Od 1. ledna letošního roku vstoupilo v platnost několik změn v pojištění vozidel. Novinky se týkají především povinného ručení a změnil se také zákon o provozu na pozemních komunikacích.
Jednou ze zásadních změn platných od 1. ledna je to, že jediným platným dokladem o povinném ručení se stala výhradně takzvaná Zelená karta. Ta je současně mezinárodním dokladem, který platí téměř ve všech evropských státech. Povinnost mít u sebe Zelenou kartu měli dříve čeští motoristé pouze při cestách do zahraničí. Na území České republiky se povinné ručení prokazovalo samostatným dokladem o pojištění, které vydával pojistitel.
Novela zákona č. 168/1999 Sb. doklady sjednotila a od 1. června 2008 se pojištění mohlo prokazovat také Zelenou kartou, od 1. ledna 2009 pak výlučně Zelenou kartou. Pozor je třeba dát na to, aby Zelená karta obsahovala údaje o vozidle, které musí být v souladu se skutečným stavem. Případné změny musí klient nahlásit své pojišťovně a nechat si vystavit nový doklad s aktuálními údaji.
Podpis již není nutný
Do konce roku 2008 platilo zásadní pravidlo, že karta byla bez podpisu pojistníka neplatná. Na základě rozhodnutí Rady kanceláří a Evropské hospodářské komise OSN však došlo rovněž s účinností od 1. ledna letošního roku ke změnám vzoru Zelené karty a dále k rozšíření její platnosti o Rusko. Z hlediska kontroly pojištění odpovědnosti je nejpodstatnější skutečnost, že Zelené karty nově již nebudou obsahovat rubriku pro podpis pojistníka. Lhůta pro používání staršího vzoru Zelené karty vyprší 31. prosince 2010, proto bude v období od 1. ledna 2009 do 31. prosince 2010 možné prokazovat existenci pojištění odpovědnosti hned třemi typy:
• Současným vzorem Zelené karty – bez vyznačené územní platnosti pro území Ruska (platným do 31. 12. 2010)
• modifikovaným vzorem současného vzoru Zelené karty s rozšířenou územní platností o Rusko (platným do 31. 12. 2010)
• novým vzorem Zelené karty (platným od 1. 1. 2009).
Zvyšují se limity pojistného plnění
K podstatným změnám došlo od začátku letošního roku i v oblasti povinného ručení. Především se nově stanovily minimální limity pojistného plnění, a to jak pro škody na zdraví, tak i na majetku. U majetkové škody se minimální limit plnění zvýšil z 18 na 35 milionů korun bez ohledu na počet poškozených. Minimální limit pojistného plnění pro škodu na zdraví nebo usmrcení nadále zůstává 35 milionů korun.
Na zvýšení tohoto limitu mají pojišťovny ze zákona čas až do května 2012, všechny však limity na požadované nebo vyšší úrovni mají již nyní. Každá společnost zpravidla disponuje několika variantami – od základních pojistných limitů až po ty maximální, které dosahují stomilionových částek.
Policie pouze k nehodám s vyšší škodou
Od ledna 2009 se také zvýšily limity u majetkových škod pro povinné výjezdy policie k dopravním nehodám ze současných 50 tisíc korun nově na 100 tisíc korun. „Znamená to, že pokud účastníci nehody odhadnou výši škody na méně než 100 tisíc korun, policii volat nemusí. V tom případě je však velice důležité, aby vyplnili záznam o dopravní nehodě,“ říká Marcela Kotyrová z České asociace pojišťoven. Záznam může mít v zásadě libovolnou formu, která bude obsahovat dané náležitosti (místo a čas nehody, identifikaci účastníků a podobně). „Nejlepší je však využít doporučovaný tiskopis »Záznam o dopravní nehodě«, neboli takzvané Jednotné evropské hlášení. To umožňuje vyhotovení identického zápisu ve dvou kopiích, a následně jednu z nich zaslat svým pojišťovnám. Tento materiál poskytne účastníkům dopravní nehody souhrnný přehled všech skutečností, které je ve společném záznamu nutné uvést,“ dodává Marcela Kotyrová. Protokol by měl každý řidič vozit s sebou ve vozidle, při uzavření pojistky jej dostane od své pojišťovny. Jeho nepropisovací verzi pak lze stáhnout z webových stránek České asociace pojišťoven (www.cap.cz) i jednotlivých pojišťoven.
Jakmile ale mají účastníci nehody jakékoliv pochybnosti o výši škody, měli by raději vždy k nehodě volat policii. Lepší je zaplatit pokutu za způsobenou nehodu, než čelit riziku nesprávného odhadu škody. „Diskutovaný poplatek za neopodstatněný výjezd policejní hlídky nakonec nebyl zaveden. Motoristé se tedy nemusejí obávat postihu v případě, že škoda bude nakonec činit méně než 100 tisíc korun, a oni přesto policii přivolají,“ doplňuje Marcela Kotyrová z České asociace pojišťoven. Policii k nehodě je však nezbytné volat vždy, dojde-li při nehodě ke zranění nebo k usmrcení osoby. Dále dojde-li ke škodě na majetku třetí osoby (například k poškození nemovitosti, zaparkovaného vozidla), v případech poškození pozemní komunikace či její části a příslušenství (například dopravní značky, svodidel). Strážci zákona také musí být přítomni u nehod, při nichž dojde k poškození obecně prospěšného zařízení nebo životního prostředí, a také pokud po nehodě nebudeme sami schopni obnovit plynulost provozu.
Nabídka povinného ručení se rozšiřuje
Pojišťovny se nové zákazníky snaží nalákat například na nejrůznější balíčkové slevy a výhody, zvýhodnění za bezeškodní průběh či za věrnost. V současné době nabízí povinné ručení na českém trhu celkem 16 pojišťoven, nově mezi ně patří Axa pojišťovna, Hasičská vzájemná a Slavia pojišťovna.
Většina pojišťoven poskytujících povinné ručení na českém trhu přistoupila k segmentaci sazeb. „Důvod je jednoduchý. Segmentace umožňuje pojišťovnám nabízet výhodnější sazby méně rizikovým řidičům, a naopak výrazněji zdražit třeba mladým nezkušeným motoristům nebo v Praze, kde je nejvíce dopravních nehod,“ vysvětluje Marcela Kotyrová. Základní sazby povinného ručení v roce 2009 se proti loňskému roku vzhledem k inflaci i změnám v legislativě většinou zvedly, tento nárůst nicméně pojišťovny vyvažují zvýšením bonusu za bezeškodní průběh až o pět procent.
Nemít povinné ručení se prodraží
Důrazné sankce ovšem padnou na motoristy, kteří neplní svou zákonnou povinnost a nemají pro své vozidlo sjednáno povinné ručení. Ti od ledna 2009 musí nově hradit za každý den, kdy nemají vozidlo pojištěno, příspěvek do garančního fondu České kanceláře pojistitelů. Sazba příspěvku se bude podle druhu vozidla pohybovat od 20 do 300 korun denně. Příspěvek nenahrazuje pojištění, a pokud tedy bude nepojištěným vozidlem způsobena škoda, zaplatí ji, stejně jako je tomu nyní, osoba za tuto škodu odpovědná.
Podle údajů, které má kancelář pojistitelů k dispozici, je u nás registrováno přibližně 850 tisíc vozidel bez povinného ručení. Příspěvek nepojištěných do garančního fondu má být účinným nástrojem ke snížení počtu nepojištěných vozidel na českých silnicích a klade si za cíl následné snížení počtu nepojištěných škod. Dosud nesly rozhodující část nákladů garančního fondu pojišťovny, které byly nuceny tyto náklady promítat do ceny pojištění. Na škody způsobené nepojištěnými motoristy tak nepřímo přispívali poctiví plátci povinného ručení. Od ledna se tento neuspokojivý stav změnil a do garančního fondu budou povinně přispívat i majitelé vozidel bez povinného ručení.