2006 „Česká“ vyhrála čtyři kategorie Nejvíce vavřínů v šestém ročníku soutěže Pojišťovna roku získala Česká pojišťovna. Pro leckoho žádné velké překvapení. Nicméně ani tradice, ani největší podíl na trhu takové vítězství nezaručují - loni ostatně hlavní kategorii vyhrála Kooperativa.
2006 „Česká“ vyhrála čtyři kategorie Nejvíce vavřínů v šestém ročníku soutěže Pojišťovna roku získala Česká pojišťovna. Pro leckoho žádné velké překvapení. Nicméně ani tradice, ani největší podíl na trhu takové vítězství nezaručují - loni ostatně hlavní kategorii vyhrála Kooperativa.
Česká pojišťovna (ČP), která zvítězila ve čtyřech kategoriích soutěže Pojišťovna roku 2005, těží ze svého letitého zakotvení na domácí scéně. Působí na ní od počátku 19. století, pod názvem Česká pojišťovna od roku 1969. Tehdy ovšem ještě s přídomkem „státní“, čemuž v dobovém kontextu lze rozumět jako „monopolní“. Naproti tomu Kooperativa nedávno oslavila teprve 15. narozeniny. Přesto její soutěžní výsledky letošní i z předchozích ročníků dokazují, že dlouhou dobu výsostné postavení ČP lze úspěšně ohrozit.
Právě tyto dvě pojišťovny si také letos, podobně jako v minulosti rozdělily, až na jedinou výjimku, prvenství ve všech kategoriích. Skeptik samozřejmě nastolí otázku: K čemu pak takové soutěže jsou? Odpověď je nasnadě: Soutěž Pojišťovna roku je standardním profesním kláním, která jsou běžnou součástí každé tržní ekonomiky.
Porovnat se nějakým způsobem s konkurencí prospívá každému a pojišťovací společnosti v tomto ohledu nejsou výjimkou. Možná významnější je ovšem skutečnost, že všechny takové soutěže slouží propagaci samotného oboru. A stav pojišťovacího trhu naznačuje, že právě té je zapotřebí jako soli. Na jedné straně se - a platí to pro soukromé osoby stejně jako pro firemní sféru - pojišťujeme málo. Ve vyspělých zemích si občané na pojištění „odkládají“ zhruba deset procent příjmů, k čemuž v Česku máme ještě hodně daleko. Nepominutelnou skutečností ovšem je, že tuzemské příjmy nedosahují takové výše jako třeba v Německu, stejně tak se v České republice stále hodně spoléhá na státní penze, takže související pojištění ještě nejsou tak atraktivní. Na druhé straně - a to je možná závažnější - leckdo ještě ani přesně nezná možnosti, jaké pojišťovny a jejich produkty nabízejí. „Ještě stále se u nás manažeři ucházejí o úvěr,“ stýská si Hynek Rasocha z pojišťovny Čescob Euler Hermes. Ta nabízí pojištění úvěrů - produkt dobře dostupný pro každou mírně prosperující firmu, který jí poskytne ochranu také před neplatiči. A těch je v Česku spousty - ale mnohé firmy o tomto typu pojištění prostě nevědí.
Není to samozřejmě jediný případ. Který lékař například zná produkt DAS, který ho pojistí před problémy s proplácením faktur od zdravotních pojišťoven? Osvěty je nám prostě zapotřebí. Postarat se o ni musí především samotné pojišťovny a související obory. Soutěž Pojišťovna roku, organizovaná pojišťovacími makléři, je v tomto směru dobrým a užitečným počinem.