Nejvíc nových pojištěnců získaly v březnovém přestupním termínu Všeobecná zdravotní pojišťovna (VZP), 13 880, a Oborová zdravotní pojišťovna, 11 079, která má ze všech sedmi pojišťoven i nejvyšší kladné saldo příchodů a odchodů. Celkové počty jejích pojištěnců k 1. červenci stoupnou o 4239, celkové počty pojištěnců VZP naproti tomu klesnou o 3043.
K nejvyššímu kladnému saldu Oborové zdravotní pojišťovny, která je s více než 740 tisíci klienty třetí největší zaměstnaneckou pojišťovnou v České republice, uvedl její mluvčí Mario Böhme, že potenciální a noví klienti oceňují zejména online služby portálu Vitakarta Online a asistenční službu. „Sázíme na dlouhodobě ověřené aktivity, jako je nejširší program záchytu onkologických onemocnění,“ uvedl s připomínkou, že loni byla oborová pojišťovna vyhlášena ekonomicky nejzdravější tuzemskou zdravotní pojišťovnu.
Více příchodů než odchodů mají čtyři zdravotní pojišťovny ze sedmi. O přestup museli lidé požádat do konce března, aby od 1. července byli evidováni u pojišťovny, kterou si vybrali.
Nejvíce, o 5457, klesne k 1. červenci počet pojištěnců Vojenské zdravotní pojišťovně, která v předchozích přestupních termínech bodovala tím, že jako jediná měla smlouvu s pražským protonovým centrem. Teď mají smlouvu s centrem všechny zaměstnanecké pojišťovny. VZP smlouvu sice nemá, ale po schválení léčby odborníky komplexního onkologického centra ji hradí.
Podle dostupných dat se trend odchodů od VZP zlepšil, úbytkem o 3043 osob dosáhla nejlepšího výsledku za pět let. V roce 2013 ztratila 96 762 klientů, rok na to 30 891 klientů, loni 13 194 klientů.
Další příležitost ke změně bude od 1. července do 30. září. Pokud lidé ke změně přistoupí, stanou se klienty nově zvolené zdravotní pojišťovny od 1. ledna 2017. Od září 2015 umožnila tzv. transparenční novela změnu pojišťovny místo dosavadního jednoho termínu ve dvou termínech, zachována zůstala možnost změny jen jednou do roka, a to vždy k prvnímu dni kalendářního pololetí.
Transparenční novela také utnula boj o pojištěnce za pomoci najatých náborářů, který byl v dřívějších letech běžný. Nové klienty si mají pojišťovny získávat samy a peníze ušetřené za nábor mají dát na zdravotní péči.