčíslení škod?
Ve strojírenském oboru je častý výskyt škod z důvodu lidského faktoru například na rozpracované výrobě, při manipulaci s materiálem či při obsluze strojů. To je prostě způsobeno nedostatkem kvalifikovaných pracovníků. V současné době se průmyslové a technické obory potýkají s tímto problémem a kvalifikovaní zaměstnanci jsou nedostatkové zboží i přesto, že se státní orgány a vzdělávací instituce snaží svými kampaněmi nalákat mladé studenty do technických oborů, které jsou mimochodem vysoce perspektivní a živí ekonomiku.
Občas může dojít ke škodě kvůli výpadku dodávky média (elektřiny, plynu, chladicí vody) nebo při úniku taveniny ze zařízení. Vyrobené odlitky či svařence jsou exportovány do rizikových teritorií (USA, Kanada) či segmentů (automotive), kde v případě zachycení či projevu vady může výrobce těchto komponent vždy očekávat vysoké náklady na odstranění vady či náklady na stažení celé šarže výrobků z trhu.
Pojištění je tedy sofistikovaná disciplína a experti, kteří ručí za navržený program, by měli nést osobní odpovědnost za svoji práci tak, jak je tomu i u nás ve společnosti. l
O Respectu Největší česko-slovenský pojišťovací makléř 22 let na pojistném trhu 41 poboček v ČR a SR 490 pojišťovacích specialistů 186 000 klientů 38 000 zlikvidovaných pojistných událostí ročně 6,4 mld. Kč zprostředkovaného pojistného
O autorovi| ALEŠ PLÁŠEK • specialista na průmyslové pojištění, RESPECT, a.s.